Fryser hästen?
Hur vet man om hästen fryser? Om den fryser ordentligt och står och skakar är det ju självklart, men om den bara tycker det är lite för kallt för att kunna slappna av riktigt?
*borttaget, blev dubbelt*
Det är nog svårt att veta, men börjar de till på frysa så kan de ibland stå och rycka till ibland (alltså inte skaka hela tiden).
Annars brukar jag känna i deras päls när det är kallt, jag stoppar in fingrarna ner i pälsen (drar med handen mothårs så att fingrarna åker ner ordentligt). Så känner jag om det är iskalt där eller om det är lite värme. Är det helt kallt där så brukar de få täcken på sig, år de varma när man redan lägger handen utanpå pällsen så är de ju varma =)
Dock kan jag väll säga att jag gör såhär på våra små ponnyer som har relativt mycket pälls (inte jätte mycket), men på en arab eller någon annan med sommarpälls på vintern så får man nog snarare gå på kännsla. Hade en hingst som inte ens fick 1 cm långa hårstrån till vinterpälls, undvek täcke på honom så länge det gick för att han skulle få lite pälls, men så fort det kröp ner till nollan så stog han och skakade som bara den i hagen =/
Tänk med förnuft, har de tjock mellan eller lite pälls? Är den baar lång eller är den tjock också? Vi brukar slänga på våra ett tynnre vintertäcke (typ regntäcke med fleecefodring) när det är -10 och då har de mellantjocka pälsar.
Jag tor man får gå på instinkten helt enkelt, titta på om hästen står "ihopkrupet" eller helt avslappnat eller gärna leker. Du känner nog din häst bäst själv =)
Hakuna matata!

På många hästar är det lätt att märka genom att dem blir ömma i kroppen och ett vanligt ställe är ju över rygg, länd och kors.
Sen på vissa kan man även märka av stelhet vid ridning.
Sen tror jag även att man kan märka det på hur dem står i hagen, en häst som står med bakbenen långt in under magen är typiskt tecken på att den spänner sig.
Man kan ju även känna på hästens muskler, är dem hårda så är musklerna spända och likaså hästen spänd, är dem som gele är musklerna avslappnade och likaså hästen.
Jag täckar Brimad ordentligt, för att förhindra att han spänner sig, sen är han även i sig själv känslig i kroppen och speciellt över rygg, länd och kors.
Jag vet själv hur hemskt det är när jag fryser och spänner mig, jag får vansninnigt ont i nacken och fryser jag riktigt länge får jag spänningshuvudvärk.
Japp därimot stammar nog från urtidshästarna, det är inte mycket som ror på honom inte ;)
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Våra på jobb visar tydligt när de fryser, de liksom kurar ihop sig precis som människor gör när de fryser. De ser stela ut och vill inte leka eller leta efter grässtrån som tittar upp ur snön, helst står de still i en hörna i hagen. När det är dags för intag börjar de springa runt i hagen och liksom visa på att ja ta in mig nu.
Fryser de rejält syns det ju ännu tydligare då de skakar och oftast blir otroligt stela att leda in från hagen.
Känner man precis bakom örat, nere vid roten, ska den inte vara kall. Är den kall så fryser hästen. Är den normalvarm är det bäst och är den för varm känner hästen sig troligtvis febrig.
Det är ytliga blodkärl där, om hästen har bra temperatur så håller sig blodet varmt medans det passerar, men fryser hästen ''stänger den av'' på nåt sätt så att det blir kallt där. Har jag för mig. Men det funkar bra att känna där iaf.
Har hästen täcke kan man känna under täcket, ska vara lagom varmt där med.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

Min ena shettis står just nu med 3 täcken på sig, utetäcke, thermotäcke och ulltäcke, och fryser inte för stunden, men med 2 täcken fryser hon så hon skakar. (Och javisst, hästar kan skaka för att få igång blodciskulationen och det är inte detsamma som att frysa, men min pålla fryser verkligen.) Hon är filtklippt och har alltså päls på hela ryggen, sidorna och rumpan, men det hjälps inte. Jag hittar inga tjockare vintertäcken till shetland, så tillsvidare blir det 3 täcken. (Och jag hoppas att dessa nära-minus-femton-grader inte håller i sig!)
Kan ju tillägga att hon är klippt förut utan att frysa såhär, men det har också blivit väldigt kallt på kort tid här. För mindre än en vecka sen var det 4-5 plusgrader och barmark, men nu är det nästan en halvmeter snö och som sagt nästan -15 grader.
Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se

Det är helt individuellt. En häst kan frysa som sjutton fast det är samma ras som den andre som inte fryser. Har dom fri tillgång till hö/silage så kan dom äta sig varma. Men en del fryser ändå. Så det bästa är väl att kolla alla hästar enskilt. Och inte säga jag har en "fjoding" och den fryser inte. Men så en dag så gör den det. Blåser det mycket och är blöt nederbörd som tex regn/snöblandat regn så blir dom flesta kalla till sist.

#7 Hehe, min första shettis frös så han skakade tänder mitt i sommaren första året jag hade honom!
"Det regnar ju", tyckte han! Stackarn…

Sajtvärd för Medeltiden iFokus
Medarbetare på Galopp iFokus
www.stuteriprecious.se
Vi har russ och de allra flesta fryser inte alls oavsett väder. Däremot har vi ett russto som ibalnd fryser. Oftast är det när det blåser kalla vindar och är fuktigt ute. Kylan bekommer henne inte alls. Hon är nu klippt och då det var runt nollan skakade hon av köld trots två tjocka vintertäcken och en fleecefilt. Idag var det -20 grader ute men vindstilla, två tjocka täcken på, visserligen, men hon frös inte ett smack.
Vi har russ och de allra flesta fryser inte alls oavsett väder. Däremot har vi ett russto som ibland fryser. Oftast är det när det blåser kalla vindar och är fuktigt ute. Kylan bekommer henne inte alls. Hon är nu klippt och då det var runt nollan skakade hon av köld trots två tjocka vintertäcken och en fleecefilt. Idag var det -20 grader ute men vindstilla, två tjocka täcken på, visserligen, men hon frös inte ett smack. Däremot har hon gått med tjocka täcken på sommaren om det har blåst och regnat.
Tack för alla svar! Min plutta har inte den minsta vinterpäls (lär inte behöva klippas) men verkar inte frysa ändå, ens om det är -10 och blåser. När det kröp nedåt -10 lade jag ett tunnare vintertäcke med halvhals över det tjocka täcket, för att ge lite bättre skydd för hals och bogar, men det hade nog knappast behövts. Hon visar inga av tecknen på att frysa som ni beskrivit.
Kan hon bli för varm i stället? Det är ju täcken med "andasfunktion", men ändå. Inte så att hon är svettig under dem, men det är rejält varmt där under.

#11# Vad du beskriver så behöver hon nog inte mer än ett täcke. Jag menar om det är tex -20 sätter du då på 3 täcken? Nej, ett tjockt täcke räcker säkert om det är -10 går det ner till några minus så räcker nog det tunnare vintertäcket. Hon ska inte vara rejält varm under täcket. Då kan en häst må dåligt också.
#11 Att täcka hästarna så att de blir för varma är det näst vanligaste formen av djurplågeri i Sverige. Den vanligaste är att övergöda dem så de blir feta :)
#12 och #13 På vintern är det i så fall bättre att "övergöda" dem så de håller värmen än att snålfodra och lägga på en massa täcken.Håller med annars.

#14# Håller inte med dig. Pga att alla hästar kan inte äta sig varma. Det är rätt så många hästar som ändå behöver ha täcke fast dom får mycket grovfoder.
#15 Du missförstod nog mig. Jag menar att om man istället ger ordentligt med mat så har hästen lättare för att hålla värmen. Snålfodring och sedan måste lägga täcke för att hästen saknar fett är väl ändå en annan sak. Jag vet också att det finns hästar som inte klarar av att hålla värmen själva och måste täckas ändå. Vi har ju själva en sådan. Se inlägg #10.

#16# Då är vi överens. Jag vet nog att du kan sköta dina hästar. Jag tänker mer på om någon som inte kan så mycket råkar bara läsa ditt inlägg. Då vill jag gärna dementera lite så det inte blir helt galet. Om du förstår mig?!:)
#17 Japp jag förstår. Lätt att man tänker mer än man skriver.
ja 18 - och jag satte tekken på mine 2 is som inte har en tykk pels.
faligst er vell når det regnar och de blir bröte så fryser det på så det er bare is på hästen da er det greit och sette på tekken för det regnar tycker jag.
jag tror hästen kan fryse och det ser man sen de står konstig
Nu har hon i alla fall inte det extra täcket på sig inne i natt, men om det blåser lika snålt i morgon får hon på sig det innan hon går ut igen.
ja min C ponny som inte har en veldig tykk pels har 2 tekken 1 bomulls tekken och et vinter tekken som och tåler vatten.
tycker det er konstig de har oppen lösning de kan gå inn i men de går inte inn ofte de fryser vell inte da?
#14 Menar inte att det är fel att lägga täcke på om det behövs, och är helt för att hästar har fri tillgång på ett sådant grovfoder att de kan äta av det utan att bli feta (dvs magert grovfoder till aptitglada hästar) speciellt på vintern.
Men att slänga på täcken ''för säkerhets skull'' och ge en massa mat, speciellt kraftfoder, är väldigt vanligt och faktiskt de största problemen för hästar i sverige.
ja jag holder med
Förresten, öronbasen var varm men öronen svala när jag lämnade henne - då borde det väl vara lagom då
?
#22 Håller med helt och hållet.
#24 Örontopparna är väl sällan varma? :P

Hästar är av naturen gjorda för väder och vind och de flesta som får gå "nakna" får sådan päls så de klarar kyla alldeles utomordentligt bra, jag tror det är vanligt att man förmänskligar hästen, bara för att man fryser själv så behöver faktiskt inte hästen tycka att det är så hiskeligt kallt.
Visst finns det hästar som är ovanligt frusna och behöver täcken! Men jag tror överlag att man gör en björntjänst genom att lägga på täcken i tid och otid, hur ska då hästen kunna sätta ordentlig vinterpäls? Om man tränar och tävlar mycket vill man i o för sig inte ha mycket vinterpäls, men för oss "vanliga" har jag svårt att förstå täckeshysterin 

Här hemma får mina två hästar gå utan täcke så långt in på hösten/vintern som möjligt , just för att få sin "egna vinterjacka" :)
ja ha min valack Snowi har inte hatt tekken sen han har jätte jätte stor mycke pels men nu er det 2 + och det regnar så nu er han blaut.
och sen om noen dager skal det komma kyla så hva gjör jag tar han inn och törkar och setter på tekken eller lar det väre?

#27 håller med. Och så in med dem på box för det regnar ju ute… *suckar* Min lilla köttbulle var fet som en gris (hon såg ut som hennes mamma gjorde i 8:onde månaden) när hon hade vilat tre veckor. Jag rörde inte maten (fri tillgång på hösilage med höga värden och kraftfoder 2 ggr/dag på lösdrift) utan motionerade hästen mer. Nu är hon jättefin, pigg och glad. Fryser gör hon aldrig, men vi har en stackars mager sate på lösdriften som får gå täckad för att hon aldrig får upp hull (och, troligtvis därför, fryser).
#27 och #30 Visst är det så. Alldeles för många hästar går med för mycket täcken, kommer in i stallet för att det blir mörkt och får mängder med kraftfoder fastän grovfodret lätt skulle räcka om de bara fick tillräckligt av det.
Våra tävlar i ponnytrav och en del i SM-klass. Därför behöver de klippas och bära täcken i vissa fall. Övriga går i lösdrift med björnpälsar och skulle aldrig vilja ha täcke på sig oavsett väder. De springer så fort de ser att man kommer med ett täcke.

#31 Jag täcker faktiskt Stella ibland, men det är för min egen bekvämlighet. Inte hennes. Eftersom jag ibland vill rida och jag inte vill att det ska ligga lera och smuts under sadeln täckar jag när vädret är som skitigast för att spara tid innan ridning. Men jag gör det för min egen skull, inte för att jag tror att hästen vill det. Ibland känns det som om många människor tror att de gör hästen en tjänst när de lägger på ett, två kanske till och med tre täcken. Det ska mycket till om en häst ska behöva så mycket täcken samtidigt…
Men visst, det finns ju alltid undantag. Bara knappast så många som står övertäckade runt om i landet.
Så till ts - generellt sett så fryser inte hästen om den får tillräckligt med mat, kompisar att leka med och hage stor nog att röra sig i. Med rejäl svans så ställer de rumpan mot vinden och klarar de mesta väder.

#27 Bra sagt. Gillar inte när hästar behandlas som marsvin.

#33 Det är den så populära "färgen" snöskimmel 
#34 Vad menar du med "Som marsvin"?
Har faktist tre stycken tjejer här hemma.
¤ 35
Ska införa det i hennes handlingar. ha ha

#36 Många hästar behandlar som marsvin, inte som de hästarde är. De "tål" inte väder o vind, täckas upp till öronen, ofta dubbelt. De tas in innan de mörknar, vilket i den här årstiden är vid 3. Hej o hå - allt fjolleri helt enkelt.

-24 grader idag och båda grabbarna rullade sig glatt i snön direkt de kom ut
i dag fikk jag ta inn min ene is da det har snöd och regnad så i natt skal det bli 15- och det er ikke bra at han er våt så lot han och den jag hadde rid stå inne et tag.
Jag kan berätta att min plutta INTE fryser, nu när temperaturen gick upp mot 0° blir hon svettig under vintertäcket och klarar sig med ett ofodrat regntäcke så länge det inte snöar och blåser. Konstiga häst!