Healing?
Hur skulle ni reagera om någon kom och sade "Din häst hade ont i ryggen före jul, men jag gjorde healing på henne, så hon har mått bra sedan dess."?

jag skulle tackat och tagit emot ;)
det är ju billigt och bra, och hästen har inte ont i ryggen mer.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
Jag håller själv på med liknande saker och vet att det fungerar i viss mån. Det kan itne lika brutna ben om man säger så… Men jag vet att hästarna blir väldigt lugna och avslappnade när de får lite healing, och då det är energi går det lika bra på långt håll som om man stod bredvid hästen.
Så var det bara en liten spännings som blivit så kan det mycket väl bara så att det har släppt nu. Men uppkom det pga en felaktig sadel osv så kommer det ju givetvis tillbaka.
Men healing fungerar bra för att hjälpa och snabba upp läkningsprocesser vid såväl operationer som stukningar osv. =)
Hakuna matata!
Är också insatt i ämnet, håller med #2! Tacka och ta emot, det är bara energier. Jag hade däremot blivit grinig om personen hade stretchat min häst eller nåt som faktiskt kan skada om det utförs fel.
Håller med övriga. Tacka och ta emot, det kostar normalt sett en hel del så att någon gör det graits är ju toppen!!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Jag har gått Reiki-healing utbildning, och utövar healing då och då på hästarna. Jag brukar ge hästarna en liten dos när jag klappar dem eller myser eller liknande, det är perfekt att passa på att ge en liten energidos. Och så känner man om hästen skulle behöva en större "dos", vilket man isåfall kan fråga ägaren om det är okej att man ger. Däremot skulle jag inte gå in till någon annans häst i ex hagen eller boxen och ge dem en hel session utan att fråga ägaren om lov pga att jag tycker det är respektlöst mot ägaren. Jag tycker inte man ska hantera en annans häst utan att ägaren vet om det, om det så bara är för ett gott syfte. Så jag tycker att det var respektlöst av henne att ge din häst healing utan att fråga dig om lov, men jag hade varit glad att hon ville göra det för att hjälpa hästen.
Healing är ju inget som skadar din häst, det är värre med direkt fysiska ingrepp som massage och stretching som man kan utföra fel. Healing kan ju inte bli fel, antingen funkar det eller inte, det gör ingen skada.
#5 Om du nu har gått Reiki utbildning (som jag har av svenska reiki förbundet) så borde du väll veta att även possitiva tankar är helande (precis som bön, men det är vi själva som åstakommer något inte gud). Så i sådanna fall så skulle det vara respektlöst att tänka goda tankar om någon?
Jag skulle heller givetvis inte gå inte till hästen eller liknande (det skulle jag anse var respektlöst mot ägaren), men i och med att det går att göra på distans så behöver ju ingen veta och efter som det inte kan skada så kan ju ingen säga något negativt till det~
Människor skulle jag dock berätta för, dessutom för att kunna ta reda på om det finns ett problem på ett specifikt ställe (på djur så fördelas det mycket lättare), men också för att människor har så mycket fördommar. En häst blir nog glad för all hjälp den kan få oavsett vart ifrån. =)
Och åter igen, det kan itne skada bara fungera eller inte fungera. Så skulle någon komma och säga som i TS att de hjälp min häst frivilligt och utan att ta betalt, så skulle jag bara uppskatta deras omtanke att bry sig om något annat än dem själva och deras "saker"!
Hakuna matata!
#6, nej, det var ju inte så jag menade, det är klart att positiva tankar eller healing inte är respektlöst! Oavsett om mottagaren vet om det eller inte. Det jag menade var helt enkelt att det var respktlöst om tjejen ifråga hade gått in till hästen i boxen och gett en healingsession, respektlöst mot ägaren som kanske vill veta vad folk gör med hennes häst. Hästen var nog bara tacksam. Vi vet ju inte om tjejen i fråga gav distanshealing eller faktiskt fysiskt på plats, och om hon gav distanshealing finns det inget att "klaga på" medan om hon gjort "intrång" i hästens box tycker jag ju att den biten är respektlös. Healingen i sig är ju bara bra!
TS ska givetvis tacka och ta emot för hjälpen, men jag förstår om hon blir lite upprörd över om någon "inkräktat" i hästens box eller hage utan att fråga om lov. Själva healingen är det ju bara att tacka för.
Jag håller med ovanstående. Man behöver inte gå in till en häst för att heala. Gå in till en häst utan lov från ägaren had ejag aldrig gjort. Men behandla en av dom andra hästarna i min hästs hage när man endå går förbi (typ stannar till och myser lite) det tycker jag inte är konstigt, då är ju ägaren medveten om att man är där. Därremot är jag alltid försiktig med vem jag säger vad till. Man vet inte vad människan ifråga tycker så jag hade nog behandlat häten men inte sagt något till ägaren om jag inte visste att h*n förstog vad jag pratade om. 

hur fungerar healing då?
#8, bra sagt :)
håller med dom andra,hade tackat den som gjorde det

Vad är healing då? Något övernaturligt?

Jag skulle bli förbannad att någon rört min häst utan att fråga mig om det.
Vill den däremot sitta hemma i sofffan och föreställa sig att den "healar" min häst så kan den få göra det bäst den vill, eftersom jag inte tror på det så berör det mig inte, ni kan få sitta hemma i soffan och föreställa er hemskheter om min häst om ni vill det med, jag tror inte på det heller så 
Försöker komma fram till vad folk påstår att de faktiskt gör om de nu gör något när de "healar", men är så väldigt vagt och låter mest som att de tar lite på hästen och tänker goda tankar?
#9 och #12, Healing är inget övernaturligt, utan helt enkelt helande kraft, goda energier som man ger eller skickar till någon annan, ofta genom ex beröring eller tankar. Healing "tillhör" alternativ medicin om man nu ska kategorisera det.
Prova själv att ex hålla händerna en liten bit ifrån en kompis, tänk goda tankar och att du skickar ljus och värme genom dina händer till din kompis så kan du kanske känna värme eller ett pirrande i händerna?
Healing är något alla kan ge, men om du utbildar dig inom healing så lär du dig olika tekniker hur du kan utöva det och hur du utvecklar din healing-förmåga.
#14 Ifall man får varma och pirrande händer beror det nog på att man "vet" att man kommer få det och inbillar sig det mycket..

Varken healing eller prata med djur får man göra utan djurägarens tillsånd, det är ju en Grundprincip även om man gör det på Avstånd.
Där håller jag faktisk med Lorita. Vore det en god vän till mig var det en helt annan femma, men villt främmande folk som kan hela har faktisk inget att göra med några av mina djur eller mig själv utan min tillåtelse. För mig är det ingen skillnad på att hela min häst eller gå inn i hagen och borsta eller rida den utan min tillåtelse.
Så om någon främling kom fram och sade något som TS frågar om hadde jag svarat "tack, men nästa gong skulle jag uppskatta att du frågade innan då det faktisk är jag som besluter allt med min egen häst"
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Roligt att se att så att många är reikihealer. Man utövar aldrig reiki på någon utan att fråga.
När man blivit initierad av en reikimaster så att man kan utöva reiki så har den öppnat ditt kronchakra. Den har även balanserat dina chackran så att din kropp är i balans.
Då kan du kanalisera energi som du tar utanför dig själv och ger i koncentrerad form. Med andra ord så kan inte alla utöva reiki.
När en reikihealer lägger händerna på någon för att ge healing så är det igentligen inte healaren som ger healing utan tillåter att den som ska bli healad får ta energi.
Men alla kan ge energi till varandra. Tex Om du blivit osams med någon och du känner dig tom och ledsen efter det. Är det för att den andra männsikan tagit av din energi. Däremot när man är förälskad så slänger man energi över varandra så andra uppfattar att det lyser om paret. Positiva tankar öser energi över den du tänker på. Men det är alltid din egen energi du ger av så det kan trötta ut den som gör det.
Ni säger att healing inte kan skada, men om till exempel en spänning i hästens rygg släpper, så kan det problem som orsakade spänningen i stället börja visa sig. Alla som sysslar med massage, kiropraktik och andra fysiska behandlingsmetoder vet att det är mycket viktigt att veta vilka spänningar som släpper i kroppen, just för att man ska kunna vara uppmärksam på hur resten av kroppen påverkas och anpassa träning och övrig behandling efter det. I synnerhet behandling av ryggproblem ger ofta upphov till följdhältor som i sin tur måste behandlas.
Jag vet att healing kan fungera, även om jag själv bara kan göra det "hands on" och ställer mig ytterst skeptiskt till "fjärrhealing" (i alla fall tills någon kan förklara hur man övervinner dissipationen). Det som stör mig är att personen inte sade något till mig. Antingen funkar det inte, och då är det en dj***a beskäftighet, eller så funkar det - men när healing verkligen påverkar en smärta/spänning i hästens kropp är det en kraftfull sak som man inte bör ta till utan att prata den som har ansvar för djuret. Både för att djuret kan reagera, både mentalt/emotionellt/fysiskt, när spänningar släpper, och för att den som har ansvaret bör veta om problemet. Det är ju som om en veterinär skulle säga "Förresten, när jag var här för tre veckor sedan så gav jag din häst en kortisonspruta, för jag tyckte den verkade halt …"
Om (säger OM) personen har avlägsnat en spänning i hästens rygg före jul, så kan personens oombedda ingrepp ha fått följdverkningar. Och om de sista veckornas händelser INTE är följdverkningar av ingreppet, så pratar personen i nattmössan. Uppenbarligen har personen inte själv observerat de sista veckornas problem hos hästen, utan påstår att den varit helt besvärsfri sedan före jul, vilket inte är sant.
Och framför allt tycker jag det är otroligt illa gjort att inte komma och säga "Du, jag tror din häst har ont i ryggen, vet du om det?" och sedan kanske erbjuda sig att hjälpa. Om man ser att ett djur har problem och inte gör den ansvariga personen uppmärksam på det, utan ger sig till att pilla själv (hur man än gör det), så är man allvarlig ute och cyklar. Rent förutom att man, om ägaren är uppmärksam på problemet (vilket jag var), kanske lägger sig i en pågående behandling utan att tala om det.
Och förresten - det är "bara" energier!?! Energier är inte så "bara". Gå in i en ställverksanläggning och känn efter.
Jag har full förståelse för dem som inte tror på det riktigt eller rent av inte alls. Det är ju inget som går att "se".
Men det finns officiella studier som man gjort på växter (ja enegri behöver allt som växer eller lever, där med även växter). Vid studien hade man ett antal krukor med gräs om jag inte minns helt fel. Gräsfråna kom från samma påse, såddes i lika stora krukor med samma jord och fick växa under samma förhållanden.
Enda skillnaden var att några krukor fick växa helt utan någon påverkan av mäniskan, några fick "behandlas" av "icke-reki" mäniskor med att man höll händerna runt krukan 30 min/dag, och de sissta lika som tidigare men med "reiki-människor".
Resultatet var att de som "behandlades" av människor utan reiki växte dubbelt så mycket som de obehandlade, de som "behandlats" av människor som lärt sig reiki växte 5 gånger mer än den obehandlade. Så att det finns någon form av energi ser jag det i.af som ett bevis =)
Dessutom är det faktiskt flera större sjukhus i USA som accepterat detta som alternativbehandling då de ser resultet (men åter igen, det är ingen mirakelkur).
Hakuna matata!
Skulle blivit skitförbannad om någon hållt på med min häst utan min tillåtelse. Inte ens en morot har någon annan rätt att ge min häst utan min tillåtelse. Än mindre gå in i hagen eller boxen för att klappa den eller något annat.
Healing anser jag dessutom vara rena "humbugget".
Jag tycker detta handlar så mycket om VEM som gör VAD. Alltså om det kommer en människa som jag inte alls känner som går in i hagen/boxen och pysslar med min häst, då hade jag blivit skitförbannad. Men om det är någon av dom andra hästägarna i stallet - en kompis/bekant - så är det ju inget konstigt alls. Sen håller jag med om att man gör inte vad som helst för typer av behandlingar utan att informera ägaren. Jag skulle aldrig gå in med djupare behandlingar utan ägarens tillåtelse (dels för att det kan påverka hästen och dels för att ägaren ska vara medveten, och jag talar aldrig om något i efterhand!) men om en häst är lite trött och hängig, har lite huvudvärk osv då kan jag nästan inte undvika att ge den hästen lite behandling när jag går förbi, det är liksom svårt att låta bli, speciellt om hästen "ber" mig om det.
Jag har en kompis som är hundmassör. När hon kommer hit å kollar på film osv så ser jag ofta att hon sitter och masserar någon av mina hundar - utan att jag vet om det. Första gången blev jag lite förvånad/kände mig lite förbigången, men efter bara några sekunder av den känslan blev jag enormt tacksam.