Ledinflammationer?
Ni som har haft någon ledinflammation på er häst/hästar kan ni inte berätta hur lång tid det tagit innan dom blivit friska. Hur många sprutor har dom fått innan dom blivit bra och hur lång tid var det mellan sprutorna?

Min förra häst Schess fick kotledsinflammation på ett av sina bakben (minns ej vilket), men det var så otroligt lite enligt veterinären så han sa att antingen så sprutar vi och så kommer du tillbaka om 2 veckor, eller så låter vi bli att spruta och du kommer tillbaka om 4 veckor, jag valde att spruta och 2 veckor senare på återbesöket så vart han frisk :) Och det är inget han har fått tillbaka.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

vanligast brukar man bara behöva spruta två gånger. En trejde gång så brukar veterinären göra något mer.
Men det tar väl runt 4-7 veckor.
Min har haft det i två omgångar i år. Han har i alla år vi haft honom (9 år i år) varit mer eller mindre problemfri, men i år har alla skador avlöst varandra på löpande band.
Första gången var det var dubbelsidigt fram i våras. Rätt kraftigt med, men pga att det var just dubbelsidigt samt att hästen är en sådan som absolut inte visar när något gör ont eller är fel var det rätt krångligt att upptäcka. Han behövdes bara sprutas en gång för den dock, då han var helt problemfri vid andra besöket efter 4 veckors vila (lite skritt sista veckan).
Andra gången var efter att han haft en spricka i griffelbenet på sensommaren, även där dubbelsidigt fram, om än något mer på ena. Den gången upptäcktes det via ett återbesök för sprickan, då hästen inte blivit riden under vilan. Även där krävdes enbart en spruta.
Själva anledningen till inflammationerna var troligen en låsning bak i korset, samt att han trampar över ganska rejält. Detta tillsammans gjorde att han la för mycket vikt fram. Orsaken är nu åtgärdad med hjälp av nammrapat och ändrad skoning bak, och hittills har vi inte stött på några fler problem!:)
Tack för era svar.
Min ponny har en bogledsinflammation som inte vill ge med sig nämligen. Han har fått tre sprutor och nu ville inte vetrinären ge fler.
4#
Jag är ingen veterinär, så jag vill inte säga för mycket.
Men vad gäller just kotleder så kallas de ibland indikatorsleder, då kotledsinflammationer i många fall beror på problem som egentligen sitter i andra delar i kroppen på hästen, som så även var i vårt fall. Så behöver det ju givetvis inte vara med alla, men då jag utgår från de artiklar jag läst om ämnet samt vad en del veterinärer/napprapater/equiteraputer har nämnt så är det rätt vanligt.
Hur det funkar med bogledsinflammation har jag dock ingen aning om. Men har ni gått igenom rygg/ben och liknande grundligt? Annars kanske man åtmistonde kan få en genomgång av ett par olika veterinärer med olika "områden" för att se om de hittar något som inte stämmer.
Men som sagt, jag vet ju inte så mycket om just det där, så jag vet inte hur korrekt mina gissningar är.
Dock önskar jag dig lycka till, och hoppas att din ponny blir bra snart! Alltid lika hemskt med sånna där situationer.

#4 ska tilläggas att det tar överlag 6-8 veckor för en led att läka, men när man sprutar så snabbar man på läkeprocessen.
men jag tror att man överlag har för bråttom med att få hästen frisk, vilket är förståligt, man vill ju inte att hästen ska vila någon längre tid och tappa kondis och muskler.
men jag tror det är bättre att låta hästen få en ordentlig vila, istället för att hålla på att spruta.
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#6 Du har helt rätt i att man i allmänhet sätter igång hästarna för tidigt och de inte får chansen att läka ut ordentligt. Dock tror jag inte det är fallet denna gång. TS har nog tid att vänta men är någ mer orolig för sin lilla ponny. Eller hur Veronica?? 
#0 Skador på bogar är oftast mer komplicerade än andra skador. Jag hoppas verkligen din lilla pålle blir frisk snart.
#5 Bogledsinflamationen hör ihop med en fraktur han fått i armbågen, som han är opererad för, så han är kollad av flera vetrinärer.
#6 Han har stått sen i augusti -09, så bråttom har vi inte… Nu går han med sin kompis i hagen, har innan stått i box och sjukhage sen operationen i september.
#7 Jo jag har hört att bogen inte är ngt vidare ställe att skada sig på och att det tar längre tid för en bogled att bli frisk än en kotled. Kan inte du höra med din granne om han har några tips och råd
?
Tyvärr var inte min vetrinär kvar på kliniken sist vi var där så vi fick en som tyvärr inte varit med från början på detta. Hade jag vetat att så skulle ske, så hade jag ställt lite fler frågor till den förra. Den nya vetrinären sa bara: hm 3 sprutor och inte ohalt, inte bra. Medans den vi hade från början har sett hur mkt bättre det blivit från gång till gång. Jag trodde man gav sprutor tills inflammationen var hävd men enligt vetrinären var 3 sprutor max.
#8 Det går nästan alltid att kontakta den gamla veterinären och fråga dom frågor du har. Här med kliniken var han finns (telefonkontakt funkar ju alltid om han nu inte finns inom åkavstånd).
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 Vetrinären är föräldraledig så jag tror tyvärr det blir svårt.
8# Jaha, okej! Ja då är ju själva orsaken känd i alla fall, vilket ju är bra! Mindre rolig skada dock…
Ville bara fråga, då det verkar vara många som behandlar själva inflammationen utan att egentligen få reda på orsaken till den. Har stött på många sådanna fall.
Men då är det ju för din ponny en ganska klar ursprunglig orsak i varje fall! Hoppas ni kan få tag på er ursprungliga veterinär med.
Håller tummarna för att din ponny blir bra, och att de hittar ett behandlingssätt som fungerar för den!
#8 Ska fråga vid första bästa tillfälle. Lovar!