Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 4491 ggr
Zabbio
0

Få en ljus häst ren i vinter,..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har några bra tips? :3

Solon har mammutpäls som skulle ta dagar att torka (jag vet, för han blev genomblöt efter ett oväntat regn och det tog två dygn innan han var torr, tros fleecetäcke..tack och lov frös han inte) och dessutom har vi kallstall och inget varmvatten.

Samtidigt är han så otroligt äckligt skitig, har en vana att leta upp kisspölar att lägga sig i så pälsen är sådär jobbigt kiss-fet och gul.. rykt hjälper föga.

Finns det något knep att få honom ren? Hade varit fint om han kunde bli riktigt härligt vitgul som han ska, men det är väl för mycket begärt innan sommaren och värmen kommer :P

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

Zaphix
0

Ryktsten använder de på skimmeln i stallet, fungerar jättebra. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Zabbio
0

Har provat det i höstas men det hjälpte inte direkt då.. kan ju prova igen, fast blir väl inte bättre av att det är vinterpäls nu..x)

Maja
0

Klorin? Flört

Haha, nej, men rykt med ryktsten skulle jag nog testa igen! Annars är det bara att stå ut några månader till så blir han fin igen! ;)

Caspianowner
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ha ha skimmlar de är bara för för mycket. Jag har själv ett antal skimmlar ( Älskar nämligen skimmlar, ja då de är rena vill säga ) och jag har tvingat mig att leva med dem som gulskimmlar under vintertiderna.

Det finns en dam här som är vit som snö för hon skiter och kissar så perfect efter en hörna så allt övrig plats i boxen är klockrent från spillning. De andra är skitgrisar och dem blir ju därefter.

Förr slet jag mycket med potatismjöl, efter natten såg de lika dana ut igen.  NU har jag lärt mig att se dem som fläckskimmlar.

Så du inte behöver känna dig helt ensam om problemet. Slänger med en bild på en av mina grisar.

CelsiusT
0

Det vita på mina hästar har aldrig varit så vitt som efter denna vintern =D

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

Torrschampo, sådant som man sprayar på och sen torkar bort med en trasa, det använder jag och sen sprutar jag pälsglans där dom blir som gulast, nu är Ametist lite gul igen så jag får snygga till honom igen.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bell
0

Ulltäcke o en promenad efter tvätt med lactacydtvål får min vita häst stå ut med i mellan åt. Tycker att ullen är så mycket bättre än fleece. Annars är det ju torr shampoo som gäller.

WinterPrince
0

#6 hur fungerar torrschampoo egentligen. Jag har ju en brun häst så ser ju inte skitig ut på samma sätt som en skimmel. Men funderar på att åka på en utställning i vår och vill få honom lite extra ren. Går på lösdrift så att bada är inte en möjlighet. Märks det skillnad på en "färgad" häst också?

ellinorrasmusson
0

#0 be den rulla sig i snön :-D

// Ellinor Rasmusson
medarbetare på
engelskt fullblod ifokus

Lorita
0

#8 jag har tigrerade och det märks även där dom är mörka, det blir blankare och mjukare, dom blir faktiskt rena.  Bäst och snyggast blir det med pälsglans efteråt, det skyddar fråna att smutsen ska fastna igen också.

Du kommer inse hur skitig hästen är om du rorkar den med en vit handuk, den blir gul riktigt gul.

Cilla89a
0

Håller med Lorita, sattsa på torrschampo :)

Medarbetare på Dressyr.ifokus

WinterPrince
0

#10 Tack! Då ska jag försöka få tag på lite sånt. Vad har du för märke? Är det drygt?

Lorita
0

Nästan alla sorter är bra jag har köpt något i en grön flaska förut som jag varit nöjd mer och bytte till ett annat märke nyss för det var billigare och visade sig var minst lika bra. Jag får gå ut i stallet och titta (återkommer)

Moalinn
0

Varför inte sätta på renhorn? Obestämd

haha,, nej.. förlåt Oskyldig
här kommer jag och stör mitt upp i allt.
Men kunde inte låta bli, förlåt igen Oskyldig

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

CelsiusT
0

#14 hmm, jag fattar inte? Vadå renhorn? Varför det? Liknar hennes häst en ren tycker du?

Lorita
0

#15 för att få hästen att bli en ren (ren är ju också ett djur) en ordvits.

CelsiusT
0

#16 Ahh!!! Haha…. okej, tänkte inte så långt =)

JoyBysen
0

Potatismjöl!!

Funkar super, det tar bort fläckar lätt. Fukta fläcken med vatten och gnugga in ganska mycket potatismjöl, låt torka och borst bort. Funkar jättebra, alla fläckar har gått bort när jag provat, kissfläckar med Skrattande

Lorita
0

#12 Jag använde senast Rapide Duo Wash funkade jättebra, inte en fluga under julhelgen Tungan ute Duo står för att det både gör rent och håller borta flugorna Oskyldig

Jag betalade 125 kr för en liter och har lite kvar och gjorde rent en D och tre B som var riktig smutsiga och dom blev riktigt rena Flört

WinterPrince
0

Tack snälla Lorita! Har kollat runt lite på nätet och det verkar som den lokala hästbutiken är återförsäljare. Så det blir en tur dit imorgon.

Zabbio
0

Hittar inget torrschampo fastatt jag har letat..:/

Ryktsten tog lite, lite..får prova potatismjöl..:3

Peppe
0

kol har jag hört nån stans, men då måste hästen vara TORR, annars blir det bara värre ;)

ingen erfarenhet själv dock, men vi har en ponny i stallet som ser ut som en liten sagohäst. hon har lång päls och är kritvit, inte ens svansen är gul =)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

jackiejohn
0

ja har nu en brun häst och en svart häst men hade fjording förut och ja rekomenderar torrshampoo! :)