Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridning
Läst 1075 ggr
LinneaG
0

Lita..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns det något man kan träna på eller övningar man kan göra för att få bättre förstoende/lite på hästen?

Från marken litar jag alltid på henne, men väl uppe på ryggen så kan jag inte lite på henne då hon har gjort ganska mycket olika saker.

Hur kan jag börja lita på henne?

Hur kan hon börja lite på mig?

Det känns som om vi borde lite på varann nu när jag har haft henne i 1,5 år, men det gör vi inte, inte jag iaf.

Någon som har nåt tips eller råd.

Mvh Linnea

Linda
0

Eftersom jag känner både dig och hästen så kan jag ge dig min syn på saken här inne.

När du skaffade häst hade du bara ridit mer eller mindre hos mig och jag tyckte att du utvecklades enormt bra, du kunde följa med på långritter,rida med mig i ridhuset, fixa,dona och börja hoppa tilloch med ute.

Där imellan hände något och jag tar på mig skulden..

-Jag tror att min vilja att lära dig,min egen oräddhet fick dig att börja rida lite mer orutinerade och ivriga hästar.

På slutet du stod hos mig trillade,hände en del otäcka saker rakt efter varanndra..Dessutom såg du mig som "aldrig" trilla av den gången på väg hem från ridhuset..

Sandy kanske inte var den bästa "Första" hästen för dig eftersom du flyttade dit du inte har någon möjlighet till riktig hjälp (utan ridhus,ridbana,tränare..)

Jag vet att du faktist är jätte duktig (har aldrig sett någon som med mjukhet fått en häst i så trevlig form som du fick efter att bara ridit ett år..Så jag vet att du måste bara få lite hjälp med självförtroendet igen.

Synd att du bor nu så långt ifrån men skulle önska att du var hos mig en helg och fick sakta bygga upp självförtroendet igen och lite på din balans (och framför allt lita på att du kan.)

Du vet att du alltid är välkommen hit!

Massor kramar /Linda

LinneaG
0

Tack! Jag ska rida lektion på fredag, får se hur det går.

Men jag vet att rida i hagen/padocken går alltid bra, där sköter hon sig kanon! Men det är när man är ute, jag överdriver säkert, men till och med Anna blev lite chockad förra veckan när vi red ut, och Henrietta travade iväg på Kaj medan jag o Anna skulle vänta på att hon skulle vända och komma tillbaka. Sandy blev nästan arg för att vi inte skulle trava, fast att Harpan stod bredvid, hon började hoppa o studsa och skulle verkligen iväg. Men eftersom jag nästan alltid har åkt av när hon har gjort så så hoppade jag av o gick resten av vägen. Och när jag väl är av sköter hon sig som en ängel. Visst är hästar ett flockdjur som vill göra som de andra hästarna, men när det va en häst kvar som stod still och väntade…

Skulle vilja veta vad hon tänker…

Linda
0

-Som sagt hästar är flockdjur och för att välja sin ryttare/ägare som flock måste man vara säker på sig själv och på sin egen roll.

-Hur ser en bra ledare ut?

-Är jag en bra ledare?

-Hur ska jag göra?

gejsa
0

Jag tror att du har för het häst till dig. Du borde ha en lugnare häst som man kan lita på. Jag kan se er framför mig när du skriver. Du blir bara räddare och räddare ju mer hästen hoppar och skuttar. Då sitter man ju oftast och drar i tyglarna och håller om med benen. Råkar du skänkla bara lite så rycker hästen till och vill sticka iväg.

Vad ger du för mat nu för tiden? Maten kan ju göra hästen het också. Vill gärna hjälpa dig med foderstaten om du vill lära. Skrattande

LinneaG
0

Hon får krafft grund och kornkross och mineraler. Hon ska få betfor men den fryser nu så då får hon ingen.

gejsa
0

Jo men jag skrev förut att grund innehåll havre då sa du att din häst eg inte tålde havre. Du skulle ju byta för flera månader sedan. Du vet min fjording tål inte ens ½ dl havre per dag. Då ser hon tomtar i skogen jämt och skuttar och larvar sig. men gör iordning betfor med varmt vatten och ge henne efter ca 1 timma. Är det snitslat så är det klart då.  Du kan ju ge betfor och korn efter ridningen tex. Korn är inte bra att ge utan vatten eller dyl. Det dammar för mycket.

Mandysan
0

Hmm om du inte vill att din häst ska bli hetare är betfor inte de smartaste… Har du provat med müsli? Jag vet att en het häst i stallet får det och hon har lugnat sig. Sen använder chefsvetrinären på Helsingborg djursjukhus krafft rehab till hans hästar som tydligen dämpar tävlingspsyket.

gejsa
0

Fördigfoder är ofta vädligt dyrt. ´Bättre att göra det själv fodret. Betfor ger bara energi för stunden. Tror inte att hon ger det innan ridningen.

LinneaG
0

Jo, hon fick müsli förrut, men hon va lika då.
Jag ska byta grunden, men köpte fem säckar förrut så de har inte tagit slut än =).

gejsa
0

ok tyckte att du sa att du hade en säck förut. men ge mer korn och groov så kommer du nog att få en lugnare ´häst. Fast en del går inte att lugna för hur mycket foder man än byter till tyvärr. Just travare har ju det i huvudet att tävla och så många ggr.

LinneaG
0

Jo, det där med tävlandet märker jag av!

gejsa
0

Förstår det.

reddie
0

#11 Du har säkert varit här inne men följ länken och läs. Kanske du förstår din ridtravares beteende bättre, finns en del tänkvärt att läsa.

http://www.ridtravare.com/kategorier.php?kat=Omskolningstips

Bläddra ner till "från travhäst till ridhäst, tips…"

gejsa
0
Linda
0

Lägg in länkarna till CBA jag har bett henne samanställa en länklista.Mvh Linda…(Med lite mutor..he,heFlört)