Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1514 ggr
Elshira
0

Hästar brandfarliga

Vi har precis haft en kurs i Arbetsmiljö och säkerhet här i skolan och har bland annat haft brandsäkerhet både teoretiskt och fysiskt.

Men något som "förvånade" mig var brandmannen som hade föredraget sa att flertalet småbränder startar varje år på grund hästar.

Branden startar då hästarna har skor och kliver på någon sten så det blir en liten gnista som sprätter iväg i det till exempel torra gräset eller löven som finns nästan hela sommarmånaderna.

Jag vet ju att de har kunnat slå någon gnista när de skrapar på gången i cementet eller liknande, men har aldrig tänkt på att det ju faktiskt blir precis samma sak ute i skogen.

Jag kan med gott samvete fortsätta att rida i skog och mark utan att känna mig "skyldig" då jag väldigt sällan använder skor mer än på vintern.

Ännu ett argument varför man inte ska sko hästar som inte verkligen har något behov att vara skodda! Jag menar inte att man "absolut inte" bör ha skor på sina ridhästar, men kanske är det något att tänka på vad det gäller hästar som endast "skrotar" i hagen eller som endast rids lite lätt? Hovarna mår ju dessutom bäst av att vara utan skor =)

Hakuna matata!

Cilla89a
0

Jag tror det är extremt långsökt att hästen skulle starta bränder i skogen för att dem har skor och det skulle uppstå gnista?!

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

#1 Jag önskar faktiskt jag kunde säga det samma, men vi gick även igenom listor över de venligaste brandorsakerna (givetvis var inte hästarna med där men i.af) och han sade då att de aldrig får uttala sig om orsakan till branden såvida de inte har tydliga bevis vad det var som orsakade det (därav finnd det en kategori med "övrigt" på ca 10% som består av till största del anlagda bränder men som inte kunnat bevisas till 100%).

Men faktum är ju att torra löv är lättantändliga, och faktum är att det slår gnistor om järnskor (har själv sett en släde komma på vintern åkandes på en sandad väg, och det lös till hela tiden under både släden och hästens fötter).

Så det är fakta, inte långsökt. Men det är ju givetvis endast ett fåtal/år som blir pga hästar, dock kvarstår faktum.

Hakuna matata!

Zaphix
0

Tycker mest det slår gnistor på asfalt faktiskt. Om man rider på vår/sommar/höst då det är rätt mörkt så ser man ganska ofta att det slår gnistor, speciellt på asfalt. Men ibland, väldigt sällan, även i skogen på stenar.

Dock tror i alla fall jag brandrisken är otroligt låg.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Elshira
0

Jag kan välll tillägga att ni nog ska se detta mer som ett "roligt" fakta än något att diskutera. För precis som med hästar finns det risker med allt annat.

Hakuna matata!

lisette
0

jag kan förstå att det börjar brinna om gnistrarna. som du säger så är det ju mycket i skogen som lättantändligt just på sommaren. tyvärr kan jag inte göra så så mkt åt det eftersom hästen här hemma måste vara skodd på sommaren, annars går ohn inte att rida. =(

CelsiusT
0

När vi rider slår det ofta gnistor. Jag rider ju mkt i mörker året om då vi har månskensritter varje fullmåne året om då vi är ute och grillar och hemriten brukar bli vit 1-2 på natten. Då ser man att det är rätt mkt gnistor faktiskt. Både på grusväg och här och var på skogsvägarna. Att det kan ta enl är verkligen inte konstigt. Speciellt inte vid högre hastighet då det lätt kan spruta massa gnistor flera meter åt sidorna när man rider på grusväg.

Medarbetare på westernridning.ifokus