Biten av häst
Idag kom en av hästarna fram till mej i hagen. Jag började klappa hans hals och så small de i benet på mej. Den hästen är ofta sur och har öronen bakåt. Hans bäste kompis som har vart med honom i många år har flyttat för en månad sen och han blir inte ompysslad så mycket.
I hagen när man ska slänga ut hö så jagar han oss och är väldigt på och springer runt en. Alltid med öronen bakåt. Nu när han bitit mej så tänker jag att han kan lika gärna sparka mej när han springer runt en.
Varför gör han så?
Ägaren säjer att han brukar försöka bita henne ibland, vad gör man åt de?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

omöjligt att svara på utan att träffat hästen och ägaren.

Något tips på vad man kan göra åt de, han äe agressiv och inte rolig alls att ha att göra med.
Sandra

begär av ägaren att h*n ska göra något åt det. absolut inte roligt att bli attackerad av någon annans häst. det är inte ditt ansvar att uppfostra hästen.
Gå inte in till hästen mer än absolut nödvändigt.
Först och främst måste hästen få respekt för människor. Det får ni absolut inte genom att slå den. Använd rösten.
Men den som ska börja med att träna hästen är ägaren, inte ni. Givetvis ska ni säga ifrån.
Men säg åt ägaren att den får göra något åt hästen, annars får den väl gå själv.
Du säger att han jagar er när ni ska lägga ut hö i hagen. Vad ni än gör får ni ju inte visa i det läget att han kan jaga runt er, utan ni ska stå stilla och visa att "här står jag, du kan inte få mig att flytta mig". Ta med ett spö och om han kommer för nära hotfullt så jagar ni undan honom genom att vifta med spöet och slå i luften så att han förstår att han ska hålla avstånd. I värsta fall kan ni behöva ge honom en snärt för att han ska förstå.
Det gäller framförallt att se vad hästen planerar innan hästen faktiskt sätter planerna i verket, även om det ibland kan vara nog så svårt att hinna se de små signalerna.
Låter som om hästen kanske behöver jobba lite mer? Du säger att hästen inte får lika mycket ompyssling nu?
Jag tycker inte att någon annan än ägaren ska ta på sig att uppfostra/stimulera hästen. Om hästen beter sig på det där viset är ju något fel. Antingen behöver den mer stimuli, kanske har ont, kanske behöver uppfostras - finns massa tänkbara anledningar. Men oavsett så behöver hästen få det liv den förtjänar och det är upp til ägaren att ta tag i saken - säg till denne!!
Medarbetare på westernridning.ifokus
Man kan inte begära att någon annan ska utsätta sig för fara, så prata med ägaren om att den här hästen får gå i en ensam hage skötas helt av ägaren om den inte slutar bära sig illa åt.
I mitt stall står det i reglerna att om någon häst inte går att hantera utan fara, så får ägaren själv svara för fodringar, insläpp och utsläpp.

Idag gjorde den hästen utfall mot mej när jag skulle slänga ut hö! Väldigt obehagligt eftersom han vände rumpan mot mej också. En annan tjej som hjälpte mej med hö såg de hela, och vart jävligt förvånad! Jag skickade sms till tjejen som har hästen och berättade om händelsen och sa att om jag ska kunna slänga ut mer hö måste jag ha piskan med ut, de känns förjävligt men jag måste tänka på mej själv. När jag va yngre vart jag illa sparkad av en häst, men överlevde.
#6 Hästen måste absolut jobba mer, men de är ingenting jag kan säja till ägaren att göra. Hästen måste uppfostras, hon har haft hästen sen han va 4 och nu är han 8 om jag inte minns fel. Han kan ingenting och är inte uppfostrad.
Jag brukar stå stilla och sträcka ut handen, och visa att här kan han inte komma och tro.
Sandra
#8 Det är väldigt synd att du inte kan säga till ägaren det, men jag förstår dig. Det är inte en lätt sitts. Men du kan iaf fortsätta att meddela henne att du tycker detta är obehagligt och att hon får göra något åt situationen (jättebra att du skickade sms idag). Är det hon som äger stallet du står installad i? Annrs finns det kanske någon stallägare som kan ta tag i det?

#9 Nej. de är min farsan som äger stallet och han tycker att hon får komma och lägga ut middags hö, för man ska inte behöva riskera att bli attakerad eller värre av hennes häst. Men jag ska prova de där med hö och ha longeringspiskan med ut och se om de går.. In och utsläpp går bra, de är de farsan och morsan som gör eftersom jag inte bor hemma..
Sandra
#10 Okej, men då borde det ju vara relativt enkelt att be din pappa prata med denna hästägare. Även om du kan lösa detta tillfälligt med en pisk, så tycker inte jag iaf att det är en vettig långtidslösning. Tjejen måste ta tag i träningen av sin häst och se till att hästen inte gör såhär längre. Kanske att hon måste ta middagsfodringen ett tag för att kunna uppfostra sin häst (och dessutom märka att de är ohållbart så som den håller på idag).
Jag håller med din far om att hon ska lägga ut hö till middagen, för ingen ska behöva riskera att bli attackerad av någon annans häst.

#11 så enkelt är det inte, alla måste ta tag i sitt sätt att vara och agera mot hästen. Hon som äger hästen kan få hur mycket pli som helst på den men det hjälper inte får den kommer ändå bete sig lika mot dom som inte jobbar med hästen och dom inte vill förändra sig och relationen med hästen.

Har inte läst igenom tråden. Men jag tror att det är brist på hantering, och att hästen har en otrevlig bild av människor.
#12 Javisst, självklart. Fast först och främst så är det ägaren som ska ändra hästens attityd. Det ansvaret ska inte ligga på övriga hästägare i stallet.

Om man har en häst som jag har, han kräver hundar att folk att dom rör och beter sig enligt regelboken, med mig gör han aldrig något men jag vill inte att som som inte kan honom hanterar honom.
Jag kan inte få honom snällare eller lydigare när jag är med då är han perfekt med andra testar han gränsena ganska hårt. Han gör rätt om folk gör rätt men tyvärr så gör och agerar många fel när dom är med hästar och då tar han sig rättigheter.
Är det då inte bättre att folk lär sig hur man ska var med hästar? Jag kan ju inte uppfostra honom mer för han gör ju rätt när jag är med. Det är då *censur* lätt att skylla sina egna fel på hästen.
#15 TS har berättat för oss att ägaren säger att hästen gör så mot henne med. Detta är en unghäst, så antagligen har den inte fått lräa sig hur man beter sig alls. Dessutom tror jag att det handlar mycket om stimulering också. När dom första bitarna är på plats (gjorde av ägaren) DÅ kan ägaren säga hur h*n vill att övriga i stallet beter sig. Det är ju även så att olika hästar behöver olika bemötanden och detta märker man när man obbar med hästen. Självklart innefattar det ju att dom som hanterar en unghäst bör vara hästvana så man inte ger efter hela tiden. Men fortfarande tycker jag att ägaren ska grundutbilda/uppfostra hästen.

#15 Jag har inte gjort någonting så hästen ska reagera så mot mej, när jag är i hagen och hästarna kommer fram brukar jag klappa på dom. Inga hastiga rörslser eller någonting som ska skrämma eller uppröra dom. Jag tyckte bra om den hästen tills dom här incidenterna hände. Väldigt trist.
De ligger nog mycket i hanteringen av den hästen, han kanske behöver mer kärlek och måste få jobbas för att bli av med all energi.
Sandra

Klart att ägaren ska se till att den kan handskas med hästen.
men jag har en annan ställning när jag jobbar med hästar. mina eller andras, det är jag och hästen och kan jag aldrig skylla på en annan människa när det går fel. Jag ska kunna hantera alla hästar även om inte alla kan hanter alla hästar jag kan hantera.
Det är min kommunikation med hästen som styr vad som händer, det kan ingen annan fixa åt mig. Detta är tydligen en tuff häst, då får man lära sig att agera rätt så hanteringen blir säker och det gäller alla som är med hästen. Jag har haft hästar i mitt stall som direkt varit farliga mot ägarna men snälla som lamm mot mig, det är samma sak man måste kunna säker hästhantering och sluta skylla ifrån sig egen häst eller annans häst.

Grejen är att jag har blivit illa sparkad av en häst när jag va yngre, jag hade tur som överlevde och de har inte påverkat mej nästan någonting, tills nu. De känns så nedrigt att känna så pga honom.
Sandra

#19 där har du akilleshälen, alla bär vi våra ryggsäckar, nu är det du som bestämmer utvecklas eller skylla på andra.
I min värd så finns det inga fel hos hästarna, däremot så kan jag säga denna hästen kan jag inte kommunicera med och då vill jag inte heller gå i närheten av den och har jag fattat det beslutet kan ingen rubba mig.
Jag försöker med dom flesta hästar hitta kontakten och möjligheten att kommunicera och det är en sak mellan mig och hästen och det är ingen ägare inblandad, det är jag som måste lära mig hästen inte någon som måste lära hästen att förstå mig

#20 Hur skulle du göra om en häst gjorde utfall mot dej eller bet dej utan anledning? Jag behöver alla tips jag kan få.. För jag vet då inte hur jag ska göra. Gå ut utan pisk eller annat känns just nu som en omöjlighet.
De känns som han skulle kunna sparka ihjäl mej. Utan att överdriva.
Sandra

Jag har med mig ett grimskaft som jag snurrar, det är mycket efektivare än spön.
Sen hänger mycket på ditt kropspråk och hur du beter dig i hästflocken. Där måste jag träffa hästen för att veta hur den är och hur mycket och vad den tål att man gör.
Jag tror att även om ägaren får bukt på hästen så är det inte säkert att du kan gå in till hästen utan att ni (du och hästen) jobbar med er relation också.
Tyvärr så är det ju så att man inte heller kan komma överens med vissa hästar, så precis som Lorita sa är det inte säkert att hästen betende mot dig slutar även om tex ägaren tränar bort det.
Vi har en ponnymärr på jobb som jag under mina två år där aldrig har kommit överens med i boxen och vid utsläpp, trots träning. Många gånger har det blivit rent av livsfarligt när jag ska ta henne i boxen och släppa ut henne på morgonen. De morgnar har jag försökt lura henne på alla de vis, men när hon fortfarande bara är inställd på att skada mig om jag kommer nära så har jag ringt till stallchefen och bett henne fixa någon annan som tar ut hästen, för jag vägrar sätta min egen säkerhet i andra hand. Andra dagar är hon mer sammarbetsvillig och då är det inga problem.
Det viktigaste är ju givetvis att du aldrig tummar på säkerheten. Om hästen blir farlig för dig så ska du inte hantera den och riskera att du blir skadad.

Idag va de inga som helst problem, hur snäll och go som helst. Fast idag vart han riden så de kanske har med de att göra.. Han måste få bli använd, och de tror dom andra i stallet också. Mer kärlek också.
Sandra
#24 Det låter absolut som det! Hästar är djur som har tort behov av aktivering och arbete, man kan inte med alla individer bara låta dom gå i hagen. Hoppas det löser sig.