Rida bettlöst!
Hej på er!
Jag är ganska ny här på ridsport, håller mest till på shetlandssidorna här. Jag har en storhäst som jag rider bettlöst, med hackamore. Har hört folk som rider på kapson eller bettlöst träns, någon av er som prövat?
Hur funkar det för er? Hur funkar det egentligen att rida på kapson, fäster man tygeln där fram på nosgrimman då?
Mvh Heidi
jag rider med vanlig grimma, repgrimma, sidepull och harmony string :) de funkar utmärkt! hon lysnar och går i bra form me de. jag köpte en ridgrimma från Ponnyprakt som hade ungefär som ett kapson med ringar som man kan fästa lite högre upp men märker faktiskt ingen skillnad mellan de och vanlig gramma! :D
rid Grimman syns på bilden :)
Kapson har jag faktiskt inte prövat, men jag har hört att det ska vara skarpt. Ska du rida med bettlöst rekommenderar jag sidepull, har ridit med det flera gånger och det funkar super!
Är inte kapson till för longering från början? har för mig det? fast har kanske fått de om bakfoten ;)

#2 Jag har bara ridit med hack, men det känns ju bra om man kan variera mellan olika. Det sägs ju att man ska variera bett (om man rider på bett) och då känns det som att det är bra att variera mellan de olika alternativen också ;) Sidepull kanske ska testas då! Är det likt hack?
#3 Jo kapson är egentligen till för longering, men det ska tydligen fungera att rida på det med

Jag har provat att rida på kapson, hackamore, sidepull, remontnosgrimma, halsring, helt huvudlöst, modelen som är som ett kryss inunder, grimma, repgrimma. Kommer jag på vad mer jag har provat.
Hur det fungerat har berott en hel del på hästen, vissa hästar är mottagligare för vissa tryck än andra. Och att rida helt huvudlöst eller påtyp halsring rekommenderar jag bara på hästar som går att rida ordentligt på sätet :P
Kapson finns i många olika varianter. Jag har haft allt ifrån de där mjuka ledade som funnits länge i Sverige till en Serreta (felköp), de kan vara allt ifrån snarlika att rida i en vanlig grimma till RIKTIGT RIKTIGT skarpa. När jag rider eller tömkör brukar jag ha en tygel på var sida utav sid-ringarna.

#3 Klassisk mjuk, ledad kapson som ser ut så här är till för longering. Personligen tycker jag den är rätt värdelös, har inte funnit någon gång då jag tyckt den varit det ultimata hjälpmedlet på någon häst i någon situation…

#5 tack för svar om kapson! Men hur tyckte du att din häst funkade med bettlöst träns? (med kryss under) har funderat lite på ett sånt, men jag har iofs funderat massor över vad jag ska rida med, med undantag för hack eftersom jag redan har det!
Jag har ridigt mycket på sisepull o massa andra bettlösa alternativ och tycker de är bättre en kapron.Då den har en trevligare inverkan.Men de går fin fin och går att rida lika bra som ett bet träns men hälst rider jag utan huvudlag eller rep grimma.
Du kanske är sygen på NH ??
Gå då in på Nh.ifokus vii vet allt om bettlösa alternatin och är den sajten som är mäst posetiv till sådana val.och man får betydligt mycke mer posetiva komentarer om sådant.och hubvudlösa allternativ.
vi kan vägleda dig till att kunna rida utan något alls och ha lika bra kontrol l=)
Om du trycker på Nh på min signatur kommer du till rät sajt =)
Välkomen =)

Jag har en häst som är fyra år. Det har aldrig funkat med bett så jag har provat några bettlösa alternativ:
1: Köpte ett från hööks i läder, ett sånt med kryss under som några skrivit om, det funkade kanonbra! Men min häst är kanske extra känslig för hon fick skavsår av "kryssen"
2: Då lånade jag ett sidepull av en kompis, det fungerade, men inte så bra eftersom det blev sånt skav mot nosryggen på henne och hon blev irriterad.
3: Så jag hittade ett bettlöst träns från Nature Farm som jag beställde hem, det kan man enkelt bygga om mellan sidepull och sån med kryss, detta får hon inte skavsår av för krysset är av runda "rep" eller hur man ska säga och nosgrimman är bred och mjuk. Både jag och Nova trivs mycket bra med det så det kan jag rekomendera! Dock så kostade den en slant (ca 1200) men för mig var det värt varenda krona :)
(Om du klickar på min bild här bredvid så är det Nova som har sitt bra bettlösa träns på sig)
De där tränset med krys är inte ett dug bra då de klämer på hästens käkar och klämer in käkarna och gapet.och så får hästar oftast skav av de så ryttaren inte vet dur man rider i sådana.Så jag skulle då hälldre välja ett bett då.sen heter deta trens bitles bridel.

#7 Jag tycker inte att den i kryss-model är så vidare bra ärligt talat. Har provat det på ett bar hästar och det kräver lite inskolning, är inte lika naturliga ledande tygeltag så som med lindell eller sidepull tex. Jag upplever det som att hästarna gärna lägger huvudet/nacken lite på sned med det när man tar ledande tygeltag.
Personligen är sidepull en favorit att rida på, går att ta de flesta tygeltag normalt i (jämfört med hackamore med hävstången där man inte kan ta några tygeltag förutom för att be om mer rundning), få hästar som ogillar det, är lätt att padda för att få mjukare. Finns att få i billigare modeler om har ont om pengar.

#10 Bitless Bridle kallas ju alla bettlösa träns, blir dumt att kalla bara ett för det. Det brukar väll reffereras till som Dr Cook då det var han som började med det eller är stor-namnet på den modelen?

Ok, men bett går inte alls på min och detta har fungerat jättebra för henne. Men är i så fall sidepull ett bättre alternativ än bitles bridel enligt din mening?

Inlägget var menat till #10
#12.Men när jag läste om alla betlösa alterna tiv hette de bitles bridel.och sidpull hette sidpull och hacken mor hete hackenmore ochkapson jhtte kapson mm.
#13.Ja då de inte trycker ihop munnen(käkarna) och stör hästen i munne.de påvärkar endast lite på nacke och nossygg so men frima gör.fast de sitter lite tätare så de inte ska gilda runt.Du kan ja prova me NH där ridar man med hästens förtroende och odtast utan huvudlag kanske en hals ring.jag är inte så mycket för huvudlag men om aman ska hade är de sidepull som geller.Jag har en artikel om olika allternativ på NH kolla där vett jag =)

#15 Det ska jag absolut kolla på! Jag är ju nybörjare när det gäller bettlösa alternativ så all information och nya infallsvinklar är av intresse. Jag vill ju såklart det bästa för hästen :) Har inte hört så mycket negativt om "kryss" förut, men har väl mest kollat sidor som vill sälja…

# 15 du kan möjligen Int tänka dig att Olika bett fungerar Olika för Olika hästar.
X-betlösa som du har klankat ner på funkade jättebra på min New Forest Mellan varven, hon trivdes Verkligen Med Det Alternativet.
#17.jo de kan jag tänka mig något mer har jag inte sagt bara att jag skulle inte rekomendera bitles bridel.Då de kan skada munen lika mycket som ett bett kan.men om man är förkikyig så kan de gå bra men om man är helt nu på de är de inte första hands val de va de ända jag sa.
vad enågot mer jag har gjort ??Som du vill tilläga så jag känner mig väldigt anklagad.???

#18 det var meningen för du uttrycker dig som en expert och jag kan inte se att du har så mycket erfarenhet att du kan veta så exakt vad som är rätt eller fel.
Det finns ju faktiskt en liten risk att någon lyssnar på dig och det skulle inte vara så bra, efter som jag känner att du saknar substans i det du skriver.
Jag gillar faktiskt "bitless bridle", alltså det med kors under hakan. Tycker det fungerar riktigt bra på hästen jag använder det på, rider inte med den, men har det till tömkörningen.
Rider mest med repgrimma, men även hackamore. Med repgrimma kan man inte rida vanlig engelsk ridning, men med hack fungerar det utmärkt. Men hack är ju ett hävstångs"bett", så det måste man tänka på när man rider med det.
#19.Ja jag kan uttrycka mig ganska bra me de med substantiv beror på något helt hannat jag har en del svårigheter.
jag skulle alldrig rekomen der a något som inte är bra.Om en häst skulle visa sig behöva ha ett bett vist då skulle jag väl utrycka mig och säg av den ska gör a för att minska skaderisken och felaktig användning.
Jag antar bara att jag hae att bar uttrycks sätt.