Vad kan man göra?
Hmm, nu blir det mycket nya inlägg när jag inte har nåt att göra..
Jag tänkte på hur man kan få en häst att gå lugnt ut från boxen till hagen. När vi släpper ut hästarna så öppnar vi bara boxdörren så får de gå ut. Det går alltid bra.
Men mitt sto är så ivrig, så hon tar några varv i boxen och när man öppnar dörren så kastar hon sig iväg, hoppar nästan ut. Hon bryr sig inte om nåt är ivägen, det är ofta hon springer på de andra hästarna. Väntar bara på att hon ska skada sig.
Vad kan jag göra för att få henne lugnare?
Nu låter det väl som om jag bara har problem med min häst, men tänker mycket när jag inte har nåt att göra.

Jag kan släppa min tjeje så både i och ur hagen. Men det är bara varmblodet. Dock gör jag det sällan. De blir lätt för ivriga om de får springa ut ensam. Testa att du leder henne ett tag så hon får lära sig att inte springa ut.
Mitt varmblod går jätte fint och lungt ut i hagen och in också. Säger bara åt henne att gå in/ut. Och nu på vintern har jag börjat sga åt henne att stampa ur hovarna också. Lite kul för i nio fall av tio slår hon ner hovarna jätte hårt när jag säger så. Då ramlar snön ur. Vet att det bara är lyckokast men roligt ändå.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Okie, men det är kanske bara två meter i stallet som hon går, känns lite fjantigt att leda en sån kort bit.(det är bara ett par dörrar innan man kommer ut i hagen) Fast om man går framför henne så borde hon ta det lugnt, då hon brukar vara mån om människor omkring henne.

Det är lite som hos mig då. Men samtidigt är det viktigt att hon inte tror att det är okej att rusa ur boxen.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det kommer bara att bli värre och värre med detta. Kan ju sluta med att hästen halkar till. Vi släppte också våra fjordingar så dom fick springa in förut. Men det blev så stressande så vi leder dom ett tag nu i stället.