Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4605 ggr
NinaToy
0

Leriga hagar.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I vårt stall har de gjort hagarna på åkerjord… När hästarna står i hagarna går leran ända upp till knäna, Ståer de still mer än 5 sekunder så kan de knappt komma därifrån, när de rör sig så kan de knappt gå, de orkar knappt lyfta på benen och tycker det är jättejobbigt att sätta ner de. Någon som läst ridsport senaste nummer? Där står det om staffanstorps ridskola, den ligger nära vårt stall, ganska så, och där står det att hästarna inte kommer ut i de lerigaste hagarna för de kan då få senskador… Och deras leriga hagar är inte ens 1/3 av vad våra är… Så vi letar nytt stall nu! Bino får inte lov att komma ut nu tills vi flyttat… Vilket förhoppningsvis blir inom några dagar. OBS. Bilden är tagen för ganska så längsedan, Nu finns det inget grlönt i hagen och det ser ÄNNU värre ut.

gejsa
1

Men usch nina det låter ju inte klokt. Tror nog t o m att det är förbjudet att ha så leriga hagar så att leran kommer till knäna. Det förstår ju alla att så mycket lera är inte bra för deras senor etc.

emsems
0

jo jag har läst ridsport. verkar förjävling.. dina hagar på bilden ser fruktansvärda ut, kan inte förtå att det är värre än så nu. mirrans och övriga ivårt stall har rätt torra hagar.. som värst var det kanske så att lerean gick upp till ballarna..

Snuttan
0

Såg i någon tidning eller om det var på internet någon ridskola som fått förbjud på att använda sina hagar för att det var för stor skaderisk med leran i dem… De var helt enkelt tvinagde utav djurhälso-myndigheten att grusa/sanda/dränera sina hagar eller någonting, akut eller om jag förstod det rätt, skulle få sina hästar ifråntagna eftersom de inte höll dem i bra djurmiljö…

Tycker absolut du gör rätt…

Här är det inte alls så långt gånget, tur det…

gejsa
0

Vi har ju jäkligt leriga hagar vi med. Men inte så mycket iaf. Går nog inte att komma ifrån med detta höstväder hela vintern.

lisette
0

oj nina, betalade ni inte relativt mkt för uppstallningen dit ni flyttade nyss? inga trevliga hagar, boxarna såg mkt bättre ut.. ;)

det finns ju björka ute i käglinge. de har väl ngn hemsida med tror jag.

NinaToy
0

#4# Nop det gör ju tyvärr inte det, många hagar är ju väldigt leriga, men då kommer ju leran oftast upp till ballarna bara, här sjunker man ner som in i, skulle jag gått ut i hagen hade jag nog itne kunnat komma därifrån, är som sankmark typ.:/

#5# Japps.. :P Stog på Björka med min B-ponny i ett par år, känner alla där otroligt bra och ägarna som har det känner jag också jättebra, verkligen ett bra ställe men är lite osäker ändå pga underlag i paddock och ridhus, i ridhuset öste de ut spån som underlag… Vet inte om de gör det nu, ska dit imorgon och hämta en sadel så får se då. ;P

steffy
0

0# vår hage är ännu värre än dig.

reddie
0

Vi klarade oss ganska bra i höst/vinter. Stor hage och få hästar. Tre ingångar att variera mellan. Nu är det fruset med ett 40 cm snötäcke.

Pheobe
0

man ska nog inte klaga. alla har det så nu, mer eller mindre. stor hage är enda sättet så dom har fast mark litegranna iaf

steffy
0

8# 40cm oj, min shettis hade haft snö långt upp över öronen nästan.Glad

lisette
0

men björka ligger ju ändå relativt nära tex örestad. funkar inte ridhuset där så kan ni ju åka till örestad?

bubbelbubbel
0

oj sånna är inte hagarna i stallet, det är lera, men inte gjyttja, idag stog hästarna i hagen jämte, den är inte använd alls, men det var mycket vattepölar.

NinaToy
0

#7# För det första kan inte en hage vara värre än MIG? hehe… Och för det andra så tror jag faktiskt inte det, du har inte sett våra hagar nu och på bilderna ser det ut som om det bara är på ytan, men när man går i de så sjunker man ner ett par decimeter och hästarna, de sjunker ner totalt, en häst hade inte kunnat gå i en hage som var mer lerig för de får kämpa något enormt för att ta ett steg som det är nu…. Stallägarna gjorde en totalmiss, de drenerade inte hagarna innan, det är bara ren åkermark, och nu har det kostat de en massa, alla i stallet har sagt upp sina boxar och är påväg därifrån!

#9# Inte klaga? Det var ju en djurskyddslagsgrej som var ute på staffanstorps rs och där förbjöd de, de att ha ute hästarna i de hagarna för att det var djurplågeri, och våra hagar är som sagt myyyycket värre… Vanliga hästhagar är på vanlig mark och då kan det bli lerigt men här sjunker man ju som sagt ner…

#11# Nja, vi vill inte binda upp oss att köra med transport i ca 5 km varje dag typ, sliter också rätt mkt på benen.. :) Men det är en som stog i vårt stall innan som flyttat till ett annat stall som ringde oss idag och sa att där möjligtvis var en plats ledig!!! Och det stallet är jättebra! :)

lisette
0

#13 det är iofs förståligt… vet iofs var det finns stallplats om det inte blir ngt med det stallet du skriver om.. ute i södra sallerup. inte långt ifrån ridhuset. finns inte många inackoderingar där.

gejsa
0

#13# Menar du det Nina? Att alla har sagt upp sig. Då måste dom ju fixa hagarna snabbt annars får dom ju inte in någon boxhyra snart. Verkar ju stort ditt stall med. Hur många hästar står det där? Hur lång uppsägningstid har du då?

Pheobe
0

#13 skulle det slita på benen om hästen åker transport varje dag? är det en flinta transport ? =)

Snuttan
0

Pheobe: Det sliter på benen att åka väldigt mkt tranpsort ja… Är inget konstigt?

Pheobe
0

#17 nä det där köper jag inte. Titta på alla tävlingshästar som åker världen runt på tävling

NinaToy
0

#14# Okej , hos jenny, ove eller någon annan? Gillar inte folket på ssrf så håller mig bort adärifrån rätt så mycket, när jag hade min förra ponny och vi inte tävlade så högt så var jag inte alls högt prioriterad hos de, jag tränade där osv, men de var sura mot en, när jag skaffade Bino och det gick bra så blev de jätteglada och började snacka supermkt, och försökte få med oss i ssrf, men nop! :P

#15# Ja de har kris nu! 7 stycken har sagt upp sig, alla de som stog där, stallet öppnade den 1 november. Men som sagt, vad ska man göra, hästarna kommer ju få överbelastningar annars.

#18# Fråga vilken hästkunnig människa som helst, det sliter på benen av att åka transport mycket. Hästar som åker "världen runt på tävling" flyger rätt så ofta…

lisette
0

#19 vet inte vad de heter, men min svägerska är medryttare på en häst i stallet… ligger precis inne i byn. de har ridbana. känner du igen?

NinaToy
0

#20# Ja det är nog stallet precis bredvid Oves, brukade rida förbi där innan och har även varit där och tittat när jag hade Toy. :P

PimTheGreat
0

Våra hagar är också ganska leriga…kanske inte sååå leriga som den hagen du beskriver, men jag e lite orolig för Pimsen då han redan har förslitningsskador fram, men vet inte vad man ska göra. Har ju inte tillgång till några andra hagar. Finns sommarhagar men de kan vi ju itne använda nu…..trött på detta vädret nu. fryser det till sen så är det ju inte bättre då…då kan de ju vricka sig istället!
Vi körde förbi ett ställe idag när vi hämtat ved som var ett hästställe med STORA åkrar och marker…..tänk att få ha hästarna i de stora fina hagarna. Min dröm…..de begär bara 495 000 för ställe men det ligger i ödemarken…min sambo vill ej bo så….suck

gejsa
0

Oj det var billigt pim. Men huset kanske är förfallet?

PimTheGreat
0

såg inte huset så mkt. Kollade mest drömmande på dessa hagar. Du skulle sett se…..

gejsa
0

Hi, hi ja vi hästfolk är bra konstiga. Tittar först på hagarna…..

PimTheGreat
0

#25 japp….;))

bebbe
0

Mina hästar har nästan 2 tunnland vinterhage, men dom ska naturligtvis vistas mest där det är som våtas

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

bebbe
0

Har förutom lösdriftshallen en halmad torr liggplats, men dit går dom bara o skiter

gejsa
0

#27# Två tunnland är ju knappt 1 ha. Hur många hästar har du i den hagen? Borde bli rejält lerigt om du har en hel flock där. Förvånad

bebbe
0

15 hästar

NinaToy
0

#22# När det fryser kan inte våra hästar gå ut över huvud taget, det är flera decimeter djupa hålor då och de kommer minst sagt bryta benen.

Imorse så stog en tjejs bil på gårdsplanen men varken hon eller hästen var där så tänkte jag, vad konstigt!!! Fick nu ikväll reda på att hästen åkte akut djurambulans för att den inte kunde stödja på ena fram och var jättesvullen på ena bak, pga överansträgning i hagarna! JAG VILL IFRÅN NUUUUUU! Min häst får ju som sagt inte gå ut, släpper han istället flera timmar i ridhuset och är ute och går/skrittar med honom…

Kan denna tjejen anmäla stallägaren? Kan man kontakta djurskyddsnämnden eller lagen eller vad det nu heter, anonymt? Och be de åka dit? För det är snarare djurplågeri än utevistelse.

Lyrik
0

Så där ser det ut i Lyriks hage, innan det frös på och det kom snöLedsen

Bilderna i Ridsport är inte ens ½ så geggigt som i Lyriks hage. Tappade 2 skor i torsdags!Gråter

bebbe
0

Gejsa deras hage är faktiskt stor för att vara rasthage, och om dom inte utnyttjar hela, varför ska man då ha större?

bebbe
0

här syns ännu en bit av hagen

bebbe
0

och ännu mer

gejsa
0

#35# Vad nu! Jag har inte skrivit något mer. Frågade dig hur många hästar du har i din hage. Inget mer.

bebbe
0

Du tyckte det var en liten hage

gejsa
0

Ja, det tycker jag fortfarande för så pass många hästar. Men jag skrev inget mer om det.

bebbe
0

*fniss* läste mellan raderna.

gejsa
0

Ja, du gjorde visst det. *ler*

lisette
0

#21 men ring o kolla där, de verkar vara bra som har stället.

lisette
0

nina, ni kan ringa djurskyddet i kommunen och anmäla anonymt.

NinaToy
0

#41# och #42# Tack för tipset, Lisette! :)

#32# Då hade jag inte haft min häst ute i hagen.

Pheobe
0

#43 hästar dör inte av lite lera…. mina hästar som går ute har i dag då det är 17 minus stora klossar runt benen av lera, snö och is. Dom dör inte av det

NinaToy
0

#44# Nej, klart att de inte dör av det!!! Det är MYCKET vi människor inte dör av iheller. Men jag har en ponny som måste prestera högt på träningar och tävlingar och får han en senskada och måste vila upp mot ett halvår, då kvaddas ALLA mina planer…

Hästar får senskador och förslitnings, överbelastningsskador av den tunga leran i våra hagar, återigen hänvisar jag dig till att fråga en kunnig person ELLER möjligtvis läsa det nya nummret av tidningen ridsport.