Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utrustningtillbehör
Läst 3360 ggr
SarahPeace
0

Sadeln passar inte? hjälp... *bilder*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! För cirka 4 år sedan tog vi hit en sadelprovare så prova ut en sadel till min häst, En kieffer allround. Jätte nöjd med den och den ser fortfarande ny ut!

Men dock har ja märkt nu för tiden att sadeln åker fram
efter jag har ridit, Jag lägger sadeln två fingrar(påbredd) från bogbladeds slut. (de är väl inte för långt bort hoppas ja?)

Men efter ja har ridit så ligger sadeln snarare på bogbladet. men när vi prova ut sadeln var hon dock helt omusklad mot för nu :( men vi ska ringa sadelutprovare till veckan så de får komma hit o kika på det.

men ja tänkte om ni har några gissningar? har läst lite överallt på internet o enligt de så om sadeln åker fram kan den vara för smal eller för bred, eller kan de vara att sadelgjorden åker fram o drar med sig sadel?

vad tror ni?

Bifogar med två bilder, ena är innan ja rider och ena är på efter…

Bilderna är lite mörk men mm ni GEMFÖR manen på hästen så ser ni att efter jag har ridit så ligger den jätte nära motför innan..

Bilder ja bifogar med nu är den INNAN ja har ridit

SarahPeace
0

EFTER jag har ridit

Chan
0

Du behöver rida och ta bilder utan schabrak under sadeln. Då ser man tydligt både på bild och av stövmärken hur sadeln ligger på hästen och om den glider. Ta också bilderna RAKT från sidan. På dessa två bilder får jag intrycket av att sedeln är för vid och hamnar i framvikt på hästen.

SarahPeace
0

Tack för svar! 
Imorgon kan ja ta bättre bilder(med bätte kamera oxå) o så ska ja ta rakt från sidan. Dock inte imorgon utan schabrak då jag ska hoppträna men kan isf göra det början på vecka en sväng, dock känns de lite läskigt att rida utan schabrak haha.

Men imorgon ska ja ta bättre bilder! kanske ja även kan ta bilder efter när sadeln är borta o se hur märkerna är, och även bild utan schabrak när ja har sadla o se hur sadeln exakt ligger så.

Tack för svaret o för gissningen! blir mer bilder imorgon!

SarahPeace
0

Här är en till bild från idag iaf, ganska rakt från sidan, men inte helt tror ja, beror på hur exakt de ska vara. Dock är det före ridturen

SarahPeace
0

här är en annan bild på efter ridturen. här ser man iaf hur pass den har åkt fram o ligger på bogbladen :(

fridak
0

troligtvis är sadeln för smal nu om hon var helt omusklad när ni provade ut den och har musklat sig sedan dess. för smala sadlar brukar ha en tendens att kasa framåt. Men en kieffer ska väl gå att vämra om bommen på så du kan troligtvis behålla din sadel efter den justeringen:)

SarahPeace
0

tack för svaret, har tänkt på det jag med. Kan mycket väl vara så. MEn får ta o ringa till sadelmakaren på måndag så får hon komma ut o kika :) Jaa har för mig att de sa att det gick o göra det när vi köpte sadeln :) Låter kanon (:

EwaAngantyr
0

När du kolla vart sadeln ska ligga så lyft upp frambenet så knäet är i 90 grader. Då åker bogbladet bakåt och sadeln måste ligga bakom bogbladet DÅ! Det kan skilja 3-7 cm från stillastående. Hästen behöver vara fri från tryck i bogbladen även i trav, inte bara stillastående.

Cilla89a
0

En sadel kan se ut att ligga bra när hästen står stilla i stallgången, men sedan när hästen rör på ryggen under någon gångart kan sadeln helt plötsligt ligga dåligt.

Är pälsen "ruggad" under sadeln när du ridit klart?

Medarbetare på Dressyr.ifokus