Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 4178 ggr
[countess]
0

betfor

undrar om jag ska ge betfor till en häst som sätts igång , hon har lätt för att stressa när hon tycker det blir jobbigt .

Elshira
0

Betfor gör inte att hästarna blir mer stressade/stirriga osv som man brukar säga att havren gör (men studier visar på att det inte har något med havren i sig att göra egentligen).

Men innan du ger betfor, är det verkligen nödvändigt? Tappar hon lätt hull osv eller? Det bästa är ju att öka mängden grovfoder så mycket som det går i första hand =)

Hakuna matata!

[countess]
0

#1 hon är underviktig, hon har haft proteinbrist , så nu äter hon så mkt ensilage hon vill , pluss lusern , och muslie

Elshira
0

Jag skulle nog hellre ge något som innehåller mer än bara socker~ Någon deceliter matolja i kraftfodret eller kanske soya (finns på granngården) skulle jag hellre använda mig av för att få upp hullet.

Men någon som är mer insatt i "kraftfoder världen" får gärna svara då jag undviker kraftfoder i störtsta möjliga mån så jag har inte allt för stor koll på vilka alternativ som finns på makrnaden. men de jag nämnde ovan fungerar för just hullet och är inte dyrt heller =)

Hakuna matata!

muirab
0

Jag skulle inte ge betfor då det innehåller så mycket socker.
Då jag hade problem med hullet på min ena häst gav jag krossat korn. Innehåller bra med fett och ger inte så mycket energi.

Rita-S
0

Betfoder är i principen bara fiber och socker och gör hellre lite för hästens hull på så sett. Det kan va trevligt att ge till hästar som äter lite eller inte vill äta sitt kraftfoder, eller dricker dårligt då man kan blöta det, och det är bra att använda om man skal dölja smak på något tillskott i pulver som kanske inte smakar lika smarrigt, men annars skulle jag inte säga det vore nåt att ge för hull eller prestanda.

Gå heller på krossad korn som #4 säger om hästen behöver för hullet och musklerna.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Cilla89a
0

Jag tycker inte betfor bara är skit, det håller ju igång magen, betfor ordineras ju till alla hästar som haft kolik.
Och av den anledningen ger jag betfor, för att hålla igång magen.
Sen får även Brimad extra betfor uppblandat med mycket vatten på tävlingarna mellan klasserna då det ofta är ett par timmars väntan.

Japp har ätit betfor i snart 27 år och han har aldrig haft problem med tänderna för den sakens skull.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Elshira
0

Ja lite betfor om dagen är bra (men i de mängder som behövs för att gå upp i vikt så är det mer än bara "underhålls dos"), men det är även veterkli. Så har man annat kraftfoder som man kan blanda ner det i eller kanske ge lite mindre betfor och lite mer kli så hade i.af jag gjort det. Dock tycker jag det är en självklahet att kli inte ska ges torrt.

Ett tipps vad det gället betfor är att när man man först häller i vattnet i en bytta och sedan betforn så att gruset (för ja alla innehåller mer eller mindre smågrus) hamnar i botten. Rör inte om utan låt det bara svälla ifred, och sedan så låter man det vara kvar någon cm med betfor på botten när man tar av det och kastar det - tillsammans med stenarna =)

Hakuna matata!

[countess]
0

hej har pratat med en foderrådgivare nu och berättat om om pålle och hon rekomenderade groov 125 skulle även fortsätta med lucern

[countess]
0

föresten kankse inte skrev tydligt betforen var inte för att hon skulle gå upp i vikt utan mer för energin och återhämtingen

jeanette
0

Betfor är ett utmärkt foder och ger både snabb och långsm energi. Det är inte sant att sockret i betforen skulle vara skadligt eller något negativt, gräs innehåller mer socker än betfor. Betfor har förmågan att få snälla bakterier att trivas i magenn. Det är ju socker man utvinner från betorna. Det som blir kvar när man utvunnit sockret är de goda fibrerna som är särskilt bra för miljön i grovtarmen. Sen häller man på litet melass. Av melassen blir det socker iofs men i enkel, lättupptagen form (till skillnad från spannmål). Morötter och majs som ex, innehåller mer socker än betfor.

Är hästen underviktigt bör du ha analys på ditt grovfoder, för om du tex har dåligt med protein i det, så är det förkastligt att ge fri tillgång. Då får man en häst med proteinbrist. Lusern är det du ska tillsätta i första hand. Av lusern kan man ge ganska obegränsat.

[countess]
0

jag har alltid haft lucern som jag skrev #8 och har även tillsatt groov 125 =)