Massa frågor om utrustning
Hehe, har ju alltid vart bortskämd med sköthästar så har ju aldrig behövt tänka så mycket på vilken utrustning jag ska ha då hästen redan har det den ska liksom :)
Men nu sitter man ju å kollar på alla snygga sadlar och träns och annat och börjar fundera lite vad allt är till för och vad man igentligen ska ha, så…
1¤ Varför ska man ha ridtäcke/ländtäcke? Vad är det bra för? Ska man ha det jämnt eller typ bara när det är kallt7regnar?
Självklart onödigt på sommaren va?
2¤ Om hästen är svettig torkar den snabbare om den får stå i boxen med fleece täcke? Om det är kallt ute.
3¤ Hur vet man om hästen är cob eller full i träns/grimma?
4¤ Finns massa olika typer av träns så som hackamore/pullarträns/remontnosgrimma osv, vilken typ är bra mot hästar som är starka i munet?
5¤ Hur vet man om hästen har hög, normal eller låg manke och hur lång sadel den ska ha och liknanade?
6¤ Vad tycker ni man ska ha hemma i sjukvård saker? Så som sårspray, temperometer och liknanade?
Hehe, nyficken i en strut men frågar man inte får man ju aldrig veta ;D
1¤ Varför ska man ha ridtäcke/ländtäcke? Jag använder inte ländtäcke mer än på vintern (om det verkligen är SVINKALLT). Hästar har päls som skyddar och värmer. Regnar det så rider jag oftast inte. :P Har man en häst som är klippt under vintern bör man ha rid-/ländtäcke för att hjälpa hästen hålla sig varm över kors och länd. =)
2¤ Om hästen är svettig torkar den snabbare om den får stå i boxen med fleece täcke? Eftersom fleecetäcket drar åt sig fukten och lägger dig utanpå täcket och håller sig hyffsat torrt inuti så är det bra. Jag föredrar dock ylletäcke där det även värmer även fast täcket är blött.
3¤ Hur vet man om hästen är cob eller full i träns/grimma? Provar ett träns man vet det är cob/full i. Det tränset som passar, den storleken har hästen. =) en bra idé är att låna ett träns av en stallkompis så slipper man köpa själv.
4¤ Finns massa olika typer av träns så som hackamore/pullarträns/remontnosgrimma osv, vilken typ är bra mot hästar som är starka i munnen? Jag tycker inte man ska sätta nosgrimma på för att tvinga hästen acceptera bettet utan man ska först kolla så allting står rätt till i munnen. Men mot hästar som "pullar", alltså blir lite dragiga, kan man använda pullarnosgrimma.
5¤ Hur vet man om hästen har hög, normal eller låg manke och hur lång sadel den ska ha och liknanade? Överlåter frågan till någon som har större koll ;)
6¤ Vad tycker ni man ska ha hemma i sjukvård saker? Det finns ju vissa "listor" med saker man bör ha med i stallapoteket.
Men en grundlista är väll:
- Termometer
- Vass Sax
- Självhäftande bandage (kommer just nu inte på vad dom heter, men finns säkert någon annan som vet :P)
- Bomull och kompresser
- Såpa eller mild tvål t.ex lactacyd
- Kolsalt på flaska (kan lätt tillverkas hemma)
- Vattenspruta
- Sårspray (Blåspray t ex. finns ju lite olika)
Finns säkert en hel del att lägga till menmen :P
#1 tack :D
1¤ Varför ska man ha ridtäcke/ländtäcke? Vad är det bra för? Ska man ha det jämnt eller typ bara när det är kallt7regnar?
- Jag använder det om jag vet att jag ska träna så hästen blir svettig och sedan skritta hem längre sträcka och det är kallt och/eller regningt. Då hjälper jag hästen att hålla värmen över rygg och länd där hästen annars är känslig att bli kall om. Min häst har ju inte så mycket vinterpäls, klipper inte men han har täcke så han inte får päls å då inte lika lätt att hålla värmen när han blir svettig. Använder det kanske 2-4 ggr/år.
2¤ Om hästen är svettig torkar den snabbare om den får stå i boxen med fleece täcke? Om det är kallt ute.
- Ja det brukar dom göra. Föredrar dock ylletäcke dock är det tyngre och jobbigare att hantera. Jag brukar slänga på fleece/ylletäcke under det vanliga vintertäcken och släppa ut hästen (mina går på lösdrift) och efternågon timme eller två när hästen torkat så tar jag av fleecetäcket.
3¤ Hur vet man om hästen är cob eller full i träns/grimma?
- Om man inte ser det med blåtta ögat så får man prova. Oftast får man lämna tillbaka/byta om det är fel storlek. Även om en häst brukar ha det ena eller det andra så är det inte alltid storlekarna stämmer så precis.
4¤ Finns massa olika typer av träns så som hackamore/pullarträns/remontnosgrimma osv, vilken typ är bra mot hästar som är starka i munet?
- Själv gillar jag inte nosgrimma eftersom jag itne gillar det faktum att den är till för att stänga ihop munnen på hästen så den inte kan protestera och/eller gå undan för bettet. Jag vill inte ha en sådan envägskommunikation med min häst utan vill att det ska kännas lika bra för hästen som för mig. Vad som passar din häst bäst är omöjligt att svara på. Du får nog ta noga reda på hur dom fungerar och sedan fundera över om/varför du behöver extrautrustning och isf vilken som passar.
5¤ Hur vet man om hästen har hög, normal eller låg manke och hur lång sadel den ska ha och liknanade?
- Detta med sadel skulle jag absolut inte ge mig på om jag är osäker och har dessa frågor. Jag tycker absolut att du ska kontakt en sadelmakare/sadelutprovare som hjälper dig hitta rätt sadel. Det är så otroligt lätt att det blir fel och det är så otroligt viktigt att det blir rätt för att ni ska kunna ha kul ihop och ev kunna prestera något.
6¤ Vad tycker ni man ska ha hemma i sjukvård saker? Så som sårspray, temperometer och liknanade?
Har du eget stall eller inhyrd? Är man inhyrd finns ju det mesta tillhands att låna medan har man eget stall så måste man ha fler saker själv.
- Kniv
- Bomull
- Jodopax
- Kompress och gasbinda
- Vetflex (självhäftande bandage)
- Helosan (eller annan mjukgörande och bakteriedödande salva)
- Termometer är alltid bra att ha, tänk på att det ska vara en som man kan sätta ett snöre i bakendan på för att det går ruskigt snabbt för en termometer att åka in i hästen om den kniper.
Medarbetare på westernridning.ifokus
Det tycker jag är lite upp till var och en, men jag använder reflex-ridtäcke höst/vinter/vår om det är mörkt när jag rider ut, och har impregnerat det så det håller vatten borta om det regnar med. Jag har ett tunnfodrat ridtäcke hon får på sig över rumpan om det är kallare än 20 minusgrader, mäst för att skydda hennes rumpa mot kyla om hon blir lite varm. Jag anser inte det är något måste, utan mer lyx.
Fleece drar åt sig fukt riktig snabbt, och det drar det till ytan, men blir kallt. Om hästen är superdränkt kan därför ylle va att föredra. Det drar åt sig lite segare, men ylle håller värmen även om det är vått, så hästen inte blir kall. För lätt svettiga hästar räcker fleece bra om man har chansen att ta det av efter nån timme eller två, då hensikten är att dra svetten bort från hästen. Sen beror det ju på vad man menar med "kallt". Som nu med mellan 25 och 30 minusgrader ute skulle Gejsa fått på täcke om hon var svettig, och graden på hur svettig hon är skulle avgjöra om hon fick fleece eller ylle. Jag har möilighet att fråga kvällsfodringen om dom kan va snälla och ta av fleecetäcket vid kvällsfodret eller jag kan åka ner och ta av själva, men om det är strax under 0 ute bara får Gejsa faktisk stå utan om hon inte är så dränkt att jag välger duscha hon.
_3¤ Hur vet man om hästen är cob eller full i träns/grimma?
_Det finns måttabeller på längd på kindremmar och mått runt nos och käke faktisk, men gå på tumregeln om att du skal ha så många fingrar här och där som man lär när man tränsar fungerar det med supert. Ser du att du får spänna inn helt på innersta hålet och det är drygt rymmligt provar du cob i stället.
Jag skulle börjat med den vanliga aachen med hög och låg nosrem för den är så lätt att passa till samt att man kan ta av lägre nosrem och den övre med från tränset utan något problem om man vill det. Jag rider Gejsa utan nosrem för det finns inga anledning eller behov att ha den på, dock har vi satt dit den för "helhets inntryck" när hon tävlat bus-tävlingar bara :)
Sen är det nog mycket med en smaksak vad man tycker ser snyggt ut, dock rekomenderar jag att du läser på hur dom olika värkar på hästens huvud och munn så du vet vad du sätter på och varför.
Skal inte säga jag är någon expert på dett aämnet, men du kan ju själv se på en häst och dra en bedömning. Ser du vart manken sitter? Utan tvekan alls, eller med lite ansträngning, eller mitt i mellan? Det borde väl ge ett hint iaf. I övrigt finns där nog gott om böcker som lär dig sådan med.
Detta är vad jag har själv:
Themrometer
Vadd, Bomull, kompresser och självhäftande bandage för att hålla sådan på plats
Sårsalva
Desinficerande sårtvätt
ögonsköljmedel
Äkta grönsåpa
Handdukar och klutar.
En del sådan kan man göra själv hemma, men det är inget svårt att få tag på färdig heller.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

1¤ Varför ska man ha ridtäcke/ländtäcke? _Vad är det bra för? Ska man ha det jämnt eller typ bara när det är kallt7regnar?
_Är hästen helklippt, så är det nödvändigt med länd eller skrittäcke när man värmer upp åtminstone, tills hästen är ordentligt varm i muskulaturen. Tycker även det är bra på hästen som inte är klippta, hålls muskulaturen varm med ett täcke, så går det snabbare att värma upp.
Hästen torkar snabbare utan täcke, men man har ju täcke återigen för att hålla muskulaturen varm, ställa in en svettig häst utan täcke, kommer hästen bli kall i muskulaturen, med täcke så hålls muskulaturen varm, och har man ett bra fleecetäcke kommer svetten lägga sig utanpå fleecetäcket.
Men hästen torkar fortare utan täcke.
**3¤ Hur vet man om hästen är cob eller full i träns/grimma?
**Går ju överlag att gissa, har hästen ett större huvud så bör den ha full och har den ett mindre huvud så cob. Beror lite på vad det är för märke på träns och grimma med, storleken kan skilja sig rätt mycket från märke till märke.
**4¤ Finns massa olika typer av träns så som hackamore/pullarträns/remontnosgrimma osv, vilken typ är bra mot hästar som är starka i munet?
**Jag har alltid fått lära mig att pullarnosgrimma är bra till hästar som pullar=ligger på/heta. Men jag tvivlar ju på att en pullarnosgrimma skulle göra så hästen slutar att pulla på.
**5¤ Hur vet man om hästen har hög, normal eller låg manke och hur lång sadel den ska ha och liknanade?
**Det ser du om hästen har en hög, mellan eller låg manke, sen är det ju individuellt vad folk själv tycker är en hög, mellan eller låg manke.
Jag säger bara, ta ut en sadelutprovare så slipper du beskymmra dig för vilken sadel som skulle passa :)
Åtminstone basic kit som första hjälpen, finns att köpa lite överallt.
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Låt mig säga att hackemor inte är ett träns/nosgrimma, utan ett bettlöst alternativ.
#6 hehe ja men hackamore är ju ist för nosgrimma och bett, så :P