Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 723 ggr
Faxlin
0

Var bor alla? Någon i Gävle trakten?

Skulle bara vara roligt att veta om någon här inne bor i Gävle trakten eller Tierp. Då jag bor mitt emellan dom ställena.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Sandra
0

Bålsta 5 mil norr om Stockholm bor jag i… inte ett dugg i närheten av Gävle tyvärr.

gejsa
0

Eskilstuna.

Kiara
0

Göteborg men ser Kungälv från köket

Alexandra
0

kugsör

Mandysan
0

SkövdeSkrattande

reddie
0

Inte i närheten -men har en morbror i Gävle Skrattande

Älskar_hästar
0

Samma som Sandra där uppe Glad

*L*
0

göteborg (men vi ska flytta)

CBA
0

4 mil norr om Sthlm…10 minuter från Arlanda.

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

davidia
0

jag bor i värmland

...P...
0

firade nyår i Gävle, har hela tjocka släkten där o funderar på att bege mig dit upp snart:)

eleonor
0

södra dalarna på gränsen till västmanland

Faxlin
0

#11 Vad roligt. Då har man någon i närheten att snacka häst med. Finns visserligen massor med hästar och hästfolk här i byn också. Men vi har inte direkt samma syn på hästhållning. Bara jag och en tjej till häs som har samma syn på det hela.

Herregud, där jag stallade in min förra kuse tog hon in hästarna sina om det började regna lite. De kunde få lunginflammation sa hon om de stod ute när det regnade. Suck ett milt fint sommar regn.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Linda
0

#13 Hur hittade du hit?

mvh Linda

Jag har några vänner i Gävle som flyttat dit och dottern 4 år rider på en shettis.

Mvh Linda

Faxlin
0

Jag blev tipsad av "L", hon skrev om er på illersveriges forum. Vi är rätt många illerägare som har hästar nämligen.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

HH
0

Jag bor i Uddevalla

Niklas
0

#15: Ni kanske skulle starta en fokussajt om illrar då? :-) Hur många illerintresserade finns det i Sverige?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Faxlin
0

Ja, det är svårt att veta hur många illerintresserade det finns i hela Sverige. Men det är många. Finns ju underlag för fyra illerföreningar, så en hel del är det.

Skulle absolut inte ha något emot att starta en fokus sajt om illrar. Men en annan är ju lika teknisk som en död fiskmås. Så gissa vad resultatet skulle bli av det. Gissar på en katastrof i alla fallSkrattande

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

*L*
0

e det bara 4ra? busiga illerföreningen skaraborgs illerförenening  svenska illervanner och illersverige ja det var nog bara 4ra

Faxlin
0

En liten rättelse bara. Illersverige är ingen förening. Bara ett forum

De fyra föreningarna är:

STIF (Svenska tam illerföreningen)

BIF ( Busiga iller föreningen)

SIV (Svenska illervänner)

SKILL ( Skaraborgs illern)

Fniss du glömde STIF den förening som funnits längst.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

*L*
0

ja den glömde jag (tänkte väl att illersverige inte var en förening)

en utav mina favvo föreningar! :) så dum jag var

*L*
0

Jo Åsa starta en illerforum eller någon annan!!!

Faxlin
0

Skrattandelätt att glömma.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

*L*
0

tycker att det finns ganska många iller intresserade i sverige fast dom som inte är det är sååååå tyckna!

Faxlin
0

SkrattandeFinns så mycket negativt som sägs om våra små pälsar. Men det är sådant man får räkna med.

Har nog aldrig haft ett djur man får så mycket knasiga komentarer om som man får när man är ute och går med sin iller.

Men, nu har vi visst ändrat denna fina häst sida till en illersajt. fniss

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

*L*
0

aj då det spårar ur hela tiden!

Faxlin
0

SkrattandeSvårt att låta bli att prata om dem när man tycker om dem liksom.

Men för att få in hästeriet lite igen så kan jag berätta att det inte finns något roligare än att titta på illrarna när de busar i hästarnas boxar. De bara älskar att rejsa runt i spånet. Dessutom hjälper lukten av iller till att hålla råttor borta. Inte möss dock, men dom får katterna ta.

Vet en tjej i skåne som säljer sin illerbajs till en bonde för att han ska kunna hälla ut det runt stall och ladugård. Fungerar tydligen jättebra även där.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

*L*
0

ahah vad bra :) reargerar hästarna på dom?

Faxlin
0

Nepp hästarna bryr sig inte. Fast jag låter ju inte illrarna leka i boxen när hästarna är där. Men de brukar träffa dem i hagen och i stallgången ibland. Hästrna har inga problem med dem. Men illrarna en del i alla fall tycker att hästarna är skrämmande. Och det är klart, en viss storleksskillnad är det ju.

Audiatur et altera pars

*L*
0

vad bra :) har varit med om att en stor adenner sprang igenom ett staket för att jaga min mosters hund

[slo]
0

Haha, illrar alltså… Är dom tama? Går dom att dressera?? :P Den enda iller jag har haft nån "kontakt" med är Robert Gustafssons partyiller Göran, men jag tror inte den räknas :P

Faxlin
0

haha, nej han räknas inte för han var uppstoppad och inte ens en iller. Fast de flesta tror att han är en iller.Skrattande

De illrar vi har hemma och föder upp heter tamiller, och ska alltså inte jämföras med vild illern, eller jakt illern. Även om jakt illern och tam illern är kompatibla med varandra och båda kan användas inom aveln. Kan man visserligen med den vilda också, men inget som rekomenderas då det ger fel lynne på djuren.

Det går att dressera illrar, svårt, men det går. Vet de som får sin iller att spela död, sitta fint o.s.v. Men som sagt var, en iller är envisare än en katt, så tänk på hur svårt det är att dresera en katt så har ni ett hum om vad vi illerägare har för oss.Skrattande

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Linda
0

Har faktist länge tänkt på att lära mig mer om illrar..

-Jag har nog haft och tävlat med de flesta djuren kaninhoppning(sm-93),Hundar(Lydnad upp till klass 2),uts.

Marsvinsuppfödning,ett gäng huskatter,ödlor,fåglar,möss,råttor,hamstrar ja you name it..

Men hade en gång en kompis som hade en jätte fin iller som gick på kattlåda men tyckte att det enda negativa var att de hade ganska mkt luckt.

Berätta mer om Illrar..

-Hur är de med småbarn och måste man ha dem i bur (ogillar bur djur..)

-Illers Saga hon käkade kattmat,hundmat på burk och bet i fingrarna när hon inte ville gå i selen minns jag..

mvh Linda

LinneaG
0

Jag bor i Järfälla, norr om Sthlm, runt 2 mil därifrån..

Mandysan
0

#33 Jag håller på och tränar våran kanin för att börja tävla!

Annars så har jag bara fiskar och katter… Jag skulle oxå vilja veta mer om illrar!

*L*
0

#33 en iller måste ha lika stort utrymme som en katt och får inte sitta i bur en längre tid ni kan kolla lite mer på www.illersverige.se

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är illerbiten sedan 18 år tillbaka när jag skaffade min första iller, så lite kunskap har jag samlat på mig. Fast full lärd är jag inte.

En iller är ett fantiskt djur i rätt händer. I fel händer är de en katastrof. En iller får enligt lag inte hållas i bur utan lever med er som en hund eller katt. Jag har dock ett iller rum som de får vara i när de inte springer fritt i huset eftersom de inte går i hop med båda hundarna. Eller båda hundarna går inte ihop med illrarna ska jag kanske säga för det är inte illrarnas fel att det inte fungerar. Att ha ett specifikt iller rum har också den fördelen att man slipper ramla över deras lekrör i hela huset och framför allt att de inte riskerar att skada sig själv när man inte är med dem. En iller är nyfiken till tusen och hittar på mer sattyg under sitt liv än vad både katter och hundar hinner med om du slår i hop det.

En iller är envis till tusen, tänk dig en katt och slå på den envisheten men 300% då börjar du närma dig en iller. Detta gör att du måste vara envis själv, mycket envis. För det gäller att du är envisare än vad illern är nämligen. Då det gäller att gå på låda så lär sig de flesta illrar den konsten bara man är envis med träningen. Vissa tar det längre tid för än andra men det brukar komma. Även de som har illrar som går på lådan brukar dock råka ut för att de får torka upp små olyckor ibland. Men som sagt var, de olyckorna är inte stora så i jämförelse att plocka hundskit eller mocka ur en box är det ingenting. De vill ha det rent omkring sig, så är lådan för smutsig hittar de någon annan stans att göra sina behov. De flesta illrar är också oerhört bekväma av sig och vill gärna ha en låda i varje rum, jobbigt att springa långt till en låda. Då väljer de hellre ett närliggande hörn. Fast mina har en låda på 120 kvadrat när de är lösa i huset och det fungerar hur bra som helst, de springer glatt genom hela huset för att gå på lådan. Men som sagt var det är olika. Beror nog på hur hårt man tränar dem. Som när man lär en hund något gäller det att vara konsekvent. När en iller valp kommer hem till en känns det ungefär som vassa hundvalps tänder när de biter. Visst det gör ont, men inget man dör av. Det är nu det är så viktigt att vara konsekvent. För det är nu illern ska lära sig att man inte får bita människor. Om man köper sin valp av en seriös uppfödare har de hållit på mycket med valparna under de tio veckor de bor hos uppfödaren och har redan där befäst ordet NEJ. De vet med andra ord redan när de kommer till den nya ägaren att man inte får bitas, för det har uppfödaren lärt dom. Men man bara måste testa varenda gräns hos den nya ägaren. Och det testas ofta hårt.

Men de är underbara små djur. Kan räkna upp hur mycket som helst som är bra med dem. Men oftast när man berättar om dem så tar man fram det som är jobbigt. Detta bara för att avskräcka dem som inte alls lämpar sig för arr ha iller. Många som skaffar iller, knölar in dem i en bur och tror att det är okej tyvärr.

Då det gäller illerns mat, finns  det fina torrfoder nu som är för illrar, annars får man ge dem ett kattunge foder från ett bra märke. Alltså ett märke du köper på djuraffären inte de som finns i mataffären. Hundmat ska inte ges då den inte innehåller taurin. Taurinet behöver illern också precis som katterna gör nämligen. Likaså får man inte bada en iller i hundschampo på grund av att det har fel hp värden men katt schampo går bra. Att en iller luktar illa är en av de största myter som finns om den, hmm om man bortser från den att de är ett blodtörstigt monster som kan döda dig när du sover. Ingen av dem är sanna. Om man kollar på lukten, självklart luktar illrar. Alla djur luktar. Hästar har en speciell doft, hundar har en, och katter en annan. Doften av blöt hund är dock något helt annat, luktar inte så gott. Och så är det med illern med. Den har en speciell doft, inte stark eller obehaglig på något sätt (ungefär som med hästen, man känner den, men det luktar inte illa). Om man köper en hane och har honom okastrerad kommer blöthund lukta rosor i jämförelse jag lovar. En okastrerad iller hane kan framkalla migrän och få folk att förlora en måltid. Detta är de känsliga personerna visserligen, vi andra tycker bara att det luktar riktigt illa. Tack och lov finns det de som står ut med den lukten också, och det är bra. Annars dog iller släktet ut nämligen. Jag klarar inte av den lukten och min sambo hör till dem som får migrän av den. Men annars luktar en väl omskött iller inte illa. Det är klart de har luktköttlar som de kan släppa små "fisar" från om de blir rädd. Och det luktar lite som deras släkting skunken faktiskt. Inte riktigt lika illa och håller inte i sig på samma sätt. Men usch, vad illa det luktar tills man vädrat ur. Man ska inte bada en iller för ofta. Jag badar mina ca 2 gånger om året. Om man badar de ofta så stimulerar man deras luktköttlar att bli mer aktiva, de vill ju lukta iller inte schampo. Om man har en iller som "fiser" vill man ju visserligen inte att den går omkring och stinker heller. Men det finns ett torrschampo för illrar som är jätte bra en sådan gång. Då luktar illern kokosnöt i stället. Deta stimulerar inte alls deras luktköttlar på samma sätt.

illrar och barn. Ja, det hänger mycket på de vuxna och på barnen. Jag lät inte min minsting träffa illrarna annat än när jag höll i dem förns hon var stor nog att hon kunde gå själv. Visst hon har fått smaka tänderna ett par gånger men det har varit i lärosyfte och inte blivit något allvarligt av det. En enda gång gick det hål, av misstag gick en av hörntänderna för djupt. Men det var så ytligt att det inte direkt går att kalla det för ett hål. Hmm, hoppas ni förstod vad jag menade. Jag har nu mina tre illrar ihop med alla mina barn. Dock är nog 19 åringen mest rädd för att bli biten. Medans det inte är några problem med de andra barnen. De är då i åldrarna 13,11,9 & 2 år nu.

Men skriv och fråga om vad ni vill veta så berättar jag gärna. Bifogar en bild från igår när vi var ute med dem.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Faxlin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer ännu en bild.

Audiatur et altera pars

*L*
0

nååååå vad söta bilder *smälter*

Wanilj
0

Jag bor på Ölnad… vindarnas ö… Nu när snön kom fick hela familjen bo nere i vardagsrummet där brasan finns… Det blåste rakt igenom våra fönster!!*brrrr*

gejsa
0

#37# Längsta inlägget hittills tror jag. Syns att du brinner för illrar. Flört

Faxlin
0

SkrattandeJapp, det är nog en förbannelse tror jag. När jag väl börjar får de tvinga mig att vara tyst.

Audiatur et altera pars

*L*
0

äsh alla vill nog höra :) det e lika för vissa när dom snackar om hästar man kan inte sluta :)

Faxlin
0

Hmm, skillnaden är nog att vi är på en häst sida och inte en iller sida liksomSkrattande

Audiatur et altera pars

*L*
0

äsh Linda frågade ju om info

Faxlin
0

haha, japp och det fick hon. Hon kommer nog aldrig be mig att berätta något mer om något någonsin. Hmm, fick ni ihop det där? hihi

Audiatur et altera pars

*L*
0

Haha ne men du skriver bra

Faxlin
0

tackar

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Orkade inte läsa hela inlägget. Sorry! Men jag är inte intresserad av illrar. Dom som inte vill läsa har ju bara att se förbi inlägget som jag gjorde. Inte för att vara elak alltså.

Faxlin
0

SkrattandeDet är okej gejsa. Räknade nog inte med att någon skulle orka egenom det heller. Var liksom inte meningen att det skulle bli så långt. Kändes inte så långt när jag skrev det.

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Nej, det blir ofta så. Man skriver och skriver. Gubben brukar fråga vad jag skriver. Lite svårt att förklara när han aldrig är på forumet.

Faxlin
0

SkrattandeMin försöker vara lite engagerad ibland, tror att det händer bara för att han vill se mig. Då sitter han bredvid mig och läser lite i alla fall.

Audiatur et altera pars

bebbe
0

Hörby, nästan exakt mitt i Skåne

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst