Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 2602 ggr
lisette
0

sadel som snurrar?

köpte en ponnyputa till brago och provade den häromdagen. använder svanskappa för den inte ska glida fram - han har ju ingen manke.

men den glider över på ena sidan. vet inte hur jag ska göra för att få bukt på det. kan ju inte spänna gjorden för mycket heller.

putan går ju att ändra bossorna på, ska ut och motionera honom nu så jag ska testa att ändra för att se vad som händer.

men annars, vad gör jag?

Alex
0

Låter ju som att den är sned tycker jag, alternativt att Brago är sned i ryggen (ojämnt musklad eller så) eftersom den bara glider över på ena sidan. Eller missuppfattade jag dig?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

CelsiusT
0

Är det alltid åt samma håll som den åker åt? En sadelmakare/sadelutprovare är ju aldrig fel när man har problem med sin sadel. Dom har ofta många bra tips på vad man kan göra åt det (inte alltid som det behöver stoppas om utan kanske byta pad osv).

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#2 det var en ponny puta

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

CelsiusT
0

#3 Ah, missade det. Men en sadelmakare/utprovare kan fortfarande vara bra att ta till hjälp. Denne kan hjälpa till att ställa in den så den passar + kanske hitta andra sätt att få en ligga still. Sadelmakare/utprovare får ofta många "problem"sadlar och med tiden amlar dom på sig många bra tips om hur man kan få en sadel att ligga still =)

lisette
0

han är ju väldigt rund, så jag misstänker att det kan med saken att göra. ;)

longerade honom tidigare och då satt den på plats. funderar på om det är när det kommer vikt i stigbyglarna som den snurrar? kanske trampade tjejen som red mer i ena bygeln? tyvärr hade jag ingen som kunde rida och se om problemet kvarstod. jag ändrade bossorna lite nämligne.

#4 frågan är om det är lönt att köra iväg till en sadelutprovare med sadeln. den går ju att ställa om själv och då märker jag om den snurrar.

WinterPrince
0

har han ingen manke pga att han är rund eller är hans exteriör sådan? Annars slutar den nog snurra om du bantar honom.

lisette
0

nej han har knappt någon manke ändå, men magen måste ju helt klart bort. hade tänkt ridningen skulle hjälpa till där. ;)

CelsiusT
0

#5 Det är helt förkastligt att köra iväg med en sadel till en sadelmakare. Det som man skulle göra isf är att ha ut en sadelmakare/sadelutprovare (som är duktig på att passa in sadlar på hästen) som kan ställa in den korrekt. Det är svårare än man tror många gånger. Min far är sadelmakare/utprovare så jah har sett endel, även provat själv, och det är inte helt lätt att få en sadel att sitta perfekt, speciellt inte om man har en häst som är rund/liten manke osv, men en duktig sadelutprovare vet direkt hur han ska ställa in sadeln så den passar. Sen när denne ser sadeln på hästen så kan han även ge övriga tips så som pad, sadelgjord eller något annat som kan hjälpa till för att hålla sadeln på plats.

Men som du skriver där också, det kanke var tjejen som red som trampade mer på ena sidan? Kanske var hon ovan? Kanske hade hon lite olika längd på benen? Kanske var hon lite sned i ryggen?

Min pappa är väldigt noga med att alltid se sadeln på hästen och med ryttaren i sadeln för att kunna passa in sadeln så den passar hästen + så den passar hästen när den ryttaren rider. Han kan kompensera om ryttaren har något problem i kroppen (vilket är väldigt vanligt)

Lorita
0

lisette den är formgjuten så den kan inte vara sne, troligen satt barnet lite snett eller så var stiglädren ojämna. Sen har jag sett bilder på din ponny och han är lite rund så några kilo ner skulle göra saken bättre och troligen trolla fram en liten manke också.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Elshira
0

Jag säger det samam som Lorita. Tjock ponny + obalancerat barn = sadelsnurr.

Hakuna matata!