Vaccination och allt/år?
Om vi räknar bort försäkring, foder, skoning och stallplats.
¤ vad kostar då vaccination och avmaskning och allt sånt/år?
Många frågor/trådar men försöker räkna på om jag ska ha råd att ta med mig hästen när jag flyttar :P
DU har en häst nu som du funderar på att ta med dig? Då är det väl bäst om du kollar vad ni betalar idag?
Jag betalar avmaskning ca 0-200:-/år och häst (beror på om dom ska avmaskas och hur många gånger). Träckprov 600:-/år (brukar ta det 2 ggr/år och har för mig det kostar närmare 300:-/gång).
Vaccination kotar väl några hundralappar/år. Kommer faktiskt inte ihåg. Men ska vaccinera nu snart så ser jag vad det kostar då. Men det är ju också olika på olika ställen i landet.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#1 idag står hästen hemma på ägarens gården, oskodd, oförsäkrad, och vaccination och avmaskning sker i samband med ca 20 anda hästar så det e svårt att få ut den enskillda kostnaden :P
Och jag äger den, inte men jag sköter den då ägaren inte hinner med, så jag får ta med den på foder om jag vill när jag flyttar ;)

Om man har "bara" en häst så skulle jag räkna med 1000-1200kr för vaccin
Kollamasken 600 (300*2) räkna med en tusen lapp allt som så vet du att det räcker.
Tror avmaskningen kostar runt 200:- om man köper till bara en häst. Vi köper till 10 hästar på samma gång och då kostar den typ 95:-/häst.(+ kolla masken 2*300=600:-)
Är man flera som vaccinerar samtidigt så blir det oftast billigare eftersom veterinären då endå är ute/man delar på resan. Sen beror det ju även på vilka vaccin du ska ha. Vaccinerar du bara mot stelkramp (vilket många som bara har skogsmullehästar gör) så är det ju billigare då det bara är var 3:dje år än om man även ska ha hästinfluensa som är varje år. Ska du även vaccinera mot Botulism så blir det ytterliggare några hundralappar.
Medarbetare på westernridning.ifokus

vaccinering 400-500kr/år beroende på om man ska ha stelkramp.
Täckprov 300 kr/år ( 2 gg per år).
Min häst har ej haft mask så vet ej vad det kostar att avmaska.
Bor i sthlm om det spelar roll.
kissmekate.blogg.se
#3 Okey tack, man ska ju alltid lägga på lite extra på slut kostnaden för man vet ju aldrig exakt ;)
#4 Ja skogmulle och ev kurser på ridklubben lär det nog bli ;)
#5 Okey, tack :D
träckprov 390kr gånger 2 = 780
Avmasknings mdel 180kr
vaccinering, botulism, influensa, stelkramp 720kr. (pluss släp, bensin in och från kleninken)

kostnaden för avmaskningsmedel beror ju i sig på två saker, 1) om hästen alls behöver avmaskas 2) vilket medel som köps (det finns ju både billigare och dyrare här också)
vaccinationskostnaden beror på vad du vaccinerar för, som någon tidigare sa. dessutom beror årskostnaden här på om du grundar eller om det är ett boostår. ett år där man grundvaccinerar hästen blir ju dyrare än om det boostas.
medarbetare på djurskydd.ifokus