mackan har haft hårda knutor nu ett tag på ryggen.. så jag har tvättade dem med jodopax ett tag (ngn tipsade mig om att d kunde vara hårsäcksinflamation) men d hjälpte inte ..dem är fortfarande kvar sedan så trodde vi att d va för att han fick för mkt proten så vi drog ner på grooven o på kornen men de är fortfarande kvar o de är samma storlek. Jag tror ej att d är från sadeln för den har han haft i två år..men vi har börjat använda en fårskinnspadd kan d ha ngt med den att göra? hjälp!

Är dom lite större än finnar? Gejsa har sådana också. Den första kom i somras. Min hovslagare sa att det var hårsäcksinflammation som spricker av sig själv och försvinner. Hon har inget besvär av dom. Har ca 4-5 st.

nja dom är väldigt mkt större än finnar tycker jag..han har en på var sida om manken o sedan ngra lite längre bak som liksom sitter ihop. han har inte ont av dem..men jag tycker inte om att de finns där..!

Kan det inte vara inkar då eftersom dom sitter ihop?

ink???

Ja, det som vårtor.

ok.. hum… funderar för fullt… men hur ser dom ut da??

Inkar kan ju se ut på olika sätt. Har hästen problem av det så borde ni ringa vet så att han/hon får titta på det. Är det inga problem så låt dom vara tills ni ändå ska ta ut vet så kan han titta då.

nä han han har inte ont av dem.. men tänkte att d kanske inte e bra eftersom där ju precis där sdeln ligger.
Om han inte har ont av dom är det inte säkert det är nåt farligt. Tror det går bra bara du håller koll på att dom inte ändrar sig till att bli större eller smärtsamma :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

ok.. jag trorjag ska börja tvätta dem med jodopax lr klorohexedin igen..jag kanske inte gjore d tillräckligt länge..allt är värt att testa! ska testa med ngra salvor också. tack för svaren!!
Min Celine (en katt riktig nog) fick knöl hon med, den gjorde heller inte ont oavsett hur mycket jag klämde på den, det va en fettkul bara, litet snitt under lokalbedövning och ett stygn. Kan ju va lönat att fråga veterinären vid nästa vaccination om vad h*n tror det är (i fall dom är oändrat fram mot vaccinationen)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Han kan inte fått dem utav för mkt värme och smuts? Har sett en häst som blev riden mkt hårt så att den blev svettig med riktigt skitigt schabrack så att det gnuggades in, fick som hudbubblor som var lite små hårda…
Om han är känslig kan han kanske få det utav bara för mkt varma täcken och lite natrulig skit? - Travhästen jag rider är väldigt känslig och klär vi henne för varmt stora delar utav dygnet får hon väldigt lätt svamp :p
Sitter dem under sadeln så kan de ju komma utav tryck ifrån sadeln som försvar ifrån huden på något vis..?

han är aldrid skitig där..bytar alltid shabrak innan d blivit smutsigt men använder ju d ett par gånger. men han har täcke på sig nästan året runt..han har aldirg haft sådana innan så tycker d är konstigt att d bara kommit nu. den nya sadel har han haft i kanske 2 år. då borde väl dom knutorna kommit innan?

Det kan inte va tryck från sadeln eller proteinknutor?

tror ej d är sadeln då borde de ha kommit innan? proteinet har vi minskat. med d är fortfarande kvar..
Hästen ändrar sig ju i hull och muskler och om ni har ändrat på hur ni rider så kan sadeln även börja komma att ligga an eller klämma på nya sätt…
Sadeln du tänker på/pratar om, är det den som jag tror glappar bak?

nej det är den gammla som glappar där bak. jag kollade o den nya gör inte d.

Jag har ju också små fettkulor eller hur man ska säga. Men det är även någon på halsen. Den på halsen kom först i somras. Trodde då att det var en insket som bitit henne. Men den är kvar där. Så varken skitig eller täcket har gjort så att Gejsa har det iaf.
Fast knuttor med fett i är en annan sak än de jag tänker på :p.. Är Mackans knutor hårda och torra eller lite mjukare?

Jag skrev bara fett. Vet inte vad det är för mina är hårda.

de är nog mest hårda tror jag..
Fast fettknutor är ju, även om de är håra, klart hårdare än om det är knölar/knutor som sitter i huden, likaså om man jmf med muskelknutor, även riktigt hårda muskelknutor är ju lite mjuka jmf med rena hårda hudknölar som kan bli…

humm jag blir bara mer omer förvirrad över vad det kan vara.. :S :P

Har du rakat runtomkring inken ems?

ok jag tror faktiskt inte d är från sadeln lr shabraken..jag e pedant..jag menar jag vill inte ha skitiga kläder på mig så varför skulle han ha? tror inte d är ink heller för d är bredare vissa av dem o de är under pälsen/huden.. måste kolla noggranare imon. men grooven hade han ju haft innan o han fick korn innan han gick på bete.. så han har inte fått ngt nytt isf är det av höet.
#26. det är en gammal bild från försäljaren. vet inte varför det ser ut så..
Om knölarna är hårda och bara finns under sadeln så gissar jag isåfall på att det kommer ifrån sadeln, talar rätt tydligt om det ;)

ok synd om det är sadeln.. för den är ju inte så gammal + att jag tror inte ägaren vill köpa en ny sadel till honom…..kasnke ska tillägga att det är en sadel från hööks så d e ju inget jätte känt märke.

tror me på sadeln låter som sadelknutor….
tyvrr får man ju ofta lite vad man betalar för… om sadeln köptes ny så kan dom behövas stoppas om, för dom brukar forma sig lite när dom är nya på hästen.
Eller så ligger den bara inte bra eller är så pass dålig/bilig sadel att den var dålig ifrån början.. Är ju inte ovanligt med ojämn/hård stoppning på nya sadlar när det är bilighetsadlar eller bommar som är sönder redan i förväg…
Men Hööks säljer ju också en del ok sadlar.. Ska inte döma ut dem alltför snabbt :p Är bra fåtal som är så dåliga…

sadeln är väl ca två år.. så tcker d e knostigt om han har fått d av den nu.. vi har den svarta allroundsadeln som också finns i brunt vet inte om den heter calridge hous lr ngt sån den kostade 1300:-.. det finns även en dressyrsadel för 1500 i syntet som jag tycker ser fin ut..:)men ej u ingen expert..:P
1300kr för en sadeln är ju verkligen billigt.. så med andra ord verkligen inte en kvalitetssadel… nu har jag iofs en wintec som är skitbillig (ca 7000) men min förra sadel till mirran kostade 19.000r ny. tyvärr har ju ingen (nästan) råd med så dyra sadlar. men den var bra! (jag köpte den begagnad som ni kanske förstår)
Ah, den är inte så dålig i grunden. Jag funderar på att köpa den dressyren och öppna upp och sy om ;)
Det är ju en absolut bilighets sadel… Är CH som gör den.
Om det är syntetsadeln vi pratar om?

nja han har allround läder sadel men har för mig d står CH på den ..:S hum.. sen så tror ju inte jag att ägaaren vill gå o lägga hur mkt som helst på en sadel till en häst hon nästan aldrig rider och som är 20 år.. men hade jag haft pengar hade jag köpt den syntetdressyrsadeln..:)
Fast den är ju tveksamt hur bra den är, den för 1.5 tusen, alltså…
Att jag tänkt köpa den är ju för att den är bilid, så om jag förstör den när jag sitter och syr och öppnar upp den så gör det inte så mkt ;)
Värre om jag köper en Passier för över 20.000 och förstör :p

finns d egentligen ngn billig sadel som är bra?
Riktigt bra? Eller att man kan leva med dem?
Och vad gills som bilig?
Jag är besvärlig som vanligt :p
Jag har mkt svårt att tro att en sadel för under 5000 ärligt är bra, ja. För så biligt måste materialet inte vara särskilt hållbart = lätt att det är för biligt gjort ifrån början och är sönder ifrån början eller att man dragit ner på materialet och de alltså sedan lätt går sönder…
Vet biliga sadlar som haft spikar eller höftstift som stuckit ut…
Sedan handlar det ju om lite forskning och att ha kunnigt folk som ritat upp sadeln så att den kommer sitta bra på hästar och fungera bra för ryttare, kostar ju lite pengar för det med… Finns anledning att de biliga sadlarna inte ens ser ut som de dyra sadlarna, även om de nästan direkt borde kunna kopiera utseéndet på sitsen för ryttaren ?? - hur osmarta får de vara :P
Jag ser det som så här: under 5.000kr för ny sadel= skräpsadel 5.10.000= bilig sadel 10-20.000= får man en mellanklass sadel för och över 20.000 får man en dyr /lyx sadel för.
Jag är fundersam, är en pil i ditt inlägg nr 39 efter din text, är det bara jag som ser den? vad är det för någon?