Fritt med hö

För mig innebär fritt med hö att det alltid finns att äta för dom. Man fyller på innan det andra tar slut.
Carola

#1 ja det är så jag fodrar normalt, jag brukar inte ha bullen i hagen för jag vill ha lite koll. Men slut med hö/halm får det inte bli till dom.

Nej, jag tycker också att det är lite otäckt med att ställa ut en hel bal. Man ser ju inte då om det är något dött djur eller tex jord i den. Det är ju så farligt för hästar att äta det då. Även om dom har fått botulismsprutan.
Jag tycker också att dom gärna trampar ner mer av det om det står en hel bal där. Det blir ju samma sak att göra så som vi menar och mer hygeniskt.
Carola

Jag rullar ut en rundbal till mina och det har fungerat jättebra. Men visst slösar man bort mycket hö på det sättet. Mycket blir ju som sagt var utspridet och man får slänga det. Men det får det vara värt. De sprider ut det och lägger sig i höt, lite gulligt också. Trots en förstorad hökostnad för matte.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Har du ingen fordringsvagn med tak? Ser ut som en gammeldags försäljningsvagn som man förr sålde grönsaker på. Bygg en sådan så försvinner inte höet till ingen nytta. Det mesta kommer att bli uppätet. Gärna med hjul så kan du flytta på den lätt också.

Nej de har sitt hö liggandes under tre jättegranar som skyddar mot snö och regn.
Men det där med fodringsvagn eller någon bättre lösning på fodringen har varit på tapeten. Men det blir förbättringar allt eftersom. Gubben har lovat att hjälpa mig bygga något smart till sommaren.
Usch, mycket bygga blir det i sommar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jag har tjatat på min gubbe att bygga en sådan. Men jag får ingen. Han har lagt pallar med lock uppepå i stället. Där får jag lägga höet. Fast nu har jag halm på snön och uppepå lägger jag höet.

#7 Va? Hmm, pallar med lock på. Får en bild i huvudet som vägrar försvinna. Måste därför fråga. Ramlar inte höt ner då om det ligger på locken, och varför lock? Har du sidor på pallarna typ pallkragar eller liknande?
Ja, som sagt, själv hoppas jag på mycket snickeri hjälp av min gubbe, min son och så min systers kille denna sommar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Hi hi förstår att det var svårt. Visste inte hur jag skulle skriva. Det är byggt tätare än pallarna så att det blir som lock. I en hage har vi även pallkrage. Men antar att mina två unghästar skulle sparka sönder dom så vi har inget runtomkring dom i deras hage. 
Nu är det 1-1 till oss. ha ha

*Asg* Japp, och ändå har jag bara varit här ett par dagar.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Vi har verkligen lärt känna varandra fort nu. 
Verkar ha samma humor iaf. 

Japp, det verkar helt klart så.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Uppe i Jämtland hade fyra av hästarna fri tillgång till hösilage. En islänning, ett varmblod, en arab samt ett fullblod. Två av dem fick fång!! Man glömmer att hösilaget kan bli för kraftigt om man har hästar som står och äter hela dagarna..Läskigt:os

#13 är du säker på att det var ensilaget som var orsaken. Ofta får ju hästar kraftfoder också och det tillsammans med frostnupet gräs är förändiskt för hästar.
Dom senaste rönen är att det är socker och inte protein som är orsaken till fång. Det är till och med så att veterinären brukar säga att hästen har diabetes för att få ägaren att verkligen förstå att fång hänger på kosten.
Äter hästarna onaturligt mycket hö/ensilage så kan man ju ge dom halm att tugga på också.
Ja, tre av dem fick bara mineraler och hösilage.. inget gräs bara snö… De var också mkt förvånade över att hästarna blev sjuka… Men araben var tjock som en korv, har aldrig sett en så fet häst.. De rörde sig inte alls utan stod och åt hela dagarna… Ja det är som du säger, man får ge halm också, för en vuxen häst blir det många gånger för mkt av det goda och de blir tjocka med allt vad det innebär för pållarna.. Halm är mkt bra!!! Då får de pilla och "beta" så mycket de vill utan att bli övergödda..

#15 det kan ju också var så att några "vänliga" grannar gett hästarna morötter och äpplen. Folk älskar ju att mata, jag vet att mina dagligen får lite godis av "vänliga" flanörer. Om dom det blir för mycket så får dom inte gå i hagen vid vägen.

#16 Vi har haft jätte problem med att folk går och matar hästarna, vilket vi inte tycker är okej eftersom de både kan bli tiggiga och rymma ut dessutom kan det ju hända en olycka vid staketet när hästarna slåss om godiset..
-Men efter att ha pratat med dem man "vet" genom att bara påpeka att det kan vara farligt och tacka så hemskt mkt för godiset om de vill gärna ge genom att gå in och lägga det i stallet i hästarnas krubbor ist så har det löst sig men en gång var det en gubbe som kom med en säck med äpplen som han hällde över staketet men då sprang jag dit och frågade om han visste att det kan vara farligt..
mvh Linda

När vi skaffade sommar hagen bredvid vårat hus. Då började en äldre dam att ge våra hästar frukost och kvällsmat. En halv knäckebröds skiva fick dem var (en sådan där rund kaka liksom). Hon var jätte noga med att ge dem var för sig. Så längst ner i hagen från vårat hus sett där var hästarna ofta. För tanten var ju såååå snäll. Hon gav dem dock aldrig äpplen eller sådant. Hon frågade dottern en gång om hästarna skulle bli ledsna om de fick en varsin morot istället för sin knäckebrödsbit. För hennes son hade inte kommit med hennes matvaror än.
Lite roligt tycker jag att det är. Och inget man behöver vara orolig för då hon inte gav dem några skadliga saker och inte i några mängder. Hon var dessutom konsekvent och gav dem samma tid varje dag. Och framför allt hon frågade om det var okej.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Ja det är ju som sagt jätte svårt att säga till eftersom de gör det av vänlighet..
Men från trådens början vill jag påminna om att våra utehästar absolut måste ha gott om stråfoder nu när det är så kallt..
mvh Linda

Självklart måste de ha det. De behöver det för att hålla värmen ju.
Tycker i alla fall att det är mer okej om folk frågar innan de börjar ge mina hästar något. Då har man chans att stoppa dem om de ger fel saker och på fel sätt.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jag har lagt ut extra hö nu då min bal börjat minska och snön ställt till det. Men jag har spridit ut det på flera ställen i hagen. Brukar göra så ibland för att aktivera dem lite extra. De verkar tycka bättre om att få traska runt lite och söka maten.
Hmm, luddig förklaring. Är inte säkert att jag fick fram vad jag menade. Men om ni inte förstod får ni hojta till.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
vill tillägga att jag inte menade att man ska snåla med hö/hösilage och ge halm Istället för det… _Dock kan det bli för mkt av det godA FÖR VISSA hästar som står och mumsar i en rundb al med findint hösilage hela dagen utan att motionera nämnvärt i hagen samt ej vara riden…Det måste inte vara antingen eller…. Det fanns inga som matade hästarna och enligt veterinärerna på kliniken så hade hästarna fått för mycket hösilage.. Ta en arabvalack på 155 som väger 600 kilo… är inte det ett tecken på för mkt mat?:o)

Kan tänka mig att han var lite rund då. Men självklart får man försöka anpassa det så bra som möjligt för alla hästar. Men det kan också vara svårt då man har olika raser i samma hage. Mitt varmblod behöver ju äta mer än mina små töser till exempel. Och korsningsponnyn är för tjock. Fast vi löser det med att hon får röra på sig mer. Hoppas att det kommer hjälpa henne.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Vi har också en granne som har 4 barn. Dom tycker om att komma ner och ge granris, äpplen, hårt bröd osv. Nu har jag sagt till dom. Har ju två hästar som inte får äta annat än hö och halm pga diarren. Skulle vara ödesdigert om dom fick en massa äpplen en dag.
Jag har börjat lägga halm i hagen i år. Gjorde inte det så ofta förr. Trodde inte att dom skulle äta av det. Men det gör dom. Fast en del av hästarna tror att dom ska bajsa på det. Hi hi

Fast mina tycker det är mysigt att bajsa i höt. Hur frächt är det då?
Usch, ibland förstår jag mig inte på mina små solstrålar här hemma.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Jo, det händer ju även för mina hästar. Jag har en islänning som ofta bajsar i sin matskål. Så när vi matar på morgonen så får vi ta en hink i stället.

Mitt varmblod brukar bajsa i fönstret.
Hmm, undrar om jag spårat ur i den här tråden nu. Ber alla om ursäkt. Jag är en mästare på att spåra ur i trådar och prata om annat.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

det är jag också mästare på….

Ännu en sak vi är lika på då.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Ja, visst är de knepiga???:o) Pållarna alltså!

Du menade inte mig och gejsa då alltså. *Asg* bra att veta. Fast jag är nog lite knepig jag med. fniss
Audiatur et altera pars
det måste man nog vara ibland!

Japp det underlättar.
Audiatur et altera pars

Det är vi nog allihop som sitter och tjattar och skriver varje dag här på internet istället för att vara med familjen. 

Japp, gubben börjar bli måttligt road. Undrar hur det blir när jag ska hålla i en egen sajt också.
Audiatur et altera pars

#34 ha,ha

Förstår att han blir lite orolig.