Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 3567 ggr
Faxlin
0

Hur länge har ni era hästar ute?

Läste en tråd på bukafelos som urartade om det här ämnet. Många blev otrevliga mot varandra och så. Så nu testar jag att skriva här för att få en vuxen dialog.Glad

Hur länge bör man ha sin häst ute i hagen?

Är det okej att ha sin häst ute 2 timmar per dygn för att det är en tävlingshäst eller ridskole häst?

Vad tycker ni?

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

...P...
0

i ett av stallen har vi hästarna ute mellan ca. 07.30-19.00 när vädret tillåter, är det mkt dåligt väder och vi ser att de står o hänger vid grinden o vill in tar vi förstås in dem tidigare. I det andra stallet går de ute mellan typ 07.30-17.00 av praktiska skäl. tror 12 timmar är maxtiden för att ha hästar ute vintertid om man ej har lösdrift, finns ej ngn minimumgräns enligt lag, men det är inte att rekomendera endast 2 h utevistelse/dag!

Mandysan
0

Hmmm, där jag rider är hästarna ute från ca 8.00 - 15.30 Men ju ljusare det blir kan man ha ute hästarna.

CejCej
0

Vi har ute dom mellan 8-16 ungefär..mest av prakiska skäl att dom får komma in..Men på våren blir det längre ute ju ljusare det är:)

2 timmar är ju självklart för lite, men det är ju bättre än inget..Och rids hästen mycket så står den ju inte bara i boxen iallafall:)

Faxlin
0

Ja, men lagen som är på gång är väl att du max får ha din häst inne i 14 timmar, eller har jag missförstått något nu?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Det är lag på att ha dom max 12 timmar ute under den kalla årstiden om man inte har vindskydd. Någon maxtid inne finns inte men det är fullt lagligt att ha hästen inne 24 timmar om dygnet.

Faxlin
0

Ja, så är det nu. Men vad jag funderade på var väl om inte den nya lagen som är på gång handlar om just max tid inne.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

reddie
0

Visste inte att det var en maxtid på utevistelse. Våra hästar kan vid milt väder vara ute 13 timmar. Vi har inget vindskydd (vi har skog)De vill oftast inte komma in på kvällarna, får plumsa i djupsnö ca 80-100 meter för att hämta dom. De står alltid i skogen och halvsover. De går ut vid 7 tiden. Ska jag rida så tar jag in vid 18.00 annars får de vara ute till 19- 20.00. De har silage i hagen så de är nöjda att vara utomhus. Skulle verkligen vilja ha lösdrift till min grabb, han älskar att vara utomhus. "River" boxen om han inte får komma ut i tid på morgonen.

Tycker synd om de hästar som inte får vara ute och busa i hagarna.

[slo]
0

Kiara, hur funkar den lagen på hästar som går på lösdrift? Dom kan ju vara ute 24 timmar om dygnet om dom vill :)

Lina
0

Min häst går ute från 5.30-16.00 nu på vintern men när det är ljusare ute kan de stå ute till kl 20.00.

Jag hade inte velat ha min häst ute så lite timmar om dagen men det är ju upp till var o en, men hästen kan inte tycka att det är så spec kul?Förvånad 

// Lina

Kiara
0

Då har man ett vindskydd som är godkänt och man ska ha en sjuk box på 10 hästar och det utrymmet ska gå att värma upp. Har man tillstånd för lösdrift så får hästarna var ute dygnet runt.

Ska jag vara riktigt ärlig så fuskar jag med dom 12 timmarna när det är fint väder och när det är växt period får hästarna var ute dygnet runt oavsett väder.

Alltså i November (typ Göteborg) är det plus 10, vindstilla och sol då ska hästarna in i stall men i maj plus 10, blåst och ösregn då får hästen vara ute dygnet runt. Har jag avslöjat vad jag tycker om byråkratiHemlissådan är lagen

[slo]
0

Jösses, är det så reglerat Fundersam Jaja, jag är bara nyfiken… Kan säkert vara bra att veta nång gång!

Linda
0

Jag tycker att alla hästar ska ha tillgång till utevistelse varje dag men skulle vilja ställa högre krav på hagen änn vad den gör för vissa hästägare idag.

För unghästar och hästar som inte tränas hårt tycker jag att regeln ska vara 0,5hektar vinterhage per häst.

Jag har stått i många stall och mestadels ridanläggningar innan vi köpte vår lilla gård och har sett stora skillnader hur hästar beter sig när de får vara ute mkt och i bra hagar.

Är hagarna leriga och dåliga (och små) har betydelsen att få vara ute länge mindre roll.

Humöret på en häst som får vara ute länge i bra hagar är oftast harmoniskare.

Vi har hästarna som går på stall ute från klockan 8:00 till 17:00 på vinter tid och längre på vår,höst.

På sommaren går våra hästar ute dygnet runt eftersom vi har tillgång till stora skyddande hagar, den ända gången vi haft hästar på stall sommar tid var när vår då 2 åriga unghäst skulle ställas ut och behövde den dagliga hanteringen.

MVH Linda

Eve
0

hos oss går de ute från ca 08.00 till ca 16.00.  2 timmar tycker jag är på tok för lite.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

LinneaG
0

våra står ute från halv 6 till 17-18 varje dag, 8 till 17-18 på helger…
Jag tycker att 2 timmar är alldeles för lite!

Faxlin
0

Jag kanske ska säga att jag också tycker två timmar är alldeles för lite. Reagerade bara för att det fanns de med tävlingshästar som tyckte att det var fullt okej, sommar som vinter. De fick sin stimulans ändå och behöver alltså inte vara ute i hage.

Mina är ute för mycket om man ska se till lagen. Men mina står heller inte vid grinden utan tycker de att det är taskigt väder går de in under jätte granarna.

Jag tar dock in mina tidigare om det är så att det är väldigt dåligt väder ute. Men i så stor mån som möjligt har jag mina hästar ute lääänge. Tror på att hålla det så naturligt som möjligt för dom.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Våra är ute från 8.30 till ca 19.30. Vi hade dom ute till kl 21 förut. Men vi fick ju vildsvin utanför knuten så dom var så rädda så vi började att ta in dom tidigare.

Har en tävlingshäst stående hos mig. Hon stod i ett stall där dom fick vara ute endast 4 timmar på förmiddagen resten inne. Det tyckte hon var för lite så hon flyttade hästen till mig i stället.

Visst är 2 timmar för kort. Jag tycker att hästen åtminstonde kan får vara ute 10 timmar minst.

Vem skulle inte må bra av jättestora hagar till sina hästar. Men man kan ju inte alltid få välja sådant. Sedan är det sådana priser på hästgårdar med mycket mark. Hade vi velat ha en jättestor vinterhage också, ja då hade vi inte ens ägt en hästgård i dag. Jag är tacksam att vi nu får bestämma över våra hästar i all annan hantering. Glad

JoJos
0

Vi har hästarna ut från kl 06.00 till 16.00 nu under vintern då det blir mörkt och det är både lo djur o vildsvin i farten Fundersam

Annars går dom ute så länge som möligt och på sommarn går dom ute dygnet runt!

Kiara
0

För mig har storleken ingen betydelseGeneradvad skrev jag därFundersam. Det kvalitén på hagarna, hagen ska ha en form och underlag så att den inspirerar till rörelse. Min vinterhage är grusad just för att mina hästar inte får äta frostnupet gräs, även unghästar lägger en grund för senare fång om dom har anlag för det och det vill jag undvika. Att grusa ½ hektar häst, det tycker jag är lite överdrivet.

Linda jag hundar lite vad du fått siffran 1 hektar bete och häst som du nämnt tidigare, förr i tiden så räknade bönderna med att det behövdes 1 hektar för att föda en Nordsvensk (som gick i arbete) och då var det både bete och hö. Skulle jag släppa mina på 1 hektar var på sommaren då skulle jag ta livet av dom. Däremot så ska hagar vara långsträckta så att hästarna måste förflytta sig. Jag har ett system med gångar mellan små hagar och jag släpper till en ny bit allt efter som dom betar, och tillbaka till vinter hagen får dom gå för där är vattnet.

Bra grusade hagar på vintern som med fördel kan vara långsträckta så att hästen kan springa lite. Den hagen Ametist har är perfekt den är som ett U (ca30 meter vid öppningen, sidorna är 20 meter och böjen är 10 meter) och den inspirerar till rörelse, till våren när risken för frost är över så kan man öppna och den första delen för att beta, där är det lite magrare bete.  Stona står som en nödlösning i paddocken det är tänkt att paddocken och vinterhagen ska vara som en hage längre fram. Men just nu så går det inte att ha Ametist med stona då han inte får betäcka.

Linda
0

#19 Som jag skrev tidigare tycker jag oxå att stl har ingen betydelse men eftersom att ställa ut sin häst i en lerig rast hage (10x10m i 12 timmar bara för hästen ska vara ute så länge som möjligt (kanske för att hästägaren ska få mindre att mocka det tycker jag är fel.)

Jätte bra med grusade hagar absolut, jag menade inte att man skulle grusa 0,5hektar per häst eftersom hagarna då är så stora att det aldrig blir några problem.

Jag menade inte att rasthage inte är bättre änn ingen hage alls.

Jag har själv stått och haft dåligt samvete när jag bodde inne i stan och hade mina två hästar i ett stall där vi fick turas om om små,små leriga rasthagar som aldrig torkade upp..

1-1,5 hektar betes mark är rekomenderat om betet ska räcka under hela betes perioden och tro mig det är väl beprövat för mindre räcker det inte till.

Min pappa födde upp Island och dartmoor då räknade han på 1hektar (västergötland) då hade han iof bättre bete änn vad vi har.

Vi har naturbete och hyr in beteshästar och ide fallen där vi haft för många hästar har det inte räckt.

Ja debatten kan göras lång och självklart så förordar jag bra rasthagar vintertid (eftersom vi har det) men en välgrusad padock är väll otroligt mycket bättre alternativ änn små fyrkanter vADANDES I LERA (OCH HÄR I STOCKHOLM ÄR DET MER REGEL ÄNN..)

Det var det jag menade.

mvh Linda

Kiara
0

Jag hade avsatt 1,5 hektar för 3 hästar (New Forest/Knabstrupper) förra sommaren och det var för mycket, jag vet att det är mycket bördigt där jag bor då det är gammal älvbotten före det stora jordfallet på 1100-talet. Efter som jag även växel brukar marken så blir det bördigare och mindre rater. Sen mockar jag alla hagar sommar som vinter hagar så inte vinner jag något jobb på att ha hästen i hagen.

Hur mycket bete man behöver variera nog mycket från var man bor, när jag bodde i jämtland så hade vi två hektar till två hästar Halvblod och New Forest fullblods korsning och det räckte gott till dom.

Mandysan
0

En liten fråga bara… Hur många m2 är 1 hektar/ tunnland?

Linda
0

Som sagt så har vi natur bete med både lite skog och ängs mark som endast är utmockat ej isått (isått lucern,timotej, klöver -00) .

På vårarna när is,snö smält undan brukar vi börja mocka hagarna, ibland har vi bjudit kompisar för att hjä'lpa till att mocka,sparka hästskit och käkar middag och dricker vin efteråt brukar vara riktigt kul, brukar passa på att göra upp en stor eldbrasa jusst där det är som lerigast (hagöppningar eller lösdriftshagen) så att det torkar upp och så får man en massa skräp bortstädat på samma gång som tex mögliga höbalar,plankor,gammal halm mm

mvh Linda

Kiara
0

10 000 m2 är en hektar och ett tunnland är ungefär det halva, var förr så mycket en tunna säd räckte till.

Mandysan
0

Okej.. Tack!

Wanilj
0

Hej på er!

Idag har jag inte PMSHemlis…:o) Vi har tyvärr inte grusade hagar ännu, som tur är har hösten varit torr så lerliknande blev det inte förrän i december… Jag hörde om de nya rönen gällande frostnupet och fång, det ända jag vetat om tidigare är kolikrisken… Men bara det räcker ju!!! Så jag får passa mig då det är mkt gräs kvar ute i hagarna.. Men en fråga när jag ändå är på G.. Rundbalar med hösilage och hö fryser ju också på vintern??? Blir inte hösilage också farligt???

Tidigare släppte jag vid 5 och tog in vid 20-21 tiden.. Nu när det blivit kyligare och tro mig här blåser det hårda vindar!!!:o) Så är de ute mellan 8:30 och 19-20.. Jag har mkt öppna hagar samt tyvärr är det inte kuperat här nere på södra öland utan slättlandskap… När det inte är för lerigt går de i en "hästsko" formad hage med en gärdesgård som de får hoppa över.. Nu när lera plus minus gjort det mkt "buckligt " så stänger jag av ena delen… De får fyra givor med hö varav en är inne… De får obegränsat med foderhalm samt har halm i boxarna…

Jag har läst att en hektar räcker till två pållar på försommaren men sen när det inte är lika ljust och samma tillväxt så bör man ha 1 hektar per häst.. Sen beror det ju på det som ni nämnt, betets kvalitet samt skötsel och givet hästarna!

Jag har det delikata problemet med 4 hektar bete, prima åkermarksbete, välputsat och utan djur under flera år.. Dessvärre kommer jag bara att ha en pålla samt sällskap hemma!!!!

Sen så vill man inte hyra ut bete till vem som helst heller, då gården är inbyggd och man påverkas mycket av vilka som är här..

Så har ni sto eller valack, unhäst eller gammel som behöver en lång och skön sommar så är ni välkomna!:o)

Kiara
0

#26 Nej ensilaget påverkas inte, det är gräset som skyddar sig genom att transportera socker från rötterna till den gröna delen och det är sockret som är farligt. Det är alltså vår och höst som man ska undvika fruset gräs, på vintern när gräset är dött och gult är det ingen fara och efter några timmar då marken är uppvärmd så är gräset OK att äta för hästarna. Men på vintern kvarstår kolik faran som du så riktigt varnar för. Ett hektar bete per fullstor häst har jag också hört men till sommaren så kommer jag att ha en B-ponny och en D-ponny så det är inte att tänka på att låta dom dela på en hel hektar utan min hö bonde får slå åt mig. I år ska jag byta till mig lite halm för jag får nog för mycket hö/ensilage annars.

Vilken häst ska du ha kvarFörvånadeller rättare sagt vilka ska du inte ha hemmaFundersam

Wanilj
0

så om de går ute på brunt fruset gräs???Hemlis

Kiara
0

#28 då är det kolikrisken Flört vår och höst är det farliga om man vill akta sig för fång eller har en fånghäst

Wanilj
0

ja just det, *arghhh* vilken tur man har haft alla tidigare år!! När jag hade Verona so gick de i en hage med gräs åreet runt och alla hästarna klarade sig…. fy det kunde ha blivit hemskt!! Jag var jätteorolig för Dibs nu i höstas eftersom hans hage är 1,5 hektar och full med gräs!

Wanilj
0

vi arrenderar markerna så vi kan inte grusa dem….

gejsa
0

Det är lika farligt efter torkan på sommaren och det kommer regn. Då är det höga värden i gräset. Risk för fång då med.

Har också läst att det borde vara ca 1.2 ha per stor häst. OM dom ska gå ute hela sommaren utan hö osv….

Vi får ju alltid göda vår sommarhage för att det ska komma upp något överhuvudtaget. Så det är tex väldigt starkt för våra fjordingar som går här och min islänning. Men dom andra är det bra för.

Grusa vid ingången skulle jag vilja göra. Men bonden som jag hyr ca 1.5 ha av vill inte det. Dom andra hagarna som jag äger själv är inte lika åtgångna.

Linda
0

Vi best. grus till lösdrifts hagen men i år hann det aldrig bli lerigt så gruset får väll komma till våren istället.

mvh Linda

gejsa
0

Ja, har man sina hästar ute dygnet runt och dom går mycket där så måste man ju göra något åt det såsom tex grusa. Annars skulle det inte bli för härligt där efter ett tag.

Linda
0

Men i år har vi ju bara två i ute hallen så det har blivit jätte gra faktist..(Men så är vi ju faktist rätt bortskämda med stora hagar oxå..).Men till våret ska jag ändå ha grus i den hagen eftersom det ser trevligare ut.

gejsa
0

Sluta att skryta om din förb…de stora hagar. Jag flyttar snart till dig. Oskyldig

Faxlin
0

haha, kan jag också flytta till dig och dina hagar Linda?

Audiatur et altera pars

Linda
0

Bra ta med dig Sorro och Elin så jag får en hästskötare till..hi,hi!

gejsa
0

Ha, ha du skulle må då va?

Linda
0

mmm ha,ha