Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: off-topicgod-morgon
Läst 5226 ggr
Mande
0

Ljus fux/isabell?

Hur ser man skillnad på en väldigt ljus fux (med vit man) & en isabell? Båda är ju "orange" i pälsen.. Om ni har bilder så visa gärna dem också, lättare att förstå då! :)

Linjerat
0

En isabell har en mera gräddguldig färg på hårremmen än en fux.

Mande
0

Jo, men jag såg en bild på en häst i en tidning där det stod att den var ljus fux, men jag hade kallat den en isabell. Men jaja.. :) Nån som har nåt mer svar?

Linjerat
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fux!

Linjerat
0

Och isabell!

0

ibland kan det vara svårt att se skillnad. då får man kolla på föräldrarna istället, har ingen av mamman eller pappan gulanlag (t ex isabell, gulbrun, cremello, gulsvart) så kan hästen omöjligt vara isabell. det krävs även ett rött anlag men det kan ligga dolt.

vet man inte föräldrarna och har ett sto kan man få reda på det genom föl, får stoet ett föl med gulanlag så har stoet det oxå (om inte hingsten är gul förstås)

Mande
0

#3: Den hästen var ju inte ljusfux, t.o.m. jag ser ju att den hästen är en fux. :) Jag menade riktigt ljusfux, så att den nästan ser gulaktig ut. :) Men jaja..

#5: Hur ser en gulsvart häst ut? Gulbrun har man ju hört, men aldrig gulsvart. :) Gah, jag är så dålig på färgerna!

Anna-hfg
0

Min häst står som isabell i reg.pappren men jag tycker hon snarare är ljus fux. Men hon var väldigt ljus som föl.

Mande
0

#7: Ja, jag tycker också att hon ser ut att vara ljusfux. Men sen beror det ju på föräldrarna också, som #5 skriver.. Jag tyckte att din häst var jättefin förresten!

Anna-hfg
0

Modern hade samma färg men hon mörknade när hon blev äldre, fadern är fux.

Tack! Det är världens snällaste häst och jag gillar henne skarpt.

shirley
0

shirley är en fux men vissa ha trott av att sett bilder att hon e isabell…

kacka
0

Den enda som JAG tyckte var isabell var #4!

Något som jag däremot tycker kan vara svårt att se skillnad på är ljusbrunblack och isabell om man inte då ser det svarta i man och svans…

shirley
0

min shirley har börjat få vita stickhår på vissa ställen över kroppen…. vad händer med hennes färg?????? nån som vet…..?

Lorita
0

en isabell är en blekt fux det är en gen som bleker färgen på hästen. om man kommer nära en isabell så är inte hella håret färgat utan färgen sitter bara i toppen på hårstråt även ögonen är ofta lite blekta.

Det är det att hästen bara har piggment i toppen på hårstråt som gör att manen och svansen blir blekt och vit.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

shirley
0

men jag undrar bara vad som händer med shirleys färg, hon e fux… men kommer hon ändra till nåt??? fuxskäck eller vad?

kacka
0

#14 Skäck??? Har hon några vita fläckar på kroppen då? Skäck har inget med gulanlag att göra… Här är det skäckar….

kacka
0

#1 Det är inte alltid å enkelt… Här är två ljusa ston som är svåra att avgöra om de är isabeller eller ljusfuxar…

emsems
0

vilka tjockisar!

Lorita
0

#17 på bild #15 tror jag det är fyra hästar Generad och det är nog troligt att även dom på bild #16 är dräktiga Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

shirley
0

#15 hon börja få vita hår på partier på kroppen…. varför? ändra hon färg eller ska hon va fux med massa vita hår över kroppen???? Oskyldig

Sehvrin
0

#19 Hästar kan få stickelhår med tiden, hon ändrar inte färg (kanske nån annan kan förklara närmare, jag är inte så bra på det här….)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

kacka
0

Här ser ni en HÖGDRÄKTIG rödskäck…