Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 11688 ggr
Cilla89a
0

Impregnera täcke.

Hur mycket impregnering ska man spraya på täcket? Obestämd
Tvättade mitt ena Rhino regntäcke häromdagen och skulle nu impregnera, så jag for och köpte en 400 ml burk idag och spraya på ordentligt över hela täcket, till sist insåg jag att uppskattningsvis knappt är 100 ml kvar, har jag tagit för mycket, eller förlite? Nu är det stor täckesstorlek det handlar om, strl 160.

Det är första gången någonsin som jag impregnerar täcke, jag brukar alltid köpa nya efterhand, men nu när Brimad har dyra Horseware kan jag inte köpa nya stup i kvarten.

Men jag fattar då inte hur mycket man ska spraya på täcket? Det stod inte heller hur många täcken burken skulle räcka till? Men jag antar att det bör räcka till mer än ett täcke.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

CelsiusT
0

Det brukar stå på burken hur mkt man ska ha och hur man lägger på det. Men 400ml till ett så stort täcke tycker jag inte låter konstigt om det går åt.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Cilla89a
0

#1 jo, men på denna burken stod det inte :P det stod bara att man skulle spraya på rent och torrt täcke, thats it.
ska se om jag hittar burken på internet.

Cilla89a
1

ajdå, det blev bara första sidan, men gå längst ner på sidan, och kolla till vänster ;)

CelsiusT
0

Hmm.. Konstigt, det är ju jättesvårt att säga för det beror ju på hur den impregneringen fungerar. Men det stog ju att man kunde lämna en fråga angående den produkten. Den va ju rätt billig så det förvånar mig inte om den burken går åt till ett regntäcke i den storleken. Jag vet inte jag köper oftast impregnering till typ båtar, skor och jackor eller så köper jag sån man lägger i maskin när man tvättar.

Cilla89a
0

#5 fast dem tog 95 kr på lantmännen ;) :O

men hur ska man impregnera? ska man hålla burken på nära håll så täcket blir blött av impregneringen eller så längre avstånd och bara spraya över lite snabbt? Oskyldig

CelsiusT
0

#6 Brukar vara att man sprayar på ca 20-30 cm avstånd och går med lugnt tempo över ytan som ska impregneras. Alltså inte spraya jättemkt på samma ställe utan föra handen med svepande lugna rörelser över täcket. Men heldre för mycket än för lite impregnering på iaf =)

Tin-Tin74
0

Till ett så stort täcke kan jag mycket väl tänka mig att det går åt en hel burk. Bucas impregnering brukar räcka till 2 st 125-135 täcke för mig. Men till de större storlekarna går det åt en hel burk.

http://tintin74.blogspot.com/

lisette
0

hellre för mycket än för lite! =)

WhoCares-01
0

jag sprayar tills hela täcket är blött =)   då håller det oftast bra

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3

Cilla89a
0

#7 jag höll den på c:a 2 dm avstånd och spraya på hela täcket, ganska långsamt. men det blev ju inte blött eller så.

#10 hela täcket är blött? Förvånad det måste ju gå åt hur mycket impregnering som helst.

imsuchadiva
0

till mitt ena 135 täcke använde jag hela burken :) också köpt på granngården.

Rita-S
0

Jag köper flytande impregneringsmedel som jag har i tvättmaskinen i stället för tvättmedel. En flaska räcker till 3 täcken, så jag har impregnerat båda mina regntäcken och har kvar till en impregnering till 
Kostar typ 120 kronor för en flaska på webshoppen jag shoppade på, pluss frakten.
Släpper greja med att spreja i gott väntilerade och sådan.

Man får dock tänka litet på vad man tvättar efter i tvättmaskinen sedan det kan va räster kvar, så jag passade på att tvätta ett fleece täcke rakt efter :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Elshira
0

#13 När man tvättar med impregnering så blir ju hela täcket impregnerat, jag tänker bara hur det blir med impregneringen på insidan av täcket? :S Eller det kanske inte blir några problem med det?

Hakuna matata!

Rita-S
0

#14 skulle inte va något problem om man impregnerar med rätt, det finns fler typer blant annat för tyger som skal andast :)

Mina regntäcken är inte fodrade, jag har inte provat på fodrat täcke än.

Dock ¨tänker jag förstärka impregneringen på utsidan med sådan man sprejar på när regn-sesongen kommer igjen, men om jag använder sådan som man tvättar på tyger som skal andast behöver jag inte spendera typ en hel burk per täcke utan bara spreja på ett lager eller två på rygg där regnet träffar hardast tänkte jag :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

CelsiusT
0

Jag gör som Rita-S, fungerar jättebra även på fodrade täcken. Men man ska ha sådan som andas, det tycker jag alltid man ska ha, man vill ju inte få kondens.

Caspianowner
0

Jag har köpt Impregnering för tält. sprutar över på ca 20 cm avstånd. Gillar Impregnering som man använder för tält, då har visat klart bättre hållbarhet i täthet än de som man köper på hästbutikerna. Har så gjort i 20 års tid.

Elshira
1

Jag tror också att impregnering gjort för annat syfte fungerar bättre i många fall. Tältimpregnering kan jag nog inte få tag på i närheten, men jag skulle nog gå in i en skobutik och fråga dem vilket märke som funegrar bäst till impregnering och köra på det om det inte var allt för dyrt.

Faktum är att många tillbehör går att hitta både billigare och bättre i andra sorters butiker. Allt ifrån redskap till kläder och anna utrustning för stallet och dig =)

Hakuna matata!

Cilla89a
0

problemet med impregnering som inte är till hästtäcken är ju att många produkter täpper igen så täcket inte kan andas :/

jag har i alla fall tagit och sprayat på resten av impregneringen idag, jag trodde verkligen inte att en hel sån burk skulle gå åt ;) jag tyckte det var ganska mycket i den och trodde att den skulle räcka till 4 täcken i alla fall ;) haha.
jaja, hädanefter tänker jag lämna in täckena för tvätt och impregnering ;)

Elshira
0

Måste faktiskt säga att jag aldrig haft problem med täcken som inte andas. Har haft två täcken som varit gummiklädda på insidan (ett bucas och ett annat). Det ena hade ingen fodring men hade alltid ett rynre täcke under och buccas hade även en tunn fleecefodring innuti.

Har aldrig haft problem med att hästarna blevit varken blöta utifrån eller fuktiga innifrån med dem. Försvisso har dessa aldrig varit hästar som skenat omkring utan bara lullat runt lite lugnt i hagen. Men på dem har det i.af aldrig varit problem med att de inte andas =)

Folk som har hästar som bråkar och busar i hagen kan jag förstå, det blir nog inte så lyckat :P Men annars så har dessa täcken även efter tvätt varit 100% vatten täta vilket gjorde att vilka hästar som helst kunde stå ute även i ösregn utan att bli blöta.

Så för den delen hade jag mer än härna haft ett som inte andas!

Hakuna matata!

Caspianowner
0

# 19

Det är inte på undersidan som jag impregnerar mina täcken utan på utsidan.

Om man har ett dåligt tät impregnerad yta så visar sig täckerna inte stå emot ex hällande regnet. Detta är väl iallafall det man vill uppnå med impregneringen på sina täcken. Sjöblöta täcken och blötkalla hästar för att impregneringen inte håller måttet är ju det jag inte vill ha.

Då är jag hellre utan täcke på hästen. men jag vill kanske nu ha hästen torr när jag kommer hem och ska rida. Är skönt att ha tiden till det då. 

För övrigt, Mina hästar går sällan med täcken i övrigt.  Bara om jag tänkt rida eller jobba med hästen den där dagen som jag vet att nu ska det regna.

CelsiusT
0

#19 Dom fleta impregneringar har faktiskt andasfunktion. Speciellt sånna till tält och kläder då det skulle bli massa kondens annars, vilket man inte vill ha på framförallt kläder till människor. Det vanligaste idag är att impregnering har andasfunktion.