Arabstorlekar???
Vet inte om jag frågat tidigare men det har jag säkert.. Men ni som kan araber… jag har ett cobträns som jag använder till den gamla… lillan kör nog samma… MEN… nosgrimman är för stoooor och pannbandet ngt för kort… Måste man köpa tre träns för att få ett komplett eller finns det märken som passar dem bättre?? Lillan har en mkt kort och bred rygg…SADEL???? Jag menar min rumpa får inte plats i en 16 tummare!!!!
Jag har en underbar Olympic Jessica 17 tums….*suck*
Ni kan se henne på "lämplig fullblodshingst" där la jag in två bilder..
Tacksam för svar!!!
ang tränset så kan du ju köpa lösa delar. brukar finnas lite var stans, typ pannband å så. annars kan du ju säkert få/få köpa ett begagnat tränas av någon. många har ju träns liggandes, eller typ bytt ut nosgrimman till en remont m.m.
sadel-problemet kan jag tyvärr inte hjälpa till med, men ta hjälp av en sadelprovare.

Vad jag vet ang. sadlar så finns det speciella westernsadlar för araber.
Mvh CBA
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
Kanske kan det vara en bra ide att helt strunta i nosgrimman och bara använda tränset som sk huvudlag? Prova!

Araben jag rider har bara sidostycken, pannband och remmen under ganasherna på sitt träns om hon rids med bett.
Det är så westerntränsena ser ut men man bör även ha en curbstrap mellan bettringarna under hakan.
Mvh CBA
Ahaaa… curbstrap?? Är det lite som stångkedja fast läder???

Det finns kanske i läder men dom jag har sett (och har själv) är en mjukt länkad kedja.
Den ska ju inte ligga an mot hakan utan man ska kunna få in nått finger mellan.
Mvh CBA
ok… rider du på stångbett eller tredelat eller ngt annat? Vad tänker du använda när du rider distans, bettlöst? Det blir en djungel när en viss gren är ny.. Tycker dock att det är skönt att skippa nosgrimman så att de får den friheten.. Har lyssnat en del till Anders Ericsson, enligt honom är inte vanliga tvådelade tränsbett så bra… I får se vad det blir!!
Svårt bara om man vill starta en dressyrklass, då måste man ju ha nosgrimma..
Mvh Jasmine

Vilken sötis!

Jaa han är riktigt fin :D Han gillar att visa upp sig verkligen :D Han heter egentligen Bukefalos, är osäker på att om det stavas så :P
ang sadlar finns det speciellt skurna westernsadlar för araber, men min gamla lewasadel satt perfekt på min gamla arab som jag hade förut…
det bästa är att åka och prova ut en sadel hos en utprovare…

#7 - På min gamle jag hade red jag oftast på ett tredelat bett. Det ena var ett järnbett (ej rostfritt) med mittendelen i koppar, sen bytte jag till ett tredelat appelmouth som han fungerade kallasbra på. han var mjuk som rumsvarmt smör i munnen. Ibland red jag på mitt sidepull på honom.
Araben jag rider nu har ett tvådelat bett på ett avklätt träns, dvs bara sidostycken, pannband och curbstrap. Nu har jag mer och mer börjat rida henna på mitt sidepull, vilket hon tidigare alltid har blivit riden på med sin ägare.
Många inom distansen rider på någon form av sidepull pga att hästen obehindrat ska kunna äta och dricka utan att man ska behöva ta av träns med bett på.
När jag kommer tävla på henne i vår och sommar kommer jag ha bett första halvan av distansen då hon ligger på rätt mycket (hon är van med längre distanser än vad vi kommer tävla och då håller man gärna lite högre fart än vad vi ska i våra tävlingar), sen åker sidepull på.
Men har man en häst som inte ligger på tycker jag att ett sidepull är bättre på en distanstävling…nu lyssnar Nasse (som hon kallas) väldigt bra på sidepull men jag känner att på våran första tävling så börjar vi med bett.
Jag ska ju starta min första CR den 9/4, sen bär det av neråt landet i sommar då även ägaren ska tävla sin tophäst på en 16 milare.
Mvh CBA

Gud vad roligt jag har alltid sagt att jag ska starta en cr i distans, kanske jag ska anmäla mig.
-Vart?
mvh Linda
Va roligt att tävla, jag kan inte minnas när jag gjorde det sist… jag är också lite sugen på distans.. om jag nu kan rida in lillpullan!!! Kruxet med sadelutprovare är att det är minst 7 mil enkel resa till närmsta och ja, den lilla har aldrig varit inne i en transport och med mina tidigare problem med henne så tror jag att lastträningen tar tid!!!!*s*

# 14 Den 9/4 är det en CR i distans i Haninge…Bergaritten kallad.
Den är 4 eller 5 mil…
Mvh CBA