Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 611 ggr
juliapettersson
0

Hästinventering...

…har precis ägt rum i vår kommun. Har för mig att det var våran kommun och en till i Sverige som blev "försökskaniner" på detta. Många blev mycket upprörda efter detta, och vill varna er andra lite.

Alla stall/hästhållare i kommunen granskas, obligatoriskt. Det sjuka är att det var vi hästägare som fick betala för inspektionen! Hade man under 5 hästar låg priset på tusenlappen, över 5 hästar bar det iväg… Husomhellst. Här är exempel på saker som de kontrollerade:

• Måtten i stallet (ex. stallgång, boxar, takhöjd mm.)
  • Godkänd dynghög (ex. cementplatta)
  • Sjukbox (man MÅSTE ha en sjukbox; alltså en isolerad box, avskärmad från övriga boxar i stallet. Vi som har lösdrifter/kallstall åkte alltså dit på det).

Flertalet stall blev ej godkända här i våra trakter. Bla. en travtränare som haft samma stall i 30 år, det fattades 5 cm i takhöjd. Min kompis stall blev inte heller godkänt, de hade ett litet fönster utan galler i ett av boxarna. Då krävs ett åretbesök och de måste betala igen…

OKEJ att de gör inspektioner, men att vi till råga på allt måste betala för det? Blir så förbannad… Tycker att kommunen istället för att slösa stora pengar på att kontrollera våra hästar, kan inspektera hur gamla människor på ålderdomshem har det istället…

fridak
0

stallet "jag står" i hade inspektion för något år sedan och de var tvungna att sänka boxdörrarna 1-2 cm eller höja gaveln 1-2 cm. lite löjligt tycker jag för det var ett mellanrum på 2-3 cm där inspektören tyckte att hästarna kunde få in sin hov, hade väl varit killnad om det varit 1 dm istället?

Tarek
0

Hit kommer dom 1gång vart 3dje år tror jag det är.. Men det är inget vi får betala själv.. Vi kollade alla regler jätte noga innan vi byggde stallet, dom är verkligen petiga på cm..

NinaToy
0

Vad måste måtten i stallet vara? Kan man läsa regler om sådant?

Snuttan
0

Du kan se iallfall en del mått i det här häftet: http://www.sjv.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff146924/jo03_12.pdf

resten borde finnas på jordbruksverkets hemsida med eller djurskymyndigheten kanske? vet ärligt talat inte riktigt…

reddie
0

Men måste man ändra om det är ett gammalt stall. Måtten gäller väl om man bygger nytt.

Stallet jag "bor" i har blivit inspekterat och godkänt.

Tarek
0

Grannen har ett äldre stall och hon fick höja taket… Så jag tror att reglerna gäller dom oxå, men har stallet blivit godkännt så är det ju inga problem =)

juliapettersson
0

Det beror på vilka inspektörer man fick, vissa kollade på helheten medans vissa såg till centimetrar Skrikandes Och eftersom inspektionerna var obligatoriska blev de petigare.

gejsa
0

Dom var hos mig för ca 5 år sedan. Allt var bara bra från hästarna till stallet och maten osv… Får betala en summa varje år för det ca 500 kr.

lisette
0

tycker det är vansinnigt att de går o petar på centimetrar när de finns djru som behöver HJÄLP och som vanvårdas till den grad att de avlider.. helt sjukt är det.

lisette
0

tycker det är vansinnigt att de går o petar på centimetrar när de finns djru som behöver HJÄLP och som vanvårdas till den grad att de avlider.. helt sjukt är det.

lisette
0

bebbe
0

Vårt stall kollades för ca 4 år sedan, blev godkänt, men en liten påpekning att stalldörren var ca 4 cm för låg (inget vi behövde åtgärda)

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lorita
0

Vi betalar ca 700 kr då dom kommer, jag börjar nästan sakna dom nu det var -03 senast som dom var här. Vi fick en anmärkning och det är en elkabel som går till ventilationen i taket, dom påstår att hästarna kan ställa dig på bakbenen och gnaga på den. Det är dryga 3 meter i takhöjd och i den boxen står Kiara B-ponny……nej jag tänker inte ta bort kabeln för då blir det sämre luft i stallet.

här står alla mått som gäller

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

hur kan det bli sämre luft om du flyttar en elkabel lorita? Fundersam

NinaToy
0

#13# Tack för länken!!! :)

Kratern
0

En liten fråga bara. Vad händer med dessa inspektioner om djurskyddsmyndigheten läggs ner?

Lorita
0

#14 elen går till kallrasskyddet till ventilationen, då får jag stänga luftcirkulationen permanent under vintern, det är dryga tre meter upp, jag skulle vilja se den hästen som ställer sig på bakbenen för att gnaga, det finns roligare bus dom skulle kunna göra Flört

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

lisette
0

ah jag är med nu… lät lite konstigt bara att en elsladd skulle ha med ventilationen att göra, men nu fattar jag… D:

PimTheGreat
0

#0 vi har ingen sjukbox i vårt stall….inte godkänt då alltså??? Vet inte något stall jag varit i som har det….. vet inte bara var vi skulle få plats med en sjukbox någonstans. Vårt stall e litet

juliapettersson
0

#16, om djuskyddsmyndigheten läggs ner blir det inga inspektioner.

#19, nej, det var väldigt många som inte blev godkända p.g.a det. Vi har kallstall, dock har vi ett isolerat garage. Vi sa till inspektörerna att om en häst blir sjuk sätter vi upp elband som en box i garaget och halmar. Det fick dom lov att köpa! ;)

gejsa
0

Undrar om någon vet om lagen om endast 3 inackorderingar utan tillstånd försvinner med?

wewwa
0

Här är dom oxå en gång var tredje år. Vi har bara två ponnyer men får betala mellan 1000-1100 kr. Det är vansinne, bättre att man får lägga dom penagarna på hästarna istället. Här kommer dom dessutom alltid precis före jul… : /

Sara
0

Ni som har era hästar uppstallade, får ni betala eller betalar stallägaren?

Sara