Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 572 ggr
Scandi
0

Muskler

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Scandi
0

hur ska jag göra för att mackan ska få mer muskler? ngra bra övningar? kanske en väldigt dum fråga……………….

Scandi
0

?

Scandi
0

ngn??

Scandi
0

va d en så dum fråga…

elin
0

klart det inte var en dum fråga :)
Jag skulle rekomendera:
* Tömkörning (bygger jätte bra) * Löshoppning * Klättra i backar (Kom ihåg att ta det lugnt i början så han inte blir överansträngd) * Ut o skritta länge

/Elin

Scandi
0

tack elin :) o en sak.. jag tycker inte du e för lång ;)

Scandi
0

vågar inte löshoppa honom.. då han har börjat se sämre.. :( :( tömköra kan vi inteför vi har ingen tömkörningsgjord..:( finns d fler sätt ??

elin
0

tack så mkt scandi :)

Okej, nej ser han dåligt kan det vara en onödig risk.
Har du inte möjlighet att låna tömkörningsgjord av ngn?

/Elin

Scandi
0

hmm.. jo jag kan ju fråga ngn i stallet :) fast..vet inte om jag vill.d är ju osm sagt lite vresiga… finns d några övningar man kan göra när man rider mer då?? kan han få muskler av körning?

Scandi
0

va dum jag e jag menade inte körning..utan longering……lite tankspridd…..Hemlis

reddie
0

pulsa i snön, cavaletti bommar

Snuttan
0

Bra formel för att sätta muskler = rätt foder, korrekt ridning.

Du vill ju att han ska sätta muskler för att bära sig & dig och då är det ju att rida det lättaste… Eftersom du ändå inte kommer kunna använda musklerna när du rider om du inte kan rida honom i form så är det annars ingen mening med det, så då kan man lika gärna öva på att balansera sig tillsammans, du ska ju också sätta muskler så att du orkar rida i form.

Finns ju inget bra med att ha en häst som orkar bära sig i form, men inte är van att göra det under ryttare eller inte orkar det under ryttare, utan bara själv och där man har en ryttare som inte orkar rida hästen i form… Nää, öva och muskla er tillsammans istället.

Tömkör mkt hellre än longera om du funderar på något sådant ifrån marken, arbete vid hand är också att föredra tycker jag…

Scandi
0

snuttan du skriver lite otydligt..? fattar inte allt..menar du att jag inte kan rida honom i form lr vad menar du?

Scandi
0

haha var tvungen att läsa d fem gånger men nu fattar jag…hih. jag vet jag e trög..:P men finns d några bra övningar då?

Snuttan
0

Jag skrev inget om dina kunskaper, utan rent styrkemässigt ifrån ryttaren. Det tar ju MUSKLER att balansera sig, muskler att hålla sig, muskler att kunna ge signaler med sin kropp.

Jag skulle vilja ha en definering på vad "inta kan rida i form" innebär egentligen för att kunna ge ett korrekt svar på din fråga :p

Rent teoretiskt att du inte kan nog och inte gör rätt?
Att du ännu inte har rätt nervbanor intränade och därför inte alltid gör rätt?
Att du inte är nog stark och därför inte klarar av att balansera dig och själv samla din kropp alltid? 

Jag skulle efter tidigare inlägg jag läst ifrån dig, även om det inte blir något vidare korrekt svar kanske, säga att du antagligen teoretiskt är rätt ny med hur du rider hästen i form, och kan delvis? Att du antagligen därför ännu inte har tränat in särskilt många nervbanor (tänk på för att träna in en nervbana krävs det att man gör rörelsen si så där 100ggr även) och att du med rätt stor säkerhet inte själv är så pass musklat att du orkar samla hästen korrekt med sätet.

Har jag fel så får du gärna säga det, är bara min tolkning :p

Jag vet hur svårt det är att balansera och samla hästen, säger inte alls att jag själv alltid klarar av det eller någonting. Jag gör ju efter min egen beskrivning ovan, jag rider istället för marktränar oftast eftersom jag själv måste muskla mig med och lära mig göra rätt. Finns ingen anledning till att träna hästen ifrån marken så att den själv klarar av att balansera sig, eftersom det fortfarande kommer bli än svårare med ryttare på och om jag fortfarande inte klarar av att balansera mig rätt så kommer jag ju inte ha någon användning utav musklerna, så varför lägga ner tid på det istället för att lära mig balansera mig samtidigt som hästen får göra det och vi båda sätter muskler för att klara av det tillsammans ;)

Blev med säkerhet mer förvirat nu skulle jag tro :p

Snuttan
0

Jag är trög nu istället :p Menar du övningar för er tillsammans att träna eller menar du markövningar för dig att träna och stärka dig själv?

Scandi
0

jag menar både och.. jag vill muskla mackisen :) jag o mackan har aldrig tränat för ngn.. men d är d senaste året som jag har upplevt att att han går i form. men inte så mkt som jag upplevde  då för ngn dag sen men jag har upplevt att han gått i form lr trott d innan iaf ,han har böjt fint på halsen o haft svnsen väldigt. men efter d jag kände nu för ngn dag sen så va d nog ingen riktgit form jag känt av innan utan bara början till den rätta formen kanske…? jag har ridit i 5 lr 6 år o det jag kan i ridövningar har jag fått lära mig själv. red på en kass ridskola..:(

Snuttan
0

Får jag rekommendera att rida för en bra tränare..?

Då kan du få hjälp med hur du ska göra.. För när du gör rätt kommer ju Mackisen gör rätt och då sätta muskler.

Om han inte trampat egenom kroppen tidigare så har han med ganska stor säkerhet inte gått i någon korrekt form, eftersom han inte jobbat egenom hela kroppen.

På de flesta ridskolor får man inte lära sig att rida något vidare fint, är inget att ursäkta sig för, jag har fått lära mig att rida uselt på ridskola och för dåliga privata tränare först med.

Scandi
0

jag ska börja träna för vivecca fellbom. har hört att hon ska vara bra. men jag har ett problem med..den andra tjejen rider liksom inte alls  på ngt sätt i form utan bara sitter liksom o plockar inte i munnen…om jag ska jämnföra mig o henne så försöker jag iaf medans hon mest åker :S jag vet jag låter taskig..

Scandi
0

hur tycker du d ser ut här da?

Scandi
0

en till bild

Snuttan
0

Är ingen jag känner till, men kan hålla tummarna för att hon är bra åt dig ;)

Bra :) Plock i munnen är fy skäms.

Är bilderna ifrån filmen där han gick stelt?

Han går bara inte rent, skritten är inte ren. Är därför jag tidigare föreslog att han kunde vara halt eller att något absolut inte var rätt.
Att skritten inte är ren brukar betyda att något i kroppen inte är rätt. Kan även bero på ryttaren, men bäst är ju att börja med att kolla upp att hästen inte är skadad någonstans innan man fortsätter rida och börja ändra på sin ridning istället…

Problemet är att, hästen inte kan gå i bra balans och bära ryttaren på ett bra sätt, om den inte går rent. Första steget är att Takten är ren. Eftersom takten inte är ren, så är det därför rätt ointressankt att disskutera formen, eftesom den aldrig kommer bli bra då…

Jag tycker han ser ut att undvika dig på bilderna. Kan rita lite, är lättare… Så, ska bara se till att bilden kommer med nu när jag skickar medelandet.. Har iallafall ritat lite rött på bilden, ringat in två halsmuskler som man ser arbetar. Det som man kan se är att den är väldigt tjock vid tredje/fjärde halskotan och om man kollar utmed överlinjen så är den som högst där. = Han knäcker av vid trejdehalskotan och stoppar in huvudet.
Kollar du på huvudet så går han även in ganska långt bakom lod, han undviker helt enkelt handen, kommer inte fram till handen.

Eftersom han inte sträcker sig framåt och balanserar sig i halsen så är det omöjligt att kunna arbeta korrekt bak. Tar det stopp där framme och ryggrads-linjen är avbyten någonstans så kommer ryggen aldrig kunna komma upp och vikten aldrig komma bak på ett just sätt för hästen (man kan tvinga bak den, men det är dålig ridning så det är en annan sak).

Jag tycker som jag skrev senast efter att ha tittat på två video-klipp att du sitter trevligt även om man inte ser så bra.

Får se om bilden kommer med nu…

Scandi
0

ok…:'( jag kan se nu på filmen att han inte går som han ska.. men jag kan inte se ngt nu när vi rider.. men nu när han "tramapr" igenom kroppen borde d väl ha blvit lite förbättrat? får se vad tränaren säger..men jag tycker att ägaren borde ha sett o alla andra om d är ngt som varit fel. jag har inte hållit på så pass mkt med hästar…så att jag kan se ngt sådat.. blir rädd nu för att d kan va ngt allvarligt efter att ha läst vad du skrivit …:(

Snuttan
0

Trampar han egenom kroppen så borde han ha rätt takt :)

Alla är inte så nograna med grunderna ;)

Scandi
0

jo för jag har ju bara kännt d nu.. för d kände man verkligen för han tog mkt rejälare steg o allt kändes bra:)  betydligt bättre än va d har gjort innan man kände ju riktigt hur rumpan kom högre upp..lr hur man ska förklara det.. har inte fått ngn hjälp hur jag ska få honom i en bra "form".. så då e d lite svårt. Jag har ridit lite som jag trott att d ska vara. Innan den andra tjejen började rida honom kunde mackan gå som jag trodde då i form på helt långa tyglar han kunde även galoppera sakta i en ganska bra form på långa tyglar..  och han var lätt att ställa i hörnerna igaloppen men nu försöker han ist gena…men nu så har han inte lika lätt d e precis osm han inte fattar vad vi menar m galoppskänkeln d blir liksom full fräs direkt..