Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 2552 ggr
Scandi
0

tips till stel häst?

Luthien89
0

Övergångar, volter, tempoväxlingar..

mazze
0

böjningar, öppna, sluta, skänkelvikningar, det mesta bidrar ju till det positiva bara det görs rätt.

josssan
0

håller med dom som har skrivit ovan!  :)

jen
0

varierad ridning, stretchning och hållas varm. plus det som redan nämnts

Snuttan
0

Vart är hästen stel? varför är hästen stel?

Är den stel i musklerna, varför är den det, vad är det för fel på musklerna som gör att de blivit stela?

Scandi
0

han vilade i två dagar sedan när jag var ute o promenrade igår så vart han stel i ena frambenet + att vi känt innan att han är stel i bakbenen. han är snart 21 år gammal

Snuttan
0

Aha, han är åldersstel…

Nogran längre långsamare uppvärmning, ordentlig avskrittning, se till att hästen inte blir kall.

Tar längre tid för äldre hästar att få musklerna genomarbetade och komma igång och de är ifrån början inte lika rörliga längre heller. Min travhäst jag rider är bara 16-17 och har redan det problemet :S Märks tydligt att det tar längre tid för henne att mjuka upp i kroppen och börjar röra sig egenom kroppen…

Scandi
0

ok vi rider i typ 30 min - 40 ibland en timme försöker variera. mkt skritt, lagom trav o med galopp. har inte känt att hamn varit så stel innan så kan bara ha kommit det senaste året kanske smygit sig fram..:S kan d vara atros lr ngt sådant? hjälper bioglucosamin/glucosamin ? vet inte vilket som e bäst lrfinns det ngt annat som kan smörja upp lederna på honom?? fick tipset igår att stretcha.

Snuttan
0

Är ju skillnad på om han är stel i muskler eller om det beror på skelletet… Jag pratade bara om muskelstelhet nu, är inte lika bra på leder, ligament, senor, skelett och annat..

Atros är ju en skelett-åkomma…

Jag skulle säga att det inte spelar så stor roll hur länge ni rider, bara ni rider den tiden bra… Min tanke är att ni inte kan få särskilt mkt ridning gjord på 30-40min om ni skrittar fram minst 10min (kan behövas mer om ni har en häst som börjar bli gamal i kroppen desutom), och sedan uppvärmning i trav och galopp för att sedan arbeta lite och skritta av 10min igen… På 30min så kommer det bli att ni typ arbetar i 5min eller så juh :p
Eller räknade du inte med uppvärmning och avskrittning?

Jag kommer aldrig ihåg vad medlet som jag vet folk tar emot atros (vet folk som både tar det själva och ger det till sin häst :p), men det hjälper iallafall påstår dem.

NinaToy
0

Har inte läst ordentligt men har själv lite det problemet på min, se till att han håller igång, hållas varm, ordentlig uppvärmning innan ett ridpass och ordentlig avtravning/skrittning efter ridpass, skänkelvikningar, rida på böjda spår, ställa åt olika håll, stretcha!
Kan man göra inne i stallet med en morot för att stretcha bogiar/överlinje.

Scandi
0

asså jag e ju inte så duktig på sånthär så jag trodde d va lederna men d kanju lika gärna va musklerna..hmm.ingen aning.:S nä asså om vi rider i 30 min är det bara skritt. sne kan d också hända att jag rider ut o endast skrittar i kanske 20 min o sedan rider 30-40 min i ridhuset så d e väldigt varierat..:S vet ej om d är artros d va en i stallet som sa att d ev kunda vara d eftersom han är gammal, en vild gissning alltså.

Scandi
0

vill att han ska hålla o leva så länge som möjligt..har hört att d är äbttre för gammla hästar att ridas regelbundet än att bara stå i hagen.. vet att vi kommer rida honom å länge han tyckersj d är roligt o så länge han håller för d. ett liv för honom att bara stå i hagen hade inte varit ett liv alls för honom..

gejsa
0

#12# Helt rätt! Har ju själv en 22 åring. Bättre att rida lite lagom varje eller varannan dag. Än att rida jättehårt en dag och låta dom stå i 3.

Scandi
0

innan hade vi ju besätm att han skulle vila helt med bara gå ett par promenader men vi har ändrat d nu eftersom han blev så stel så nu ska vi skritta han i två veckor.. mesta del på endast lång tygel. sedan tredje veckan blir d lite trav o sedan ska ägaren rida ihop honom ordnetligt.. o efter d ska vi börja träna. han ska tränas två gånger i månaden.. 30 min var gång.. självklart framridning innan o avskrittning efter. vi gör d eftersom vi vill rida honom på d bästa sättet så att han håller längre men d är även för vår egen skull också..jag har inte ridit för ngn  på snart två år..:(

Scandi
0

tycker så mkt om den hästen o vill hans bästa. d är min första sköt häst.. o jag har lärt mig så himla mkt på att rida honom.. jag har själv lärt mig skänkelvikning,framdelsvändning, öppna o sluta utifårn av att ha läst från böcker.. lärde mig nästan inget på ridskolan..efter att jag började rida mack se började jag rida ridskoleähstarna bättre o fick dem att gå i form.Makcan har lärt mig så himla mkt.. o jag har han att tacka för allt..  d e många som i frågasätter varför jag rider en så gammal häst..men jag kan helt enkelt inte släppa taget om honom..:)

gejsa
0

Spelar väl eg ingen roll hur gammal hästen är. Är den fräsch så kanske den håller länge än. Och är den duktig så är den ju en läromästare till dom som inte kan rida.

Snuttan
0

Det är bättre för alla hästar med jämnare motion än att rida hårt vissa dagar och stå andra :P

Stelhet kan ju bero på många saker… Ledproblem kan jag rätt lite om, men atros beror ju på skelett-problem i lederna, så det är ju ett ledproblem, fast det sitter i skelettet liksom…

Har han varit något hos vetrinär och undersökts? Kan ju trots vara något fel som det finns hjälp emot och kan göra att han håller längre/blir mindre stel eller något… Sitter mest och spånar nu… 

Eh, så gamal är han inte! Har han inte blivit underligt riden (eller var han en travhäst och har gått på travet?) så bör han ju hålla ett bra tag till :) Att min travhäst börjar kolapsa redan som 16-åring beror mest på att hon gått på travet tills hon var nio och tidigare under längre period ridits med fel i kroppen… Min tränares läromästare som jag får rida är 24 och tränas fortfarande normalt :)

Scandi
0

mm..d e knostig för han har inte varit så stel innan.. jag tycker d har blivit sedan medryttarn kom.. mend kan lika gärna va åldern ju.. funderar på att fråga om vi inte kan ta dit en vetrinär som kollar igenom honom.. har jar varit travhäst men tror inte tt han gjodre d särskilt länge då han mest ville galoppera ;)

Scandi
0

nu har mackan skritt vilats i snart två veckor.. o jag tycker faktiskt att hn har blivit mkt mjukare..:D jag har ridit han på nästan  på hel långa tyglar hela tiden o igår när jag gjorde d så kände jag plötsligt hur han gick i form! jag kände hur han skött upp ryggen o tog i mer med bakbenen.. savårt att förklara hur d kändes..:S men han gick jätte fint..:) jag har inte kännt av d innan lr så har jag inte tänkt på d. glad!

Snuttan
0

Ah, han slappnade av och trampade egenom kroppen, grattulerar :)

Scandi
0

blev rätt stolt faktiskt..:D att jag fick han i form på långa tyglar! hih:P :D :D d betyder vä latt jag rider fram honom tillräckligt med sitses o skänklarna lr? han ska skrittas i en vecka till osedan ska ägaren rida "ihop" honom i traven o galoppen o sedan veckan efter börjar vi träna.. d e tänkt att vi ska träna 30 min per gång.. hur länge behvöer man rida fram då? 20 min? o sedan skritta av i ca 20 min?

Scandi
0

putt

Snuttan
0

Det betyder att du inte stör hästen, utan sitter balanserat och låter honom röra sig fritt! :)

Och att din häst inte är så skadad, utan kan :)

Hur länge du behöver skritta fram beror nog på hur han känns, hur lång tid det tar innan han kliver egenom i kroppen (vilket de egentlgien helst ska göra när man skrittar fram), kan du så skulle jag skritta fram fritt tills han kliver egenom i kroppen som han gjorde här? och känns mjuk och fin, framåt och sträcker sig lite nedåt-framåt.

Gör din häst det efter 2min så skulle jag sätta igång efter det, behövs det 20min så är det inte mer med det än att han får den tiden på sig att mjuka upp sig i kroppen… 

Kan babbla på mer, min travhäst är ju smått skadad hela tiden, även när vi sätter igång henne och rider lite och hon behöver skritta fram i minst 15min jämnt nästan, medans min tränares läromästare som är hel och frisk i kroppen knappt behöver skrittas fram 1min eftersom han är så pass frisk att han rör sig bra på en gång och har igång blodcirkulationen…

Scandi
0

mackan har inte varit skadad på länge.. över två år sedan han var halt sist.. men om du kommer ihåg min första film där jag omin medryttare red så tyckte några att han såg halt ut men d tror jag va för att han e så stel där bak..? men nu så tycker jag att d har lbvit bättre.. d känns så iaf.. s¨som han kändes igår så var han ju helt underbar..nu ska jag bara lyckas få honom så i traven o galoppen..men d e nog svprare.. men då var dalltså inte min förtjänt att han gick så då?

Snuttan
0

Det är din förtjänst att du tillät honom att röra sig egenom kroppen, är ju inte alla som gör det ;)

Det är ju det som form är och att hästen går i rätt takt, att man inte sitter ivägen för hästen, utan tillåter den att röra sig och inte ger den spänningar. När du gör rätt - så tillåter du hästen att göra rätt.
Hästen kan ju redan. Det är bara vi som stör dem och inte kan visa dem på rätt sätt vad vi vill ;)

Om du bara kan finna samma blans och följsamhet i trav och galopp så kommer han om han är frisk och inte alltför svag gå avslappnat och söka sig framåt-nedåt därmed :)

Scandi
0

ok :D nu gäller d bara attfå den andra tjejen att förstå hur..o så ska jag försöka få honom att vara så avslappand o naturlig som möjligt. då kanske d lbir lättare att sitta neri  hans trav..för d har varit nnästan omöjligt vissa gånger..  så glad !!! skulle man kunna säg så att jag rier honom på ett bra/mjukt sätt? jag har aldrig tyckt att jag e duktig..

Snuttan
0

Jag skulle gissa att du rider mjukt och följsamt och låter hästen röra sig fritt om du på lång tygel kan påverka honom med din kropp och balans så att han öppnar sig och trampar egenom kroppen, ja :)

Men att bara sitta och följa med utan att störa är grundsteget, nästa steg är att kunna bibehålla att följa med och inte störa hästen när man ska börja påverka hästen, dvs rida på kort tygel och be hästen om olika saker.

Scandi
0

ok. han gick på kort tygle igår också men d var på lång tygel jag frick "fram honom" lr vad man ska säg..:P hmm..kanske ska ta med o filma nu så ni får se om d blvit en förbättring omt va d va i förra filmen?

Scandi
0

putt

Snuttan
0

Jag kommenterar glatt allting :)

Har för mig att jag tyckte det såg väldigt stelt ut och funderade på om han var halt i förra filmen, men har rätt taskigt minne till och från…

Scandi
0

http://s121.photobucket.com/albums/o220/FridaHelgesson/?action=view¤t=jagomackan2.flv  jo d va många som sa det.. men d vet jag med all säkerhet att han inte var.. känner alltid igenom honom innan vi rider. men d känns iaf som om han inte e lika stel..men jag vet ju inte hur dser ut.

Snuttan
0

Fast om han är halt känner du väll ändå inte så lätt..? Absolut om hästen är halt på flera ben så är det ju rätt svårt att se det…
Jag håller iallafall på att han går hemskt stelt. Ser ut som om han kan ha någon slags rygg-ont eller vara halt på flera ben ja…
Funderar även på varför han inte böjer i haserna alls i stort sett…

Jag tycker om att du hellre värkar vilja luta dig lite framåt och lätta av i sitsen än att luta dig bakåt som många gör.  

Tycker du värkar ha lite svårt att slappna av och följa med honom? Kan iofs vara för att han går med så kort, spänt steg, vilket inte precis gör det lättare att slappna av själv och följa med…

Sedan så rider ju jag lite anorlunda än flera här Oskyldig , men jag skulle vilja bana din innerhand. Varke gång du rör på innerhanden minsta lilla så blockerar du hästens innerbakben och om du kollar på honom så knäpper han av i halsen och stoppar in huvudet för att undvika tygeln.
Prova istället att bara sitta med mjuk men stadig yttertygel och ge stöd på och bara vara lätt och fin i inerhanden och inte pilla med den. Ska han böja sig inåt eller leda in bogarna, centrera dig själv i sadeln och vrid dig runt på din egen ryggrad = flytta axlarna. När du flyttar på dina axlar korrekt genom din kropp så kommer din häst böja sig och flytta på sina bogar = böjning och du kommer få en eftergift på innersidan och få honom till yttertygeln.

Vet att det är mkt vanligt att lära sig till hästen till yttertygeln genom att pilla i innertygeln (har själv fått lära mig det utav flertal personer och böcker), biomekaniskt och enligt den tyska utbildnigsksalan så blir det iallfall fel. Vad man istället ska göra är att ge hästen en stadig yttersida och en mjuk innersida och genom att böja hästen i kroppen och inte halsen så får man sedan en eftergift på innersidan. Då vet man desutom säkerligen att hästen är mjuk och böjd egenom hela kroppen, jmf med om man böjer med handen eller skänkeln då hästen oftast bara böjer i halsen och inte behöver vara mjuk och komma egenom innersidan. ;)

Är lite svårt att se eftersom det är filmat lite på avstånd, men jag skulle böja mer i knäet för att få mer balans och få bättre hävstång upp i knäet och höftleden i sitsen. Och så skulle jag böja lite mer i armbågen för att kunna ge en stadigare yttersida.

:)

Ser ut att vara ett rejält stort ridhus, vet du måtten på det?

NinaToy
0

Fin film! :P Hur gammal är hästen? :)

Scandi
0

nä d e klart..men jag känner igenom om han e varm lr svullen o sedan märker jag ju när jag leder honom. jag var nog lite spänd då förd var första gången tjejen jag delar mackan med så mig rida honom o sen tittade några andra också..:S han är snart 21

Scandi
0

nä d e klart..men jag känner igenom om han e varm lr svullen o sedan märker jag ju när jag leder honom. jag var nog lite spänd då förd var första gången tjejen jag delar mackan med så mig rida honom o sen tittade några andra också..:S han är snart 21

Scandi
0

ridhuset är 44x70.. näst stört i landet typ. jaja får hoppas ni tycker d ser bättre ut på nästa film…. sj tycker jag att d känns bättre. men vad vet jag.

Scandi
0

puttttttttttt

Scandi
0

skrittade ut med mackan igår o då hände samma sak.. hih :)

Snuttan
0

yey :)

Scandi
0

mm..:) längtar efter att testa i travn o galoppen…..:) o göra fler rörelser.. kan man länga stegen på ngt sätt? han tar så korta? jag hade längt hans steg innan men sedan så stod han ju i några månader o då fick han korta steg igen.. hur ska jag göra för att länga dem mer?

Snuttan
0

Menar du att hur ger du signaler för att ta ut steget och korta steget eller menar du att han inte vill/kan ta ut steget och hur du ska öva upp det?

För kan han inte naturligt ta ut steget så är det nog något fel och då är det nog vetrinär jag rekommenderar eller någon annan hjälp på det området som förhindrar att han kan röra sig fritt (kriopraktor för skelett exempelvis och naprapat för muskler eller equiterapeut)…

Scandi
0

nä d går.. men jag vet inte riktigt hur jag ska länga d… jag har ju gjort d förr. men hur?

Snuttan
0

Jag gör som så att jag helt enkelt släpper lite på samlingen i bäcknet, alltså vinklar inte det fullt så mkt, sedan gör jag en enkel drivning (jag driver med överskänkeln/låret och helt enkelt gungar med mer) och framförallt låter hästen sträcka sig fram mer i halsen och huvudet eftersom i en ökning krävs alltid att hästen tar för sig längre fram och för att kunna göra det måste den ju även få sträcka sig framåt i kroppen och balansera sig framåt.

Gör uppsamling utav skritten som så att *liten uppbalsnerande halvhalt* och sedan fånga upp lite i undre bukmusklerna och be om mer samling genom att vinkla mer i bäcknet.

För mig sitter skillnaden i ökningen alltså främst i samlingen och att jag låter hästen sträcka sig framåt. Men då krävs det också att jag redan har hästen med mig och har "spänt pilbågen", dvs har framåt-nedåtsökning…

Iofs så kan man göra detsmma även när man sitter och trevar och balanserar efter pilbågen… Annars skulle jag aldrig få något gjort ;)

Scandi
0

ok men vi ska ju börja träna v 6.. vilket är efter längtat!!! :) så då kan jag få lite hjälp..harj u inte ridit för ngn sedan jag slutade på ridskolan så e lite nervös.