Byta ridhjälm?
Jag har under min uppväxt alltid fått höra "En ridhjälm ska bytas ut varje gång man ramlar av!" och visst låter det väl vettigt eftersom den kan ha skadats utan att man ser det på den..
Men så kommer vi till verkligheten: Jag har ridit i rätt så många år. Jag har ramlat av så många gånger att jag har tappat räkningen. Hur många hjälmar har jag haft då? Max 4-5 stycken.
Tanken slog mig igår när jag gick omkull med hästen i trav och slog i huvudet i en stenhård väg. Idag sitter jag med en lättare hjärnskakning och är stel som tusan. Jag gick omkull för drygt ett år sedan, då var det i full galopp och jag hade hjärnskakning i drygt två veckor - med samma hjälm som jag hade igår.. Illa, jag är lite dålig på att byta saker. Kanske borde jag köpa en ny hjälm nu? Jag kikat lite på olika annonser och ska nog iväg och titta på en hjälm i kväll.
Hur ser det ut för er? Hur ofta byter ni hjälm?
Jag skaffar en ny hjälm när jag känner för det.
Nej, men jag har två just nu, och ingen av dem har jag ramlat av med och slått i huvudet… Eller ja, kanske den ena, men då har det varit på rätt mjukt underlag (gräs eller snö). Har du ramlat så illa så du fått en rejäl smäll mot huvudet, och framför allt hjärnskakning, så bör du absolut byta ut hjälmen!
Men visst är man dålig på att byta så ofta som man borde… Jag har ju ramlat av betydligt fler gånger än jag ägt hjälmar.
Men ramlar jag av och får en rejäl smäll mot huvudet skulle jag kassera hjälmen utan tvekan.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag byter ut varenda gång jag ramlar av och slår i huvudet. Kanske tre-fyra ggr per år.. :)

Har peppar peppar inte åkt av och slagit i huvudet på länge. Senast jag köpte ny hjälm var för 4 år sedan, då var det för att HUNDEN ätit på den…. Men det kanske börjar bli dax att byta ut hjälmen pga ålder? Någon som har koll på hur länge en hjälm har bra skyddsförmåga?

jag kan känna att det beror väl lite på hur man trillar av. slår man i huvudet ordentligt så hade jag bytt hjälm. men bara en vanlig avåkning där man inte slår sig så farligt så byter jag inte.
har haft samma hjälm sen 02. har åkt av två gånger med den hjälmen och ingen av gångerna slog jag huvudet speciellt hårt.
När jag skulle köpa mopedhjälm för x antal år sedan så fick jag höra att dom har bara fullt skydd i ca 1 år tid, seadn blir det sämre och sämre för varje år. Undrar om det är samma sak med ridhjälmen?
Hade jag ramlat av och slagit i huvudet så hade jag funderat på att byta ut hjälmen, hade jag fått hjärnskakning av slaget i huvudet hade jag nog inte funderat utan bytt ut direkt.
Medarbetare på westernridning.ifokus
stakkars deg gikk du om kull hvordan klarte du det?
jag ville ha bytta ut hjelmen tro jag
#7 - Varken jag eller hästen skadade oss. Jag sitter med en lättare hjärnskakning enligt sjukvårdsrådgivningen och ska ta det lite lugnt och vila. Hästen var orolig och blev skrämd av något bakom oss tror jag, så han hoppade rakt ut åt sidan. Det var ett dike där, men det låg så mycket snö där nu så det såg inte ut som ett dike. Vi gled ner för det och så blev det en kullerbytta och så slog jag i huvudet, men annars så är det inga problem!

Jag har också alltid fått höra att man ska byta ut hjälmen när man landar på huvudet, men nope, här byts det inte ut någon hjälm inte. Jag är inte så rik så jag kan punga upp med 2500 kr för en ny Johan Whitaker hjälm för jämnan ;)
Har haft min John Whitaker hjälm sedan hösten -05 och den är still going strong ;)
Varför ska man igentligen byta ut hjälmen för man landar på huvudet? Visst går den i sönder eller spricker, men om inte, så av vilken anledning?
Medarbetare på Dressyr.ifokus
#9 Innuti en hjälm så finns det olika delar som vid en tillstötning delar sig… Tror det var något sånt :)
ok det er fort gjort och gå om kull men ont.
det er med ride hjelmer som med motorsykkel hjelmer viss de har fått et slag så skal de byttas for da er de avkere enn de skal väre
Bytar faktiskt så fort jag ramlat av med den, åtminstonde om jag slagit i huvudety alls. Senaste hjälmen sprättade jag upp efter en huvudramling, och visst..frigoliten i den var söndersmulad på ett ställe och spricka i plasten ;)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#9 du ser ju inte om frigoliten är sönder.

trillar jag av och slår i huvudet då åker hjälmen direkt, oavsett underlag
Jag hade en ridhjälm i cirka fem år, som har hänt både det ena och andra med, men nu har jag en ny som det inte hänt med något än.
Jag måste säga att i ärlighetens namn så är inte jag jätte bra på det heller, men byter lite då och då i.af och köper bara därför banliga sammetshjälmar för ett par hundra kr.
Dock den jag har nu har jag inte ramlat av med (var nog över 4-5 år sedan jag gjorde en vurpa sist), sedan är det ju oftast inte så högt fall från en ponny på 117 (A)
Hakuna matata!
Är också himla dålig på att byta ut hjälmen, då jag har ett sånt knasigt huvud så nästan ingen hjälm passar!! Bara dom här jättedyra, och då har jag inte råd
Dom vanliga lite billigare hjälmarna sitter inge bra på mitt huvud, och alltså ger dom inte det skydd som en hjälm ska ge…

Mina första ponnyer var bara unghästar eller de såkallade "problemhästar" så då flög jag av titt som tätt, haha. Men jag bytte inte hjälm så jätteofta. Nu var det några år sedan jag flög av, *peppar peppar*, nu kan man istället använda det som en ursäkt till mamma och pappa när man vill ha en ny hjälm 

Men nu har jag beställt en ny, som enligt mig är dyr, ~3000:- och den kommer jag inte vilja byta om jag ramlar av om en vecka ju 
Josefinejumpforjoy.blogg.se
Jag brukar inte åka av med så täta intervaller, skulle jag slå i huvudet när jag åker i backen byter jag hjälm direkt. Men jag byter min hjälm ungefär vart tredje år iaf. Matrealet i hjälmen mattas nämligen och hjälmen mister sin funktion. Hjälmar är "färskvara", oavsett typ av hjälm.
Känner inte att det "behövs" bytas om jag far av och landar på ändan eftersom hjälmen inte är i marken då, och av nån anledning brukar jag landa på rumpan om jag flyger av.
Men, om jag slår i huvudet byter jag hjälm.
Följdfråga: jag har hört folk som säger att man ska byta hjälm om man tappar den i stallgolvet, vad säger ni om det?

#20 det ska man göra, det kan bli små sprickor i skalet som försämrar hållbarheten på hjälmen.
Går du in i en MC butik är en tappad hjälm en såld hjälm, för då är den obrukbar. Du får alltså betala hjälmen om du tappar den även om du inte vill ha den, den går inte att sälja eller använda för affären.
#21 Då kan man ju egentligen undra hur bra personalen är på att packa upp hjälmarna. Det skulle inte förvåna mig om dom tappar minst 1 varje gång dom packar upp nya, och då kan man ju fråga sig, kastar dom verkligen bort hjälmen då, eller lägger dom den på hyllan iallafall? Jag skulle faktiskt tyvärr tro på det senare alternativet, för det är ju ingenting som drabbar företaget. 

#22 en MC hjälm ska slängas, åker du i 110 i backan så ska du kunna lita på hjälmen
Jag har haft 2 hjälmar under de 8 åren jag har ridit :P
För 2 årsedan gick jag omkull med min gamla sköthäst. Slog i huvudet men blev nog ingen hjärnskakning iaf.
Har inte bytt hjälm och tror inte att den är jätte skadad.
Sen att jag har ramlat av den där envisa shettisen minst 20 ggr ska vi inte prata om, haha. Men den hjälmen hänger fortfarande med ;) Haft den i kanske 5 år nu eller något.. kommer inte riktigt ihåg :P
Och att byta hjälm efter varje gång man har ramlat av. det hade väl blivit väldigt dyrt i längden?
Eller ah, det beror ju på hur många ggr man ramlar av och så. Men om man har en häst som är jobbig så kanske man ramlav en gång i veckan kanske, och byta hjälm på det.. haha, tror man hade varit pank efter det 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
Sen ska hjälmen bytas ut efter..vad är det 3 år? .. för att den blir skörare med tiden.
Jag köper billigaste, bekväma hjälm jag hittar. De dyra ger inte mer skydd, bara mer status.
#25 Det beror på hur man ser det. De har oftast betydligt bättre passform, och därmed kan de skydda bättre.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#26 Passform är ju något man själv känner. Jag har provat många hjälmar i 600kr klassen, en del passar halvbra, en del passar inte alls och endel passar jättebra. Har även provat hjälmar i 2000kr klassen, med precis samma resultat.
Att en dyrare hjälm skulle passa bättre är snarare snobberi, eller så har man inte provat tillräckligt många av de billigare sorterna. Kanske finns de inte i den ridsportaffären man brukar vara.
Men att köpa en dyr hjälm och sen inte ha råd att bytra ut den när det behövs är ju inte särskilt smart.
#23 Jag fattar att den ska slängas, men frågan är OM den slängs om personalen skulle tappa den när den packas upp. Får den inga yttre skador/skador som syns, så tror jag att långt ifrån alla butiker/företag slänger dom.
#27 Ja, det är något man själv känner och personligen har jag inte testat någon billigare variant som sitter lika bra som de jag har.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#29 Hoppas att du har råd med att byta de dyra varianterna vid behov då. :P
#30 Det ska allt gå, jag kör inte på de allra dyraste så. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#27 Nu när jag köpte hjälm provade jag många, som du säger, endel satt halvbra andra sämre och bättre. Hade aldrig trott att jag skulle få en hjälm som var lite dyrare för den delen heller. Men provade den endå, jag kan inte säga annat än att jag inte ångrade att jag provade den. Den satt iallafall som smäcken på mig och det vad avgörande :)

#25 det stämmer inte alls, de flesta dyrare hjälmarna har små funktioner i hjälmarna som gör att passformen blir perfekt och därav också kommer säkerheten bli större vid ett fall.
även om du tycker en 600 kronors hjälm sitter bekvämt, behöver inte passformen vara så pass bra att den kommer skydda bra om du ramlar av.
det handlar ju inte bara om själva skalet runt hjälmen, dem ska sitta på ett visst vis över huvudet, för att vara säkra..
T.ex, John Whitaker har en "kudde" i nacken, och därav blir säkerheten större vid ett fall.
sen säger jag inte att ALLA dyra hjälmar skulle vara bättre, men överlag har dem små finesser som gör att säkerheten ökar.
#27 Att det skulle vara snobberi är lite dumt sagt. Jag har precis köpt en lite biliigare hjälm efter att ha prövat MASSA olika modeller men dom passade inte mitt huvud alls. Testade sen en dyrare "märkeshjälm" och den satt perfekt direkt så jag köpte den oxå fast jag inte egentligen inte behöver 2st. Jag behöver inte snobba runt med hjälm då jag köpt den för att rida unghästar mitt ute i skogen där ingen ser mig…. Sen är det faktiskt som #33 säger, dyrare kan vara bättre då det ligger mer teknik bakom.

säg nu helt ärligt ni som inte säger att det är snobberi:
två hjälmar ligger brevid varandra. de har exakt samma funktion och är gjorda av samma tillverkare men det står inte charles owen på den ena. den ena kostar 2000:-, den andra 600:-
vilken väljer du?
#35 Jag skiter totalt i märket eller vad det står på faktiskt. Det är bekvämligheten jag vill åt, och som sagt har jag aldrig hittat en billigare hjälm som sitter lika bekvämt som de jag har. Nu har dock inte jag de dyraste hjälmar man kan hitta, utan de kostade väl runt 1500 kr styck. Och faktiskt, så vet jag inte ens vad det är för märken på dem. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sedan 1992 har jag bytt hjälm två gånger. En gång för att jag trillade av och en gång gick plastspännet sönder.
#35 Den billiga självklart. Varför skulle jag betala mer för en hjälm av samma tillverkare, samma kvalité och sitter bra?! Hade jag haft obegränsat med pengar kanske men så bra är inte ekonomin för mig iallafall.. Hade dom kostat lika mycket, mot all förmodan, hade jag tagit den med märke på. Lite bryr jag mig om det oxå men inte så jag betalar bara för att det står något flashigt på den.. Det kan man inte räkna som snobberi heller precis..

Byter när jag har ramlat av och slagit i huvudet…sist jag bytte åkte jag av två ggr inom 15 minuter, det var bara skit kvar av hjälmen och det knakade misstänkt i den båda ggr jag åkte av och efteråt när man tryckte på den från sidorna. Är jäkligt rädd om huvudet efter dom avåkningarna som var ganska rejäla och gav bla. hjärnskakning. Men sen har jag inte åkt av sedan dess och detta var kanske 2005..

#35 Den billigare alltid…det gör jag ändå när jag köper hjälm, det är en förbrukningsvara..
Jag trivs bra i min hjälm från Ö&B för 299 kronor eller vad det nu är, så jag ska väl köpa mig en sådan igen.. ;)

hjälmar skall bytas ut efter fall - det är inte alla skador man kan se på utsidan.
känns rätt dumt att skaffa sig en hjälm man inte har råd att byta ut när det behövs (och det behöver man, någon nämnde tidigare att även hjälmar är "färskvara").
medarbetare på djurskydd.ifokus

#35, jag håller med #38, är det en hjälm av samma tillverkare med samma kvalite och sitter bra hade jag också valt den för 600 kr. då har man ju bara en jäkla tur och spar massa pengar!
jag köper inte en hjälm för 3000 kr för att bli stämplad som snobb, det handlar helt enkelt om passformen! det är en enorm skillnad på dyrare hjälmar i passformen.
jajja, snobb var kanske att ta i, men det är ändå min uppfattningh :)

#35 den billiga såklart. Samma kvalité och passform, ingen tvekan..