Sitta ner i traven
Jag har försökt om och om igen men jag lyckas inte!
Någon som kan hjälpa mig hur jag lär mig att sitta ner i traven? Har även problem att sitta ner i galoppen. Som jag fått som dålig ovana efter en häst som bockade hela tiden i galoppen.
Träna genom att rida utan stigbyglar…
Sjukt jobbigt och sjukt svårt, men då är du så illa tvungen att sitta ner. Jag har också haft problem med precis samma grej, främst i traven då, och ett annat tips är att slappna av och kanske lute dig lite bakåt. Försök känna hästens rörelser och bara följa med.

Barbacka och ta bort stigbyglar vid ridning i sadel. Är det bara en speciell häst som du har svårt att sitta på, eller är det fler? Kan annars vara sadeln som inte passar dig.

#2 - Nej det är i princip alla. Har en köpt en hoppsadel nu som jag ska testa, rider annars i en dressyrsadel.

vissa hästar är ju svårare att sitta ner på i traven. men galoppen brukar aldrig vara några problem.
jag tror du spänner dig. kanske inte medvetet. försök att slappna av och rid utan stigbyglar som redan föreslaget.
ta hjälp av en tränare.

#4 - Tack! Ska börja rida lektioner ny efter nyår, men tänkte smygträna lite :)

då är det inga stigbyglar som gäller! =)
#3 Jag personligen tycker det är lättare att sitta ner i dressyrsadel. Du kan ju prova att rida i den utan stigbyglar och bara släppa ner benen och slappna av. Börja sedan i långsam trav, det är mycket lättare!
Det finns ett litet knep som gör att man slappnar av och lättare kommer ner i sadeln. Det är att man i skritt: med böjda armar pendlar fram och tillbaka längs sidan (som när man joggar, fast följ hästens takt). I trav: rullar knutna nävar om varanadra framför dig (oj vad svårt att förklara, men håll händerna framför dig och nävarna i nivå med varandra åsså veva). I galopp: Håll armarna rakt ut från kroppen och låt dom slå lite lätt, som vingar, i tanktn med hjästens steg.
Det bästa är om man gör det utan stigbyglar också, för då kan man inte hålla emot och spänna sig.
Medarbetare på westernridning.ifokus

#8 och under tiden så ska man försöka att inte trilla av… ;)
#9 Det är väl inget svårt? Varför skulle man ramla av? Övningarna är till för att få dig att sitta djupare i sadeln/på hästen, så övningarna hjälper dig att sitta kvar, inte ramla av.
Jag gör ofta detta när jag är ute (åtminstone i galoppen) mest för att det är roligt och övningne för galoppen är otroligt härlig, känns som att man flyger tillsammans med hästen.
putt skomgummi i buksa hjelper også.
och en dressyr sadel er lettere och sitte ned i
Kan ju kanske vara svårt att styra och sitta kvar när man gör de övningar som #8 beskriver, så då kan man ju be en kompis longera hästen på en större volt samtidigt.
#12 Ja men du har ju fortfarande skänklarna att styra med.
#13 Visst har man det, men skulle jag göra så på min sköthäst så skulle han rusa all världens väg. Han är fortfarande alldeles för invand att bara bli styrd av tyglarna… Tyvärr är inte alla hästar så lyhörda att man kan rida utan tyglar, även om jag önskar att det var så.
Vi vet ju inte vilken häst/-ar LinneaG rider och hur lyhörda de är.

Jag kan inte heller sitta ner i traven, dock har ja en ridtravare de spelar nog in för deras trav är inte riktigt som andra ridhästars vad jag har fått erfara iaf..

säkerhet hörni, säkerhet! släpp för guds skull inte tyglarna och börja veva med armarna utan att vara säkra på hästen och absolut inte om ni inte har staket. jösses. och om ni släpper, slå en knut på tyglarna så ni lätt får tag i dom och dom inte åker snett lika lätt
longera som #12 säger är mycket bättre och säkrare. du kan dessutom koncentrera dig mer på vad du gör då och den på marken kan påminna dig om du börjar spänna dig
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#10 min häst hade flugit i luften om jag börjat göra som du föreslår. man kan ju inte bara börja med det utan man måste öka gradvis så hästen inte blir skrämd.

#17 håller med helt, ridning är tillräckligt farligt som det är redan 
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Någonstans måste man väl ändå kunna räkna med att folk känner sina hästar och dförstår hur mycket de är redo att göra.. Det var bra tips som jag ska testa iaf. :)
*ang. diskussionen som kom upp*
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Håller med Zabbio, nog sjutton har väl folk sådan självbevarelsedrift att man ser till sin egen häst och ser vad ens häst klarar av. Blir ens häst skrämd av att man gör konstiga saker, så som veva med armarna så får man väl ta det lugnt.
Jag som rider western har ju hästar som är vana med att man gör massa konstiga saker med dom, detta är en mer ell rmindre naturlig grej för dom. Jag gör dessa övningar både i paddock och ute, härligast är det i en galopp över ängarna - men det är klart att inte alla hästar klarar det utan att sticka, beror ju på vilken nivå hästen är på. Men man känner ju sin häst och ser var det passar.
#18 Det finns dom som rider utan varken sadel eller träns, livsfarligt det med =S?
Testa och gör det dom andra säger. Ta bort stigbyglarna. Rida när någon longerar är ju bra. Då har någon annan koll på hästen så kan du känna dig fram utan att behöva tänka så mycket på hästen.
Försök att känn hur hästen rör sig. När den flyttar och sätter ner hovarna och försök följ med. Sitt djupt och andas med djupa andetag.
Testa att blunda för att försöka känna hur hästen rör sig. Det blir lättare att känna om du rider barbacka.

förutom ridning utan stigbyglar, som alla redan sagt, så kan det vara riktigt nyttigt med barbackaridning (då har man inte så mkt val).
jag har också lite samma problem som dig, och för mig är det troligen att jag spänner mig i knäna och "låser" lite. försök öva på att slappna av ordentligt i knät, så att du riktigt känner hur hälen sjunker.
och stretcha dig själv! jätteviktigt, och glöms nästan alltid bort=)
medarbetare på djurskydd.ifokus
När jag red en shettis när jag var liten så hade jag jätteproblem att sitta ner i traven. Hon som hade shettisen sa att jag skulle fokusera på att ha spagettiarmar (jag höll alltså i tyglarna men skulle fokusera på att vara rejält elastisk i armarna) det fungerade väldigt bra för mig då.
När jag hade det problemet med min häst, så började jag rida utan stigbyglar och slappna av, luta mig bakåt, rak i ryggen osv. som en riktig sits ska vara.
Det hjälper en otroligt mycket om man har någon som kollar på en, som vet hur det ska se ut som kan säga till om du gör fel. Men det är otroligt viktigt att slappna av om man ska få en bra sists.
När jag hade tränat mycket dressyr sen så hade jag en så otroligt mycket bättre sits barbacka och det blev mykcet roligare att rida!