Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 1816 ggr
Rafflan
0

Hur hittar ni rätt ras för er?

Har grunnat lite på det, hur hittar men den rasen som passar ens önskemål bäst? Vad är det man ska titta på/efter?

HannaT
0

Jag tror inte det finns något annat sätt än att prova sig fram.

Ska du köpa häst? Kolla annonser och åk och rid de hästar som lockar dig, så kommer det säkert att klicka till slut. Glad Sedan ska man inte stirra sig blind på ras heller, även om vissa raser ligger en varmare om hjärtat än andra, för det växlar så mycket mellan individerna.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Rafflan
0

#1 just nu rider jag en varmblodtravare som jag ska ta med mig på foder när jag flyttar, men han kommer ju inte vara ung för alltid och jag har ambitioner att tävla så frågan blir när han blir gammal hur man ska hitta rätt häst sen ;)

Cilla89a
0

Man ska väl först bestämma sig för vad man vill göra med sin häst, t.ex, mysa rundor i skogen och naturen, eller tävla i någon gren?

Eftersom jag vill syssla med dressyr så föll valet för svensk halvblod väldigt lätt, sen hur man hittar just rätt svenskt halvblod det känner man när man ser och provrider, det kanske inte går superbra i ridningen första gången det tar ju rid innan man lär känna hästen, hitta knappar o.s.v, men man får ju en känsla om det är min typ utav häst.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

HannaT
0

#2 Vad är det för gren du vill tävla i?

De flesta raser klarar av att gå både lätt dressyr och hoppning, men vill man upp i klasserna brukar det vara lättast med hästar av "halvblodtyp". Glad Och sedan finns det ju många olika sorters halvblod också, svenska, holländska, danska, tyska osv osv.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Zadeira
0

Som de andra sagt, det beror ju lite på vad du ska göra med hästen. Vill man tävla högre nivåer är det ju bra att välja en ras som är lämpad för den grenen man vill ägna sig åt, även om många raser kan gå på lägre nivåer i många olika grenar.

Sen får man väl se lite till att många raser har sina egenskaper, även om alla individer kanske inte är likadana. Kallblod har ofta "kallblodstänk" och arabar har ofta "arabnerver", även om det såklart inte gäller alla.

För mig handlar det mycket om personlighet och hur man funkar ihop, så vid eventuellt hästköp eller medryttarskap kollar jag ju mer på om hästen i sig passar mig och mina intressen. Att jag sedan i första hand väljer att kolla på en viss ras (eller i mitt fall de flesta kallblodsraser) är mest för att jag föredrar dem, men hittar jag inte en häst jag trivs med och som känns helt rätt då så kollar jag på andra raser också.

Rafflan
0

Ja just nu vill jag ha en lugn och stabil ras, som ska kunna gå som skogsmulle och ska tävla lättare hoppning, till en början.
Gillar inte nervös hästar vilket både halvblod, araber och dom flesta varmblods travare verkar vara (dem jag stött på), har inte gillat dem så mycket :P

Just nu håller jag bara på att lär mig själv, rider mycket dressyr på ridskolan och vidareutbildar travaren. Så just nu är det mest jag som är i träning, så småning om när jag är bra på dressyr ska jag börja varva med hopplektioner och det e ungefär då planen på att börja tävla smått kommer in, dock vet jag ej om jag kommer tävla i svårare klasser eller inte, det e ju svårt att avgöra nu ;)

CelsiusT
0

#6 På första delen av inlägget så tänkte jag bara vbl-travare!!! Stämmer exakt in på vad du vill göra. Men när jag läser andra delen av inlägget så förstår jag att du kanske inte gillar vbl-travare, inte för att jag tycker att dom är nervösa men för att dom kan vara svåra, speciellt om man håller på att lära sig rida. Det är oftast inga nybörjar hästar precis =) Dom kräver att man vet hur det ska kännas när det är "rätt", att man har ett klart mål för sig själv och att man har kunskapen att visa vägen dit för en häst som inte är där.

Det verkar ju som att det är en bit kvar för dig innan du letar nästa häst, så jag tror att du komma finna ras och individ påvägen - när du är redo =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

WinterPrince
0

Tänkte berätta lite hur jag tänkte när jag fastnade för en speciell ras. Jag vill ha en häst som kan gå Regionala tävlingar i både dressyr och hoppning.

Sedan ridskolan har jag alltid haft något emot halvblod och andra hästar av halvblods-typ. De är för tungjobbade för mig. Jag ville ha en ponny. Men som 175+ cm så behövde jag en "ponny" i storhäst format.

Något annat som jag inte gillade var tunna hästar (inte i hullet utan i kroppsbyggnaden). Jag vill känna att jag har något mellan benen :P.

Mitt val blev en Welsh Cob. Då den inte bara uppfyller alla mina krav utan också har fantastiska gångarter och en utstrålning jag sällan sett i andra raser.

På senare tid har jag även blivit intresserad av körning, och då Welsh Coben ursprungligen var en körhäst passar det perfekt!

Rafflan
0

#7 jo jag har ridit länge (13 år) men fortfarande mycket kvar att lära innan jag kan börja tävla på riktigt. När jag var liten var hände en olycka som gjorde att jag slutade tävla hoppning, men sen prova jag en klubb tävling för ca 3 år sen och kom på 2:a plats och har sedan dess velat börja tävla igen, så nu ligger focuset på dressyren för att jag ska bli bättre ;)

Jag rider ju en travare nu, och han är helt underbar, dock är endel av dem kanske nervösa och skygga. Men som sagt, hittar jag, som jag gjort med den jag rider nu, den rätta individen är dem ju perfekta till det mesta :D

Just nu nöjer jag mig med killen jag har, han är 11 år som vi håller på och lära galopp och rida till, även provat några små skutt, han är väldigt tränad på rösten, då har är otroligt stark i munen, och vart skit lycklig för varje hinder då jag berömde honom så mycket, såg ut som om han trodde han vunnit någon olympiaden eller nåt XD

Men han måste bygga rätt muskler och mycket annat att göra innan vi kan börja hoppa honom :)

Jag undarde bara mest hur ni hitta rätt häst för era önske mål :)

Rafflan
0

#8 jag tycker Welsh Cob är så sjukt fina, tyvärr har jag aldrig träffat någon ;)

may-britt
0

ja har ridet store hästar all tid jag selv er 150cm hög och 42kg så  jag hadde alltid problemer med och  komme upp på  dem hästen så  jo  dobbel så  stor ut.

så  red jag en ponni  C och  D och  tykcte at D var en passa häst men som voksen fikk jag inte tevla D ponni som jag villa så  da prova jag en is med flott tölt och det var så  kul.

så  var jag på  stallen och  var med da de red inn en is och  prova och  ride mange av dem.

jag falt for dens lungne och  kloke måte och  vära på så  traff jag Eldfari  och  Snowi.

jag prova Eldfari förste gangen på  tur i  skogen 2 runder på  banan så  ut i skogen och  jag moste bar ha dem to skjöne hästar.

passe store och  jag slipper och  ha det så  at de blir redd for ditt och  datt och  alt som jag hadde i  alle år med stor häst.

det er veldig sjelden mine is reagerer på  noe.

och  jag var så  lei av dressyr och  hopp  hästar som inte kunne väre ute for lenge skulle inte ha for mycke grass och  kunne inte det eller det.

Maja
0

Jag hamnade i islandsvärlden tack vare att mina föräldrar hade ett syskonpar i sina klasser (de är lärare) vars föräldrar drev en islandshästridskola. Min syster började rida där och senare även jag. Sedan dess var jag fast.

Jag har provat andra raser, men det har alltid känts som att någonting har saknats. Jag vill träna gångarter, inte enbart dressyr, utan även träna fram och utveckla tölten och i framtiden även passen.

WinterPrince
0

#10… kolla på www.swf.nu så kan du se om det finns någon uppfödare i dina trakter. När kalendern blir fullständig så kanske det blir någon utställning i närheten så kan du åka och kolla på dom.

sus-sharon
0

jag försöker att bortse från ras när jag tittar på häst; jag tittar istället på hur individen ser ut (proportioner, storlek osv) och fungerar, om det känns som rätt häst och om den skulle kunna passa in i hur jag vill rida samt det "klimat" jag vill ha bland hästarna i mitt stall.

ridhästarna på gården är just nu ett ridtravarsto och ett connemarasto.

jag tror att det är viktigt att inte låsa sig när man letar häst oavsett om man letar skogsmulle, dressyrämne, westernhäst osv osv; titta på allt som verkar intressant, väg för- och nackdelar hos alla de intressanta hästarna och våga lita på magkänslan. det är ju totalt värdelöst att köpa en häst för att "man ska ha en sån om man vill hoppa" eller "alla andra som rider dressyr har en sån häst". det finns raser som är mer lämpade, ja, men det innebär inte att det är helt svart&vitt vad man ska välja.

medarbetare på djurskydd.ifokus

Tusen
0

Jag tror precis som #14 att man ska titta mer på individen och vad man vill göra med hästen.
Jag har själv börjat som medryttare då jag var 15 år och red då New Forest. I början var uteritter helt i sin ordning men efter ett tag villa jag börja hopptävla och hade då turen att det fanns ytterligare en New Forest i stallet som jag fick träna och tävla på. Dock var detta ingen skönhoppande ponny direkt. Efter det kom gymnasiet och tiden räckte inte riktigt till. Blev då delägare i en ridtravare och hoppade lite småtävlingar med den hästen. Så fick jag barn, red lite på ridskola i vuxengrupp på ponnys och fick tillslut min alldeles egna första häst. Ett svenskt halvblod. Pga skada kunde hon inte tävla på så höga tävlingsklasser men var annars välutbildad dressyrhäst. Detta sporrade mig till att bli en bättre dressyrryttare och då hon dog köpte jag mig ett nytt halvblod med både hopp- och dressyrstam. Kanonfin som blev riktigt duktig i både dressyr och hoppning. Tyvärr tävlade jag henne aldrig själv då jag på ålderns höst blev feg för tävlingar.Skäms Idag har jag tillsammans med mina vuxna barn en hel hög med russ som jag gärna kör Flört.

Vad vill jag då säga med detta. Jo, vad man vill med sin häst kan förändras så om man i början är nöjd med skogsridning så kan det hända att ens intressen förändras. Ibland har man tur och kan byta häst annars kan det vara bra att ha en som man kan utvecklas tillsammans med eller som man kan ha till fler än en sak.

Cezanne
0

Jag red många olika sorters hästar i många år. Under tiden utvecklade jag ett stort intresse för avel, vilket till slut mest blev halvblodsavel. Därför var det naturligt för mig att köpa ett halvblodssto. Hade också lärt mig att jag gillar hästar som står högt i blod så hästen jag köpte är hälften fullblod.