En bild om bett...
Ja, så har man tittat på youtube och sett alla debatter och kommentarer om bett som onda eller icke onda..
Medans i mitt huvud finns en stilla frågan; varför ser inte folk att det är ett medel för kommunikation? De som hävdar att bett alltid är av ondo kan ju inte ha upplevt att rida med bett utan att tvinga, och de som hävdar envist att man måse ha extra kraft för säkerheten verkar ju inte heller ha förstått att styrka inte kan kontrollera en häst som verkligen inte vill eller är panikslagen.. Varför verkar många ha så svårt att se att det går att använda bett, och man kan ha nytta av det, utan att det handlar om att tvinga hästen?
Bett ger en annan signal än tx. en grimma. Och visst, hos en del bett är den signalen starkare i råstyrka, men framförallt är det lättare att förstå än vad en grimma är. Det betyder att man inte nödvändigtvis måste använda skärpan i bettet utan kan rida med enbart kommunikationen och signalerna.
Sefan finns ju alla de som anser sig rida med lätt kontakt och inte använda bettets skärpa, men åndå måste snöra ihop hästens mun eller betsla upp när de rider utomhus för att hästen blir piggare då.. är det i det fallet en fråga om tvång?
Lite små funderingar frn mig. Inte för att jag rider särskilt bra, men jag vet vad jag strävar efter och det är att kunna rida både med och utan träns på min häst, och utnyttja frdelarna från bägge lägren.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag håller med dig helt och hållet. För mig är det en kommunikationsväg mellan mig och hästen. Sen rider jag först och främst med sätet när det går (=när jag kan). Men oavsett så används bettet aldrig som någon bestraffning…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Jag håller med, bett är kommunikation det med. Hästar är olika och fungerar olika bra på olika kommunikationsmedel. På min häst finns ingen anledning att använda bett, för han protesterar bra. Då är det bara att acceptera och hitta andra kommunikationsväögar.

halleluja för ett riktigt bra inlägg!
medarbetare på djurskydd.ifokus
Håller med, bett är kommunikation! :) Men samtidigt, om man har en häst som inte går att rida utan, och en häst som totalt skiter i ett milt bett, så är det ju en säkerhetsfråga att rida med ett lite skarpare. Man kan faktiskt använda ett skarpt bett för att få hästen känsligare i munnen, då är det inte frågan om att slita och dra, utan små hjälper och få hästen att "coola ner", till slut kanske man har byggt upp ett förtroende så det funkar med mildare bett.
Nu säger säkert någon såhär; Hur kan en häst få upp förtroende för någon som "gör den illa i munnen", men ett bett är inte skarpare än vad handen gör den, så det kan vara ett hjälpmedel :)
#5 Beror ju på vilket bett. Vissa bett GÅR inte att vara mjuk på, te.x pessoa som verkar hur löst du än håller, såvida du inte har hellånga tyglar.
#6 Näe, undantag för pessoa då :) Men det jag ville säga med mitt inlägg, är att det även handlar om viss säkerhet :)
#5+7 Skulle nog vilja säga att det handlar om träning snarare än bett.
Man kan tex, på en häst som inte stannar, använda en grimma och så mjukt som det går dra huvudet i sidled liknande one rein stop, för att få fokus om en förhållning inte fungerar - det fungerar ine genom smärta utan genom list. Självklart inte vänta tills det är fullt sken. Finns även andra liknande saker man kan göra som inte kräver bett och om än inte alla är det bekvmaste hästen gjort, så handlar det inte om att burdust och smärtsamt tvinga till underkastelse (som det blir om man använder bett för att man behöver styrkan i det) utan att helt enkelt visa att ''jag har något att säga till om här uppe'' och mer överlista hästen. ''Spring du, men då bestämmer jag riktning'' och gå i circel ;)
Sen visst kan ett bett hjälpa även i de situationerna, men inte om det ska handla om att bli starkare och orsaka smärta för att hästen inte lyssnar, då blir et ju bara en förhöjd smärttröskel.
Säkerheten ligger inte i hur skarpt bettet är eller hur lite det krävs innan hästen undvikermer tryck i bettet, säkerheten ligger i grunden i att hästen inte försöker sticka.
#8 Som jag skrev, så skrev jag att det inte är genom att göra illa hästen i munnen som man får upp förtroende om man rider med bett. Sen det du skrev, om att säkerheten inte ligger i hur skarpt ett bett är, om man får hem en häst som ignorerar tränsbett totalt, så måste man ju börja någonstans. Då har man ju inte grunden på hästen, utan måste börja träna upp den grunden, och det gör man ju oftast inte genom att sitta upp med ett tränsbett första gångerna, det kan faktiskt vara himla farligt, om det nu inte går att få stopp på hästen. Jag själv använder mig av det du sa, om hästen sticker så "drar" man in den på liten volt, men har man en kraftigare häst som blåvägrar, så funkar ju inte det eftersom dom har så pass kraftiga halsar. Aja, jag är himla dålig på att förklara
Sov dåligt i natt så orden faller inte rätt 
Jag kulle aldrig sätta mig på en häst jag inte litar på. FÖrst kommunikation - sen ridning.
Så får jag hem en hät som inte lyssnar i ett vanligt tränsbett så jobbar jag på det innan jag sitter upp (provar till och med från marken först). Jag vill alltid lära känna hästen och få upp en kommuniktion innan jag sätter mig på den, det kan ju vara livsfarligt att bara sitta upp.
Medarbetare på westernridning.ifokus
#9 Men då är man ju direkt inne i tänket att bettet måste vara skarpt för att hästen ska lysnna.
min häst lyssnade inte på 2 delat utan galoperade glatt utan att lyssna det minsta , så jag började rida på pelham ute i skogen och jag skulle kunna ha sytrådar som tyglar då hellre det än och slita och dra som en dåre i hästen
#12 Men tänk om det fanns sätt att få henne/honom att lyssnas på sytrådar utan att betsla upp?
Egentligen är jag inte emot att man tar i när det behövs, men det du säger är ju precis det tankesättet son jag ifrågasätter i denna tråden. Det är så djupt inrotat att om hästen inte lyssnar på tränsbettet finns bara två alternativ; att betsla upp/ta i mer och tvinga hästen att lyssna via råstyrka, eller att riskera livet.
Men det stämmer ju inte, det finns ju många fler möjligheter att genom kommunikation få hästen att lyssna. Man kan som Celsius säger arbeta med kommunikationen från marken, eller så kan man utnyttja de signaler som bett eller grimma eller vad man nu använder kan ge, utan att förstärka dem och tvinga igenom dem.
Man måste inte ge skarpare signaler om hästen inte lyssnar, man kan ju också ge andra signaler istället. Och på det viser får man oftast en väligt uppmärksam häst eftersom den lär sig att 1. Du ger dig inte utan ser till att få det gjort som du vill göra, 2. Det gör inte ont 3. du lyssnar på hästen (utan att ge upp om nåt inte går, men du visar att ''ok, du förstod inte, vi provar detta'' = du anstränger dig för att kommunicera) så som flockdjur lyssnar den på dig, 4. Hästen får tänka själv också och får belöning för det. Det ger oftast en lugnare och mer nöjd häst som har fått stimulera sig.
Crow, min häst, är precisen sådan häst som många hade satt pelham på i skogen och tränsbett i paddocken. Han är nervig, älskar att rusa och springer om han blir osäker (tex. för att han inte''förstår'' tränsbettet när man tar i för mycket, han stressar lätt upp sig och glömmer vad det betyder). Men trots att jag ridit med alla möjliga och omöjliga bett och bettlöst alternativ så har han inte stuckit med mig. Han hade lite lång bromssträcka ett tag, men aldrig sken. Jag märkte nämlgen att han lätt glömde tyglarnas stoppsignal, så jag fick komma på ett annat sätt att få stopp. Säte, ben, röst, en tygel, volt etc. Och återfick uppmärksamheten och då glömde han stressa. Volt har jag svårt med eftersom jag bara rider ut, men det andra räckte. Det hade antagligen inte hjälpt om jag inte spendeat en hel del tid med honom från marken och vunnit förtroende, men det är ju också en träningsfråga.
Att våga se förbi ''bettet tar inte, skaffa starkare broms'' och tänka ''bettet tar inte, vad kan jag göra för att lura in honom att sakta ner istället?'' är vad denna tråden handlar om.
#10 Så du är alltså emot provridning innan köp då? ;)
#14 Jag är inte emot någonting sådant, det är upp till var och en hur man gör. Men JAG skulle aldrig sätta mig på en häst jag inte kommunicerat med innan och kollat att allt är okej. Annars kan jag ju inte veta om hästen är villig att göra det jag ber om, eller om den ens tycker det är okej att jag sitter upp. Sen finns det hästar som det tar 2 min med och andra som det tar 2 månader med.
Av dom gånger jag ramlat av hästar så har det bara varit när jag inte öppnat upp en kommunikation med hästen innan jag sitter upp.
da jag fikk min siste is nu lysna hon inte på meg hon prova och ta over rett och slett.
jag trena på banan for hon ville inte stanna och hon flög.
så jag tok på stang med kjetting under haken.
da lärte jag henn och stanna med och plystre til henne når vi hadde kommet langt med det prova jag med 3 delt vanlig bett och hon stanna.
så satt jag opp med grimma och prova och stanna hon med bare sete och stemmen och hon stanna.
nu rider jag på vanlig 3 delt bett med tunge frihet på banan det er et snelt bett.
för når jag skulle ride ut moste jag ta på et skarpara bett sen det var falig at hon flög mot vegen och så men nå rider jag henne ut på stang med kjetting under og det er et tungefri bett det er et snelt bett.
men jag er jätte lös på hånden jag får henne til och stanna med sete kroppen och stemmen
så at öva på det hjelper och hon har blitt mycke better etter at jag red henne i grimman har lonsera henne i grimman med.
hon har rett och slett bare fatta at så er det hon stannar och etter ridning vet hon at hon får belönning med goddis.
hon har verkelig blitt så fin.
jag tölta henne i grimman och noen dager efter red jag henne med vanlig bett och hon gikk supert i tölten i en flott form.
jag tror det er så hon stolar på meg och jag på henne men for at dette skulle bygges upp fikk jag visa at jag stola på henne som och ride henne uten bett.
hon kom jo ingen steder sen jag var på banan.
#13 fast du säger ju emot dig lite själv här,
om min häst funkar att rida med tex 2 delat i paddoken men blir för pigg i skogen så ja bättre komunikation men jag själv anser både för min säkerhet och hästens säkerhet så betslar jag hellre upp till jag tycker att hästen lyssnar på mig så pass att jag kan rida med tex 2 delat igen.
Kan bara säga så här med lång stoppsträcka kan vara direkt livsfarligt
Jag galoperade efter en grusväg och då ser jag en gubbe med hund + pannlampa om jag hade ridit med pelham ist för hackamore så hade jag hunnit stanna till skritt vilket jag inte kunde för att jag red på hackamore vilket resulterade i att vi galoperade förbi han och när han var brevid oss vart hästen rädd och slängde sig ut på en åker så jag åkte av och bröt av bäckenvingen och kunde inte rida på 6 veckor om jag hade kunnat stanna så hästen han se gubben hade det nog aldrigt hänt , och jag tappade hästen och vad hade hänt om hon inte hade sprungit till stallet eller om det var en väg som hon va tvungen att gå över?
jag anser att spelar ingen roll vilket bett man har det beror på ryttaren
nu rider jag på pelham både på banan och ute och varför jag rider med det på banan? det är för att det trivs hon bäst med det. alla andra bett tuggar hon som en dåre på och bara stressar upp ,
#17 Jag ser inte riktigt hur jag säger emot mig själv?
Ja, lång stoppsträcka är inte bra och därför ordnade vi upp den biten :) = Jag hade lång stoppsträcka ett tag.
#18 jag missade det igår vimsig som jag är
ja rider min häst med sitsen mer behövs inte men ute i skogen så behövs något mer eftersom hon inte lyssnar där och det du säger imot dig själv är att du säger att man ska träna träna och träna och det håller jag med dig om men från början måste man kankse betsla upp för säkerheten , = jag rider inte ut på en häst som jag inte kan få stopp på vilket betyder att jag inte kan träna på att få stopp på hästen plus att man blir spänn mm
därimot om jag betslar upp så kan jag fortfarande rida ut och träna träna träna på komunikation och när hon väl blir stark har jag lite mer att säga till om och bara för att jag betslar upp behöver inte hästen ha ont, den lär snarare få ont av att man måste slita och rycka för kung och fosterland för att sakta av till trav .
jag kan ärligt säga att jag är imot också att folk betslar upp för att hästen ska böja mer på nacken mm , men inte när det gäller säkerheten , sen så är jag även imot att föräldrar sätter på lilla busiga ponnyn världens skarpaste bett för att ungen inte kan rida = sitter och drar och sliter i munnen på hästen och håller balansen med tyglarna .
jag kan rida i grimma på min häst skulle väl kunna om jag vågade haha rida henne utan något alls i ridhus/paddok men i skogen blir hon lite väl på tårna

#19 det kan ju också vara så att man faktiskt behöver kliva av hästen ett tag och träna på att kommunicera från backen. något är fel om hästen totalt slutar lyssna bara för att man rider ut istället för på banan, anser jag. ja, de flesta hästar blir lite piggare och lite mer "på" när man rider ut, men den ska inte sluta lyssna på mig som ryttare för det.
tyvärr är det för många som tror att allt måste tränas uppsuttet, tycker jag. om man lade ner lite mer tid och energi på att träna med sin häst från marken, så tror jag att många skulle kunna eliminera eller åtminstone kraftigt förminska sina uppsuttna problem också.
jag måste också hålla med #18 i att jag inte förstår hur hon säger emot sig själv? hur menar du där?
#15 Ah, om det var så du menade så förstår jag…
#20 uräkta mig ? men nu blir jag fan irreterad här hur kan någon komma och säga vad jag gör och inte gör , kan bara tala om för lilla fröken att jag tömkör min häst 4 ggr i veckan minst och då mest ute i skogen och om du har följt mina andra trådar här där jag skriver att jag har börjat om med min häst totalt från början ,mkt promenader övnintgar från marken balnd annat , så ta reda på fakta , sen totalt slutar lyssna på en nä men i galoppen så drar hon , skritt och trav är hon fin i , och har även bett om råd här tidigare med hennes galopp ute i skogen , och nu har jag hittat ett sätt och inte fan dör hästen av det allt beror på ryttarens hand ,
Hon pratar om hårda tag mm just därför , är det bättre att sitta och slita och rycka för att få stopp på hästen än att betsla upp och öva och ha en nödbroms, sedan kan man inte träna på något som det är tex min häst drar i skogen hur blir jag av med problemet , jag betslade upp och började träna galopp fattaningar och avsaktningar och nu behöver jag oftast bara stanna med sitsen så saktar hon av , men om jag hade fortsatt med 2 delat hade jag inte kunnat galopera i skogen och så hade jag inte kunnat göra något åt problemet just därför säger hon emot sig själv
och tro mig att byta bett löser inte alla problem men det funkade för mig och min häst
man ska inte svartmåla alla bett dom finns för en anldening och bara man vet hur dom ska använas så är det ingen fara
#22 Det står ingenting om hur Du gör i inlägg #20. Så du har ingen anledning att ta åt dig, och skippa den nedlåtande tonen är du snäll.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#22 men snälla du. lugna ner dig. och det finns ingen anledning att försöka göra ner mig och kalla mig "lilla fröken". förklara gärna för mig var i mitt inlägg jag har personligen kritiserat dig?
det var du som skrev att genom att betsla upp kunde man träna - mitt inlägg var ett svar på detta. det är jättemånga som betslar upp och rider på - och tycker att de har löst problemet. jag är av den uppfattningen att man i de allra flesta fall behöver hoppa ner ur sadeln och träna från marken - istället för att betsla upp.
nej, jag söker inte upp och läser alla dina trådar och vet därför inte hur din problematik ser ut - men du drog upp nåt i näsan som du inte behövde. mitt inlägg är inte någon personlig kritik till dig och hur du sköter din häst, mitt inlägg är en reaktion på att du tycker att det är rätt att betsla upp för att träna, medan jag tycker att man ska sitta av och träna.
jag har heller inte uppfattat någonstans att Zabbio förordar att man ska behålla betslingen och slita och rycka för att få stopp, snarare har hon påpekat att det finns andra vägar att gå än att betsla upp - så nej, jag förstår fortfarande inte hur hon säger emot sig själv.
#24 jag ber om ursäkt jag tog det personligt , men då vill jag veta hur man tränar galopp på marken i skogen på rakt spår ? mitt problem är löst så för mig funkade det

ursäkten accepteras.
om man har den problematiken att hästen inte riktigt vill fokusera på ryttaren (när det gäller att sakta av/stanna) i galopp i skogen så skulle jag inte börja med galopp på rakt spår i skogen och försöka träna mig ur problemet bakvägen.
Har man problem med galoppen på uteritten tycker jag man ska försöka använda sig av en glänta, äng, sandtag (gärna) el dyl och där börja arbeta hästen i trav och sedermera galopp på volt, om man nu tror att problemet är att det blir tokigt för att man är utanför ridbanan.
vidare skulle jag försöka arbeta volt till volt, alltså när det första fungerar (volt, ute) skulle jag galoppera ur en volt en kort raksträcka (detta handlar kanske om 25 meter) in i nästa volt, företrädesvis i ett sandtag om man har tillgång till det.
det handlar ofta om att flytta hästens fokus från omgivningen och till sig själv - en häst som blir skitpigg i skogen fokuserar många gånger på allt annat än ryttaren, och det är detta man måste arbeta med.
jag vet att naturen där man bor och har sin häst ser olika ut, men nästan alla brukar kunna hitta nån liten glänta eller så som är användbar.
jag tror inte att man kommer till en varaktigt bra lösning genom att betsla upp och sen försöka träna bort beteendet genom uppbetslingen.
#26 Jag vet inte riktig om jag skal skriva utan att misuppfattast här nu.. men jag vågar mig inn…. skulle det inte kunne fungera att betsla upp bara litegrann så man har kontroll, sen träna som du föreslår och sen betsla ner och börja om? Det första man måste tänka på som ryttare är säkerhet trots allt, och inte bara ens egen men andra man skulle stöta på med en häst som rusar i väg, så för mig värkar det fullkomment logisk att man gör det som behövs för säkerhet samtidig som man siktar mot att betsla ner efter som man tränar. Jag med tycker det ultimala mål borde va så millt bett som möilig, och jag vet att det att betsla upp inte löser problemet utan snarare döljer det, men borde man inte kunne kombinera med målet för öga att betsla ner med rätta träningen?
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
#26 har haft problem med galoppen när hon inte orkar inne i paddoken har jobbat mkt med det , därför vill jag kunna galoppera ute i skogen och stärka hennes galopp hon klarar inte att gå på volt heller med ryttare antingen bryter hon av eller nära på att gå omkull skilnaden att inne på banan så lyssnar hon direkt på att sakta in , i skogen blir hon så att hon kan stå still och galoppa dock blir hon väldigt väldigt stressad!
#27 ja jag personligen tycker det är självklart att betsla ner sedan när man har fått kontakten .
till alla :P jag har fortsatt rida på pelham för att min häst trivs mest med det bettet, det är ett rakt gummibett och har ej hittat ett vanligt rakt bett med samma gummi annars så hade jag betslat ner men med andra bett så blir hon bara stressad och tuggar järnet
#28 misupfatta mig inte, jag tänker sällant illa om något bett om det används rätt själv :)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#27 naturligtvis är det upp till var och en om man vill betsla upp eller inte. allt jag har sagt i mina inlägg är mina åsikter och hur jag ser på saken.
jag skulle alltså personligen inte betsla upp för något som jag anser är ett kommunikationsproblem (=ofta att ryttaren misslyckas med budskapet eller inte har befäst kommunikationen tillräckligt)
jag ser faktiskt inte att skarpare betsling = högre säkerhet, och det är nog därför jag inte kan hålla med i att det är en lösning att betsla upp.
om man betslar upp tycker jag däremot definitivt, som du säger, att man ska sträva mot att betsla ner igen.
Är lite trött efter 12 timmars arbertspass idag och har inte läst allt, men tror att missförståndet mellan countess och mig har klarats upp och diskussionen gått över till annat? :)
Ang. att träna galopp..jag lärde (återinlärde) min pappas häst galoopp från marken i skogen på rakt spår. Busenkelt, man får springa med helt enkelt. Sen blir det ju inte många galoppsprång men oftast, om man har någorlunda grund, så sätter hästen inte av i fullt ös i galoppen när man står bredvid, utan väljer en lugnare galopp då (även om man så klart får springa för att hinna med en otränad häst, och jag hade lång lina i grimskaftet så att han skulle kunna ta några fria galoppsprång utan att jag tvingades rycka för att jag inte hann med. Men han sprang aldrig förbi helt ändå) Så det går :)
#31 Jag har aldrig lyckats springa så fort att jag får en häst att galoppera. Även om jag har galoppen på ljud-signal så har hästar aldrig velat galoppera när jag springer brevid, tror dom är rädda att springa ifrån mig om dom börjar galoppera.
#32 Jag använde ett spö att peta med vid bak-knät :) Inte slå, bara peta.
#33 Ah okej =) Inget jag tänker prova nu ändå men endå.
Jag ber ju inte min häst om galopp alls utan låter honom galoppera när han själv vill. Kan inte lägga något press på honom för han tycker det är så ofanligt obehagligt att galoppera, antagligen blivit illa behandlad när han galopperat som travare.
Håller med #27 :)
#27 Visst kan man det och jag säger inte atrt det är fel.
Men varför är det enda säkra sättet att betsla upp? Det är ju det tråden ifrågasätter. Varför är det så att så fort hästen inte lyssnar så är det betsla upp man måste göra för att det ska bli säkert? Det är ju då det genast går över till att handla om tvång och hort om smärta istället för kommunikation. Varför söker man inte först alternativen, och varför är just ett skarpare bett det säkraste alternativet? Det är så djupt rotat i de flesta av oss att ett skarpt bett ska man sätta på av säkerhetsskäl så fort hästen lyssnar, att det nästan är otänkbart att det är minst lika säkert, eller till och med säkrare, att inte betsla upp utan bara använda en annan taktik och testa andra signaler för att nå dit man vill. Det är det jag försöker få fram.
Jag säger inte att man ska försaka säkerheten, jag ifrågasätter bara varför ett skarpare bett plötsligt är det säkraste att göra, när nästan alla är överens om att det inte är bettet som är problemet. Kanske/troligtvis en annan taktik och ett annat sätt(inte att dra hårdare då) att använda det bett man har är minst lika effektivt som att betsla upp.
#26 det behöver inte vara enda allternativet det beror ju mkt vad problemet är anser jag , om min häst inte gick att stoppa i ridhuset så hade jag nog inte betslat upp , sen beror det också på om hästen verkligen verkligen sticker så hjälper det inte att betsla upp heller då kanske man måste betsla ner , eller helt enkelt skippa att tex rida ut men det tycker jag är fel ,
när jag tömkör så tömkörde jag på två delat då sprang hon bara ifrån ovh låg på så då testade jag tömköra i repgrimma och vips vart hon jätte nöjd och fin ,
det är inte så att jag tänker att oj hon är lite seg i munnen ja men d sätter jag på ett pessoa