In och uttag
Brukar du ta ut/in hästarna en och en eller flera åt gången?
I gamla stallet (26 hästar, Surmulen) tog jag från de 3 närmaste hagarna + sjukhagarna in hästarna en och en. Från den 4 hagarna längre bort 2 och 2. Beror oxå på vilka hästar som går där, om de går att ta ihop.
2 av pållarna (Lyrik och Marebo) tog man nästan alltid lösa, de är/var gamla i stallet.
Sålde för det mesta bort morgon och middagsfodringar eftersom de är lite jobbiga att ta för en person, dessutom gillar inte mina leder det.
I nuvarande stall (7 hästar, 3 kalvar
) tar jag och stallägarna in Lyrik och Sagge ihop, de går i samma hage. De andra 5 går lösa in och ut, deras hage ligger precis bakom stallet, så det är bara att öppna bakdörren så knallar de in själva.

Vi har två hagar med två hästar i varje. Från den ena tar jag in bägge samtidigt, två varmblodstravare, lugna trygga som gått tillsmmans sedan år tillbaka.
I "min" hage leder jag den ena hästen medan Reddie springer in själv.
När jag var fodervärd på ridskolan hade vi ju olika "hagschema" eftersom det var så många hästar, och då hade man hand om "sin" hage och de hästar i den. Jag tog dem alltid en och en, för annars blev de helt tokiga och var rena livsfaran. Vid intag var det ännu värre, så en och en var det enda alternativet.
Nu när jag har Askan ska jag ta in två av de tre hästar i hennes hage, och då släpper jag först in dem i ponnyhagen eftersom de inte får gå själv, sen hämtar jag Askan och Imelda var för sig.

Det är bara fjordingarna som vi släpper så dom får springa in själva till sina boxar. Ibland gör jag det med min fille med. Men dom andra tar vi i grimma.

I ena stallet tar jag oftst bara in hästen jag ska rida, eventuellt springer fölet med vid sidan om. Ska alla in kan man stänga till så det blir en fålla fram till stalldörren, som de går lösa i.
I andra stallet får man ta hästarna en eller två åt gången beroende på vilka hästar och hur van man är. Jag är sällan där då, så jag föredrar att ta dem var för sig om jag hjälper till.
Jag brukar ta in Sagge när jag tar in min gubbe, han kan inte heller vara själv i hagen, inte Lyrik heller… Sagge springer så i hagen, så Åke tyckte att jag kunde ta in honom oxå. Han är bara 4, men stoor. Lite bökigt att få på grimman, och inte underlättar det att han bökar runt med huvudet och att man fastnar i leran vid grindhålet.
Tar båda i grimma och grimskaft, Lyrik skulle man säkert kunna ta lös och Sagge i grimma nu, han går inget vart, men jag vet inte vad Sagge säger om det. Är lite bråkig pga för lite motion, matte har inte varit där på flera dagar…
På ridskolan (Lurbo) släpps hästarna in lösa, fast privathästarna tas in en och en. På Stabby Malm där jag är medryttare tar vi in dem en och en.
1&1.
Vi har 3 hästar. Tar unghästarna två och två och min gammelman brukade springa in själv innan, men nu måste vi leda in han annars rymmer han :P Haha.

när jag tar ut dom så tar jag de samtidigt. oskar är så snäll så han bara traskar efter ändå. när jag tar in dem så är det grimskaftet runt halsen på brago och oskar går efter.

När jag hade Musse så släpte vi in och ut hästarna oftast. I perioder så fick man leda några av dom men dom flesta sprang/gick ut och in själva.
I stallet där Jätten står leder vi en och en.
På naturbruksgymnastiet där jag jobbar extra ibland så får vi personal leda 2 och 2 och eleverna en åt gången. Oftast leder jag ändå bara 1 i taget, beror på vilka det handlar om.
jag tar in dom en och en.
sandra brukar släppa dom. men jag vill inte jaga häst. haha

VI har 3 i en hage och 1 i en hage. Jag brukar ta moye och Pim ihop och sen Shirley och Fontane. Men ibland tar jag shirley och pim i grimma sen går moye och fontane lösa in men moye vill gärna stanna och beta på trädgården så oftast är det bara fontane lös nu mera om jag inte tar de 2 och 2….olika….

I bra perioder fick finnen springa lös men när hon bråkade med att inte springa in i hagen tog jag dem båda på samma gång i gimskaft. De gick i perioder. Men in till stallet tog jag alltid finnen lös och ledde isisen då var de ju matdsgs så de gick som en dans.
Stallägarna släpper ut alla hästarna på en gång (eller ja, stona för sig och vallackerna för sig eftersom de går i olika hagar) så får de själva springa ut i hagen. Sitter linor man kna spänna för mellan stallet och hagen nämligen. Sen tar respektive ägare in sin häst på eftermiddan/kvällen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Eftersom stallet ligger i anslutning till den stora hagen så är det bara att släppa ut/in dem ur stallet. Vill de inte komma (vilket är ovanligt) så tar man bara den ena av dem i grimman. När de går i någon av de mindre hagarna tar vi båda på en gång, såvida inte nån av dem bråkar/surar då brukar iaf jag ta en åt gången.

#14 det där är ju egentligen livsfarligt. har sett hästar som sprungit in i stallet och halkat på skorna för de haft så bråttom.

Jag leder en eller två av våra fyra hästar, resten går lösa när dom ska in… och när dom ska ut i hagen tar jag dom en och en.

#16 som jag förstår det skriver #14 att hästarna släpps ut, inte in.
I vårt stall går de också lösa in, men stalldörren är stängd tills man öppnar den. Hagen blir alltså förlängd till dörren, men hästarna stoppas så att de får gå in. Funkar inte optimalt, men bättre.
#16 Som Mangis säger, det är bara ut de släpps. In tas de med grimma och grimskaft. :) Det är bara stallägarnas hästar som går in lösa, eftersom de bor i ett eget stall. Och där är det samma som för Mangis, hagen "förlängs" och så sitter det ett slags stängsel för dörren så man kan ta in en häst i taget när de väl befinner sig utanför.
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#16# Jag släpper ju båda fjordingarna. Men någon står alltid i gången i stallet och tar emot dom så dom inte halkar.

när hästarna (4st) ska in så öppnar vi hagen så går alla in på led och in i sina boxar. vi har vinterhagen 4meter utanför baksidan av stallet.

jag tog in dom samtidigt förut innnan jag belv nedtrampad.. Då sa gubben ifrån..

22# det förstår jag
Vi har bara två ponnyer, så shettisen får gå själv o welshen håller jag bara i manen… ; )

sorry - jag läste inte ordentligt! *skäms lite*
#25 Det är lugnt, har hänt mig många gånger, så jag förstår dig. ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

#25 *morrar* 

Våran viterhage är precis utanför stallet så man öppnar bara en dörr och hästarna springer in i sina boxar =)

två och två oftast, ibland fler…
en som jag känner ta in sian sex samtidigt tre stora och tre mindre…… så har hon lärt dom var dom ska om de får möte av en bil….
Upptäckte i efterhand att jag bara skrivit i "ta in form", men hästarna släpps ut på samma sätt.
På ridskolan när jag jobbar så släps hästarna in i stallet. Tyvärr så springer de in i stallet på betongen och det händer hyffsat ofta att någon häst halkar och trillar. Är rejält stor risk för skador. Vi leder in fåtal hästar och även när elever kommer på em. (är ca 60hästar)
I stora stallet jag rider mkt leds hästarna en och en eller två och två utefter om de är kompisar, står nära varandra och om ledaren klarar av två hästar. (är lite under 50hästar)
I lilla stallet (är 5 hästar) så tas de flesta in två och två… Alla känner varandra, är bara fåtal personer som känner hästarna väll som tar in och alla hästarna står mkt nära varandra :p
alla shettisar får springa in själva. Ena hagen- duktiga, har stått i stallet längre, går rätt.
Andra hagen- mindre än förra shettishagen, unghästar mest, springer fel.
Tredje hagen- storhästhagen- 5st, vid utsläpp leder vi dom ut. Vid insläpp är de lite hetsiga, så vi släpper dom :P är säkrast. (vi ´har trådar , fållor, så de kan inte springa iväg.
Öppnar stalldörren, sedan grinden till hagen. Alla 16 hästarna går in själva i den ordning som de själva bestämt. Ingen trängsel alls och alla vet sin plats.
När jag yngre var jag i ett avelsstall där de hade ca:20 hästar. När vi skulle släppa in-ut hästarna band vi upp rep så de kunde själva ta sig ut o in till från hagen. En av oss stod alltid och tog emot vid stallet o släppte in dem en o en i sina boxar. var man själv stängde man dörren o så fick de samlas i paddocken. Gick super duper bra. Nu är min femtedels häst där o senast jag skulle släppa in henne så tog jag in 3 hästar samtidigt med grimskaft och fölingen sprang löst brevid. Inget jag rekommenderar men det var ända sättet att ta in dem själv. ingen klarar att var kvar själv i hagen. inte äns mor o son. De hade sprungit genom grinden. Allt gick vägen men tvekar till o göra om det igen.
I mitt stall där jag har mina shettisar o ridhäst tar jag in dem ihop o ridhästen själv.
vet också att ägaren till avelsstall kunde ta 4 ston i grimskaft med 4 föl springande löst. De gjorde aldrig ngt med honom.
När jag jobbade i travstall för några år sen tog vi oftast 4-5st åt gången, blev så jäkla många vändor annars när man var 3 man på runt 40 hästar :p
Annars brukar jag ta hästar två och två, beror lite på hur långt det är till stallet, vilka hästar det är osv ;)

#29 vem är det? Någon jag känner?
Vårat stall har alldeles fr smala gångar in till boxarna för att det ska kunna gå två hästar samtidigt där… Visst kan man väl släppa dem, men de står inte efter boxarna i hagarna, så i en hage står en häst i ena sidan av stallet och den andra i andra sidan.. Så vi måste ta en och en.. Förutom Uno, honom kan man släppa så springar han in själv :P

Tänkte svara men såg att eve redan hade hunnit före mig 
haha lilla uno springer in själv oavsett om han får eller inte;D

vi sätter upp linor från stallvägg till paddock och stall och ladugården bredvid, stänger stalldörren, öppnar ponnyhagen, de springer mot stallet, själv kommer man ltie efter(om man är själv annars så står det en annan och öppnar åt ponnyerna. sen är det dags för nästa gäng(valackarna) när ponnyerna är inne. samma procedur. när de är inne så är det dags för stona och apollo. hagarna ligger i anslutning till varandra och hästarna är vana vid att göra så här, när roger kom så fick han vänja sig vid det, lblev ledd de första gångerna.

#35 du förstår vem om du tänker, vem har sån koll på sina pållar?????? Inga namn nu bara….