Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 5008 ggr
LinneaG
0

Vilken längd på man?

Har ett hbl sto som jag skulle behöva klippa manen på. Men hur mycket ska man klippa? Vad tycker ni är snyggt?

Idag har hon kanska 20cm lång man.

Visa gärna bilder på hur era ser ut.

NettanLindholm
0

lite mer än en handsbredd tycker jag är lagom ! :)

Zaphix
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Storen har lite längre än en decimeter, tycker det är lagomt. Dock inte på honom, då han har krusig man som blir fluffig. Enda gången den ligger ned helt är när den är lång, och jag vill inte ha lång man på en ridtravare. Då ser det ut som han fortfarande är starthäst. :)

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

lisette
0

en handsbredd tycker jag är snyggast.

på bilden har merry lite längre dock. sen har hon så enormt tjock man och jag har inte gitit att tunna ut den.

Peppe
0

testa att kapa en bit, hellre ta bort för lite än för mycket första gången. är ju bara att ta lite i taget sen tills du är nöjd! och blir det fel växer det ju ut igen Flört

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Moalinn
0

Jag tycker denna längden på manen är otroligt snyggt :'D

Fast, kanske inte på travare och sånt.. men som alla andra säger, en handsbredd brukar vara lagom.

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

LinneaG
0

#5 - Ja riktigt snyggt! Men passar nog inte på ett kraftigt hbl :P Men min unghingst som är isabell börjar spara till så och har kommit en bra bit på vägen :)

Moalinn
0

Haha, nä.. det brukar ju inte passa på hbl och sånna raser :P

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

CelsiusT
2

#5 Varför skulle lång man inte passa på varmblod? #2 Varför ser dom ut som starthästar bara för att dom har sin man kvar?  Förstår inte resonemanget.

Jag tycker att så lång man som möjligt är det snyggaste, på alla hästar. Men det är dock inte snyggt om den är väldigt sliten, men avskyr vekligen avkapade manar.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Klasselover
0

På halvblod/ridhästar/sporthästar tycker jag det är snyggast med ungefär en handsbredd, annars är det alltid snyggast med naturlig lång man ;)

Whatever you do in life will be insignificant, but it is very important that you do it.

Alex
0

Runt en handsbredd brukar väl vara lagom, men sen har det lite med hästens hals att göra också tycker jag. En häst med kraftig hals kan ju ha lite längre man medan en häst med väldigt tunn hals bör ha lite kortare. Men det ser man ju vad ens häst passar bäst i om man tar lite i taget, som Peppe sa.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zaphix
0

8: För att starthästar har det? :)
Vi har väl bara olika smak, inge mer med det.

Min och Dackes blogg

CelsiusT
0

#11 Men även ridhästar har ju lång man? Ja visst får du ha din åsikt, säger inget om det, men blev nyfiken på hur man gör dne kopplingen.

Medarbetare på westernridning.ifokus

CoralReefs
0

så lång man som möjligt tycker jag! Utan undantag.

Min arab har lång man och är skitsnygg i det. Har aldrig klippt den utan bara ryckt av ändarna lite

Zabbio
0

Ja, det med starthäst var ju lite lustigt.. Jag siktar ju mot att man ska kunna se att det är en ridhäst oavsett man, på muskler m.m :P

Fast ska kanske inte säga nåt, när min egen travare är helsnaggad :)

Tycker att klippt man aldrig är snyggt, lång man i princip alltid är snyggt, och helrakat är vackert på vissa. Mohawk/stubb kan vara festligt på lite busigare hästar :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

J-Parnebo
0

på min häst tkr jag det är snyggast med en handsbred man och på ponnyn ska det vara lång och fin man.

Peppe
0

varför är det ingen som äger halvblod som gillar lång man? Flört

jag gillar kort man, men hade jag haft en sån ras som ska ha lång man hade den självklart fått vara lång (arab, PRE, shettis osv osv). men jag tycker att ridhästar ska ha kort man. (och med ridhäst menar jag en häst som är framavlad för klassisk ridning, eftersom dom hästarna är av den typen som passar i kort man. tror inte nån ska lyckas hitta nåt kryphål nu? Flört)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Zaphix
0

14: Jag siktar också på det, men manen kan ju få vara ridhästig också. :)

Min och Dackes blogg

bell
0

#0 Har du någon bild på henne? Tror att en handsbred ungefär är "klassiskt" snyggt på halvblodet. Själv flätar jag manen varje gång jag ska rida…

sus-sharon
0

jag vill ha långa manar på mina hästar, tyvärr har jag blivit tvungen att klippa av connemarans, den var hemskt luggsliten, men är på god väg att växa ut:)

vbl har lång, vågig man, shettisarna är riktiga mantroll - det finns hur mycket som helst av det.

medarbetare på djurskydd.ifokus

[Tovab]
0

Jag låter manen växa på hästen o åsnan här hemma ;) Tycker att det är snyggast :)

LinneaG
0

#16 - Jag tycker att hon ser konstig ut i lång man :P

Det här är den bästa bilden som är tagen nyligen på henne.

LinneaG
1

Så här har hon haft, vilket jag tycker är snyggt. Hon är hästen till vänster.

TovaHult
0

Har haft halvblod med naturligt lång man och det tycker jag är finast på de flesta raser Glad

[vamir]
0

#8 Tack, du ställde min fråga! :) Var också nyfiken på det….

Alex
0

#22 Hon var helt klart snyggast i kort. Hon har såpass tunn hals att huvudet ser enormt ut med lång man.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

tindra21
0

Det där med lång man eller ej, tycker jag beror på vad som passar på enskild individ. Min svenska ridponny tycker jag absolut inte skulle passa i kort man.

HannaT
0

Jag tycker att kort man är finast på de flesta ridhästar (förutom kanske araber och grövre raser såsom tex ardenner), medan de flesta ponnyer är söta i mellanlång eller lång man.

Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Repoort
0

Tycker att hon var fin när manen var kort och busig.

Min grabb har haft stubb, mellan och lång

jackiejohn
0

Jag tycker hon var finast i kort man! Hon passa väldigt bra i det.

Personligen älskar ja lång man (a) både ridtravaren och shettisen har långa vackra manar :) Men när ja hade fjording vart den stubbad där de svarta va längst och ja ni vet dom ska ju klippas på ett speciellt sätt ;) Jag tkr ridhästar är fina i lång man med sen beror de lite på vad som är praktiskast o.s.v. :)

Nåt jag är emot helt är när framför allt fjordingar har lång man usch! :o

Jag tycker du ska sattsa på att ha en kort man som på sista bilden hon va ruskigt snygg i de faktiskt! :)

Salish
0

Lång man är snyggast :)

[vamir]
0

#30 Håller med! :) men som sagt, smaksak! ;)

Mangis
0

Låååång man är absolut snyggast, men inte mest praktiskt. Stella har kort man för att jag tycker att en häst som ska visas ska vara knoppad och det går inte med lång man. Jag klipper hennes man ungefär en handsbredd.

SitaL
0

Jag tycker det har med individen att göra! Men favoriten är lång man!

Men tyckte att din häst passade bättre i kort man faktist.

my-real-life
0

jag tycker att på stora hästar = en hands bredd

på små hästar *=naturlig man

[HeartQueen]
0

jag tycker att alla hästar ska ha naturlig man, varför ska man ändra deras utseende. naturligt är vackrast!

LinneaG
0

Tack för några håller med mig om kort man! Ska nog försöka klippa den imorgon :)

[japptravare]
0

Jag tror längden beror mycket på ras :) Vissa hästar som t.ex nordsvensk passar mycket bättre i lång man, medans andra hästar som fjordingar passar i stubb. Tävlingshästar osv passar i kort hängade man medans småponnyer passar i lång. Ja, allt efter egen smak :P

Idrus
0

Mitt vbl har stubb! ;)

Besök gärna min blogg.

WhoCares-01
0

om hästen ska användas i grenarna hoppning, tränghoppning eller dressyr (och liknande) så tycker jag det är snyggast med kort man (en handbredd) det ser mer välvårdat ut. skulle t.ex förmodligen skratta ihjäl mej om det kom in ett jättefint halblod med 50 cm man och ryttare med klassisk tävlingsklädsel. tycker bara det ser fel ut.

ska hästen därimot gå t.ex western, trav eller distans så gör det ingen skillnad men då får den gärna ha lång man. Lång man passar även jättebra påtjocka gamla skogsmullar som min lilla Pajas ^^

// Alexandra

Hästen är människans bästa vän <3