smällare
hur gick det för era hästar på nyårs natten?
Våra hade tydligen skenat i full fart(panik) om jag fattar på grannen.
gillar inte dessa smällare,mkt fint jo då det är det men tänk på alla stackars djur som mår fruktansvärt dåligt.
God fortsättning//
alexandra

och små barn - har suttit med skräckslagen son gråtandes med hörselskydd när han var liten eller hundar vars puls som är farligt hög allt för att vuxna människor ska få skjuta smällare. Nu ska jag inte svära men 
Hästar - har jag hört flera som brukar sätta på radion på hög volym i stallet som lugnande effekt och överröstande i alla fall något.
//Lise-Lotte

Kiara var lös i magen och jag fick ta in dom tidigt Athena var också upprörd men inte Ametist det vill mycket till för att få honom rädd. Jag skulle aldrig våga ha mina ute på nyår…
När jag tog in hästarna igår på nyårsdagen så var en av dom helt hysterisk:S Märkte att dom hade blivit skrämda för så fort det lät nån smäll eller något såg dom helt vilda ut i blicken stackarna.. Och två av dom ville inte ens in för dom kända väl sig trängda i boxen när dom blir rädda.. Hoppas dom mår bättre imon…

Jag hade ringt till grannen och bett dom att inte smälla denna nyårsafton. Eftersom min gobban blev livrädd förra året. Han rullade med ögonen och försökte springa på staketet i boxen för att undkomma.På morgonen fick jag byta i hela boxen (har bädd) pga att han hade varit orolig hela natten. Han stod då i logen med högt till tak. Eftersom han är dammallergisk. Där är det ju bara plankor, ingen isolering som i stallet. Hörs som om man stod bredvid och smällde.
I år stod alla 7 inne i stallet. Vi hade dörren stängd med radion på och så gav jag dom lite extra hö kl 12 på natten. Så det var jättelugnt och fint. Kunde t o m ha stalldörren öppen när jag gick ung 00.30. Fast jag fick tvätta Gejsa pga lös i magen mitt i natten. Men det behöver inte vara smällarnas fel. Hon är nästan konstnt lös i magen. Ingen verkade vara orolig på morgonen heller.
Hundarna var med till stallet. Ingen oro med dom heller. Den förra hunden som jag hade (mina två nuvarandes mamma) var jätterädd för smällare.

Jag höjde också radion lite. Men det hjälpte inte mycket. Min Flisan var skit rädd i alla fall.
Mvh Åsa
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars
jag satt bomull i öronen på mina hästar så ljudet dämpade sig lite grann.men vi sköt bara små smällare så det var ingenfara.
mvh anna
bomull ja… varför tänkte man inte på det??? Den gamla blev mkt mkt stressad, vävde som en besatt, hjälpte inte med ngt.. Men lilla Wanilj… Ja vad säger man???? Hon överraskar hela tiden!! Mamma hennes var heltokig men hon bara stod och tittade på skenet utifrån utan att röra en fena när det small!!! Jag kan sätta pengar på att hon tyckte att det var intressant utan att vara skrämmande!! HELSKUM häst….
Jag kommer att skotträna min pålle….. precis som vi gjort med våra hundar… då blir de inte panik och de slipper må dåligt… Min hingst berörde det inte alls… du kan släppa en bomb utan att han reagerar märkbart..
de stod givetvis inne… dessvärre hade grannens barn, de är vuxna, med sig sin hund och han hade tydligen varit inne i hagen hos hästarna!!! Jag såg tassmärken i hagen…
Jag blir så DJ..LA arg på hundägare som har sina hundar lösa och sen inte kan kontrollera dem!!!!!
Ursäkta svordommen….

Ja, om man själv kan avgöra vad som smälls så är det jättebra. Mitt stall står visserligen ute i skogen. Men det är i alla fall så att smällarna hörs från det ställe där dom har festplatsen liksom. Och där smäller de inga små smällare. Får en att fundera hur de hästar som bor ännu närmare klarade detta.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

#9 tack för att du tänker på mina hästar, jag har ½ mil till Kungälv och himlen liksom bara lyser av fyrverkerier och det börjar vid 3 på förmiddagen och den har dom smält färdigt vid 1 på natten. Men det är maffigt att titta på det är som om man är mitt i fyrverkeriet på något sätt.
Jag kan ju nämna att något behov av att köpa egna fyrverkerier har vi inte, även näst närmst grannen smäller åt oss, ca 800 meter bort och mitt framför huset, perfekt avstånd. Jag låser in mina hästar ordenligt på nyårs natten 
Jag har ju turen att bo mitt ute i storskogen så inga smällare hördes här. När jag bodde hos mina föräldrar så var det värre. En korkad granne sköt raketer rakt över stallet ett år… Jag brukade ge extra mkt hö och även gå ut på natten, men det var aldrig ngt direkt problem för min häst är inte särskilt rädd för sånt, värre är det med sprayflaskor…

Vi bor så långt ut på landet och har som regel att inte smälla av själva så för oss har det varit lungt.
Min kompis mammas hund dog tre tiden på nyårsnatten som föjd av en chock. Den var gammal och klarade inte chocken den fick av allt smällande

Likadant här för några år sedan så dog grannens hund av smällare. Fick avlivas vid 3 tiden på natten. Den hade fått någon sorts hjärtattack. 

Usch, vad hemskt. Ja, jag lider med alla djur som inte tål smällare. Stackars satar. Snart är det sista april och då drar alla skjutglada igång igen.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars

Vår mammas gamla hund som min syster nu har får käka lugnande på nyår.
-Ja fy stackars djuren..och mig hatar smällare..inte min grej..

Inte min heller. För det första så kostar det en massa. Sedan tänker jag på alla djur överallt i skogen osv som blir rädda. Många djur är det säkert som sprungit eller flaxat sig till döds som vi inte ser. 
Farligt är det också.