Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 4098 ggr
Zadeira
0

Hage vid kyla

Det har funnits en del trådar om det här med att rida vid väldigt kallt, och när "gränsen" går. Men jag tänkte på det, när är det så kallt att ni inte släpper ut hästarna i hagen? Vilken väderlek gör att ni tycker de bör stå inne?

bell
0

Mina hästar får fri tillgång på hö när det är kallt.  Och jag upplever inte att de har det minsta emot att vara ute när det är kallt. (Regn & rusk väder därremot. Skrikandes Då får de vara inne mera.)

Annars tycker jag mest att man har hästarna inne på vintern för att inte vatten ledningarna i stallet ska frysa.

Tin-Tin74
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våra hästar är ute så mycket som möjligt. Kylan hindrar inte att vi släpper ut dem. De har fri tillgång på hö i hagen, dvs en hel rundbal, och tjocka täcken.

Det som däremot gör att de kan få stå inne, alt vara ute en kortare stund, är om det är regnigt och fuktigt. Det är det som en häst lättast blir förkyld av, inte kylan.

Har hästen blivit svettig efter arbetet få den stå inne med svettäcke tills den är riktigt torr igen innan den får gå ut i hagen till kompisarna. Kanske får vi byta svettäcke någon gång om det blivit fuktigt.

http://tintin74.blogspot.com/

Lorita
0

Nu har vi bara -15 grader och mina är ute utan täcken och med mycket hö, lösdrift.

Regn däremot så kan jag ta in dom så att dom får torka mellan varven.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zaphix
0

Det var -30 på morron häromdagen och de fick gå ut. Dock med två tjocka täcken, de har alltid fri tillgång till hö så de klarar sig.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

thilda-
0

jag släpper ut min ponny i ur o skur!

NettanLindholm
0

om det regnar ihållande eller vid snöoväder får hon gå in :)

Elshira
0

Det kan nästan vara hur kallt som helst och dm får ändå gå ut, men med tanke på att de står inne om nätterna i några plussgrader så har dom inte enorma pälsar. Och är det -30 kan de inte vara ute många timmar för stallets skull då vattnet fryser. Men även det är ju väldigt sällan.

Men om det är värsta snöstormen (kanske är 1-2 ggr/år) så får de bara komma ut medans vi skottar ut deras boxar, samma om det regnar väldigt intensivt och det är kyligt.

Men snöar det eller regnar bara lite "lagom" så kan det hända att de får komma in någon timme tidigare än vanligt om de är genomblöta (genom päls/täcken). På sommaren slipper de vara ute om det är väldigt hett mitt på dagrna då de kan få komma in och äta, men på sommaren går de oftast ute till 10-11 på kvällen istället.

Hakuna matata!

lisette
0

mina hästar är ute även om det är kallt. men när det har regnat hela dan så tar jag in dem lite tidigare. fast det har väl hänt 3-4 ggr på de 4 år jag har haft hästarna.

de fick stå inne helt när stormen per åkte förbi. släppte ut dem 1½ timme för att mocka o fixa lite.

Zadeira
0

Själva kylan är inte problemet hos oss, jag har aldrig upplevt mer än -15 grader kallt ändå. Men är det rejäl snöstorm, ihållande kallt ösregn, stormblåst eller liknande kan det hända att de inte behöver gå ut. Samt de gånger det fryser och blir isgata på vägen ut till hagen (i början av vintern mestadels då det regnar ena dagen och fryser under natten).

Peppe
0

våra går ut i stort sett jämt, men brukar komma in mycket tidigare om det regnar mycket, eller som nu är -20 så stallet behöver värmas inför natten samt om det snöar massor

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

lisette
0

#9 fast om det blir isgata får de ju gå försiktigare. =)

har ju en träbro över bäcken och den kan bli hal, men hästarna glattar en gång och sedan så vänjer de sig vi den. jag vet ju om det är halt eller inte så jag brukar tänka på det och jag tror hästarna läser av att jag går försiktigt.

Maja
0

Hästarna går ute på lösdrift nu, utan täcken. Är runt -20 grader, men de har ju en sådan tjock vinterpäls så de klarar sig utan problem. Slängde dock på stoet ett täcke igår efter ridturen, hon hade blivit lite svettig, så det fick torka upp henne lite grann.

Zadeira
0

#11, jo, jag tycker detsamma, men chefen tycker inte det och det är bäst att lyda henne.

marinelady
0

#9 Brodda hästarna tips så slipper du det halkiga problemet..

lisette
0

#14 broddade hästar som går tillsammans? livsfarligt!

marinelady
0

Det är absolut inte livsfarligt,  vet många som har broddade hästar ihop och dem lever än, hästar lär sig att det gör ont och välj själv mellan risken att hästen blir sparkad och får två små sår eller att hästen halkar och sliter sönder yttre böjsenan, gaffelbandet eller liknande..för det var precis vad som hände med min äldsta häst. Han blev konvalecent för resten av sitt liv pga av att han var obroddad en vecka med is.. och gick broddad resten av livet med sina broddade kompisar i hagen.

mazze
0

Jag har broddar på mitt sto och även den lilla får gå broddad när hon väl får skor. Det är större risk att de fläker sig och kanske aldrig blir bra igen ärn att de får en ordentlig broddspark så länge hästarna går i en bra flock. Under alla mina år jag har haft Bus (10) så har hon haft en broddspark som jag minns.

Angående utevistelse vid kyla, så är mina ute oavsett väder men kan få gå in tidigare vid riktigt dåligt väder (regn, blåst)

lisette
0

eller hästar som sparkar och får broddar rakt in i knäet? det kan verkligen vara livsfarligt att ha broddade hästar tillsammans. allrahelst om det kommer nya hästar till stallet.

alla gör ju som de vill, men jag hade aldrig tagit risken att ha broddade hästar tillsammans.

marinelady
0

#18 Inte för att vara elak lisette så bor du inte heller på en ort där 6 månader av året är is och snö, det är inte hållbart för hästägare i norrland att risker halkskador varje år 6 månader om året.

Alex
0

Det finns ingen gräns. De har päls som står emot både kyla, regn och blöt snö, de blir inte kalla eller blöta in på huden hur vädret än är. Glad

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

#19 nej visst är det så. =)

men när vi har snö så får vi faktiskt ordentligt. men de som har broddat här hemma broddar av efter varje ritt just för att slippa broddskador.

Elshira
0

Vi har aldrig skor på hästar som inte rids, blir det isgata så saltar och sandar vi där det behövs.

Men broddar på hästar som går tillsammans? Visst, ingen av de tre ston vi har går ihop bryr sig om någon rangordning, ingen är boss, ingen är utanför, och sparkar de mot varandra så är det bara ett litet lyft med rumpan ungefär som nog knappt hade gett blåmärken.

Men ibalnd kan även hästarna missbedömma avstånd och kraft och ibland kan det då stå en häst olämpligt.

Vi sålde förut iväg ett arabsto som fick avlivas då hon fått bakdelen söndersparkad. Och då gick hon med sin kompis som hon gort i två år, de hade alltid småbusat, men uppenbarligen gick något väldigt fel den gången. Veterinärkliniken ville inte ens börja operera då flera av de stora viktiga senorna var helt av och mycket muskulatur skadad.

Så det är alltid en risk med broddar, oavsett hur snälla hästarna tycks vara!

Hakuna matata!

marinelady
0

#22 Och det är alltid en risk obroddad som i mina ögon är mycket större än den med broddade hästar..

Cilla89a
0

Bor ju i Skåne, så här blir det sällan extremt kallt. Imorse vid 6.00 hade vi - 15, som också är det kallaste vi haft denna vintern, och hästarna traskade glatt ut för det, men har tjockare täcken, och mer grovfoder.
Kylan i sig biter väl inte på hästarna, sålänge dem har ordentligt med täcken och grovfoder. Värre är det ju om det blåser och regnar.
Så mina hästar går ute trotts kylan, dock står dem inne när snön smälter, fryser på och blir isgata, vill inte ha Brimad broddad i hagen, risken för trampskador är alldeles för stor.
Men så länge det är snö så är det inga problem.

Dem står även inne om det är ihållande regn/snöar och blåser mycket, dock brukar dem alltid gå ute några timmar för att röra på sig så kroppen håller igång och slaggprodukter o.s.v. försvinner.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Caspianowner
0

Vi har haft en ihållande kyla i snart 4 veckor.  Hästarna får gott om mat. De ser verkligen inte ut att lida. Nu har våra riktiga björnpälsar.

De som får täcken är det som jag ska jobba med senare under dagen. Annars är de som vilken pälsnakna hästar som de övriga på gården.

Även de över 20 årssträcket och Araber som de är tycks inte ses här vara något som jag behöver ymma extra för.

Just nu har vi - 28

CelsiusT
0

Mina hästar går på lösdrift med fri tillgång till foder, vi har haft som mest -20 denna vintern och idag har det legat på omkring -15. Brorsan, som knappt har vinterpäls + rids, går med vintertäcke (dock inte så jättemkt foder) och får ett fleecetcke på sig några timmar efter ridtur. Exy har vinterpäls. Dom söker skydd i ligghallen när dom vill (när dom är där inne båda två så blir det faktiskt värme efter en liten stund, ungefär som när man tar in hästar i kallstall), dock är det inte särskilt mycket dom är där vad jag märker av iaf, dom går dit och hänger ibland, sammanslagt ett par timmar/dygn.

Brorsan är broddad men Exy är oskodd. Hade jag kunnat haft skor på henne nu så hade jag haft det. Kan knappt göra nåt med henne för hon bara halkar. Dom båda haltar i hagen trots brorsan är broddad.

Islandshästarna i stallet går också ute på lösdrift och dom har tjock vinterpäls. Dom har medryttare och rids några gånger/vecka. När dom rids blir dom lätt svettiga (rids inte särskilt hårt uten med lättare uteritter) och efter ridning får dom fleecefodrade täcken (eller dubbla täcken feelce+vanligt) i några timmar tills dom torkat upp. Islandshästarna har inte fri tillgång på grovfoder men fodras 4 ggr/dag.

Medarbetare på westernridning.ifokus

AusaBausa
0

Våra går ju på lösdrift så alltid ute oavsett väder…men kan om det regnar o blåser väldigt mkt ngr dagar stänga in dem i uteboxen..för o torka upp ngn timme ..mest för lillemans skull;-)

bebbe
0

Mina vill inte vara inne, och när det har ösregnat o blåst i flra dgg har jag försökt ta in dom, men dom går ut lika fort igen, jag har sådana dgg känt i deras päls, och visst är dom våta, men längst inne vid huden är dom torra och varma. Så här skönt hade mina ston det i dag.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

CelsiusT
0

#28 rolig uppställning =)

Medarbetare på westernridning.ifokus

may-britt
0

mine is går ute hele dögnet jag har stall  hvor jag kan ta dem inn men de vill helelr vära ute de ser inte ut for och  frysa.

de får hö  4  gångar om dagen och så  har de halm de kan tygga på  och de kan gå  inn i  den åpnelösningen viss de vill.

i dag har vi  hatt 15- och  jag har colla på  min C ponni men hon ser ut til och ha det bra hon har et tykt vinter tekken på och  jag har inte klippet henne i år så  hon klarar seg bra.

min Is rider jag bare lett 20 til 30 min och  inte så  de blir jätte svettige övear lite i  skritt i form och  lite trav och  tölt nu  fikk  jag trena på  formen i  skritt mycke sen jag vill  inte ha dem så  svettig och  bra er det sen de har fått bettre form.

de går 4 dager och  vilar 4 dager så  jag provar och  få  det och passe inne med kylan och  min ridning.

min trear sa at  når det er 10- skal jag inte rida dem sen det er for kalt och  man får inte nogo ut  av sin ridning.

så  ser at söndag blir det 3- så  da rider jag

jag er i  Halland Laholm kan inte fatta at det kan bli så  kalt

Norge hadde 47- for 2 dager siden  och  det er kalt

bebbe
0

#29 Ja det ser lite ut som tripp trapp trull Glad

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Tusen
0

Tog en bild på våra hästar i lösdriften en dag då det var -27 grader ute. Så här såg vår shettis ut och det syns tydligt att han inte fryser. Denna ponny vägrar ha täcke på sig oavsett väder. Annars har våra lösdriftshästar aldrig täcke på sig annat än vid regn och rusk under en längre tid. Har aldrig sett dem frysa.Glad

Sen är brodd i hagen ett livsvillkor för de som är skodda. Vill verkligen inte att de ska halka och stsäcka sig eller ännu värre bryta benet. Ett litet broddhål gör ingen större skada och att om en spark träffar olyckligt gör den det oavsett om hoven har brodd eller inte. Sen slåss våra inte.

Tusen
0

En huvudbild på en frostig liten shettis. Glad

[Grabbarna-A]
0

#33 Vilken härlig "frostis"

Har inte mina på lösdrift men dom är ute från tidig morgon till sen kväll oavsett väder. Från april till oktober går dom ute dygnet runt.

Trots att min busar oerhört mkt med varandra, 2 jättebusig valacker, så har jag dom broddade i hagen, vill inte att dom ska halka och fläka sig.

niare
0

mina e ute jämt även väderlek. däremot snöar d väldigt mkt får dom komma in tidigare vilket verkar va uppskattat :P

Elshira
0

#23, men isgata kan man lösa precis som jag skrev med grus eller salt =)

Hakuna matata!

Birke
0

Mina hästar går ute i alla väder, bara inte lika länge i blötväder och kraftig blåst. Enormt mycket hö heter lösningen ;)