Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 1450 ggr
halludu
0

Fodertips! *Snabba svar*

Hej allihopa!

Skulle behöva snabba tips på bra foder.

Först lite fakta om hästen.

8 år
162 mkh
normal hull
Just nu är han på igång sättning, men annars rids han 6 dagar i veckan. Och tävlar hoppning emellanåt..

Jag hade velat ha lite mer energi utan att ge mer foder och utan viktuppgång. Vad ska man ha för foder då?

Han går just nu på grund, betfor och mineraler.

Vad tror ni? Vet att det är svårt men ska upp och prata med foderbutiken i byn och se vad hon säger. Men det känns lite bättre om jag har lite kött på benen innan jag åker upp dit.

Cilla89a
0

Utan en analys på gorvfodret är det omöjligt att säga avd han ska äta, du får helt enkelt fodra på känn..

Medarbetare på Dressyr.ifokus

Rita-S
0

är han lätt att hålla i hull så tycker jag det ser tillräckligt ut med det du redan har. är han svårare i hullet kanske det vore bra att tillfoga lite mer proteiner i form av luserne eller dyl om han är svår i hullet.
Ren havre skulle jag nog inte tillfogat bara så där utan vidare, men där finns ju mer energirikt kraftfoder som du kan ge i stället för grunden. och där kan man ju samråda med foderbutiken vad som kan va bäst.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

halludu
0

#2 Vad tror du om Kraffts energi foder? Tror du det är för mycket för honom? Man kanske kan bland det med grund, typ hälften hälften?

halludu
0

Glömde skriva att han är väldigt lätt i hullet!!

: )

Sen en fråga till, var kan man köpa linfrö? Och hur utfodrar man det?

Alex
0

För att det ska bli rätt bör du ha en analys på grovfodret. För får han i sig tillräckligt med energi, dvs det han behöver för det arbete han utför, så blir han inte piggare av mer. Dock lär han gå upp i vikt…

Får han för lite energi för sitt behov dock, så kan ett tillskott göra honom piggare, eftersom han då antagligen inte orkar så mycket som han borde.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

may-britt
0

ja bettre med analyse på  fodret.

men viss han nu  er satt i  gang så  kommer han nok upp  i  hull når han kommer mere i  gang med ridning

Rita-S
0

#3 jag skulle kanske säga det är lite i överdrift om han är lätt i hullet :)
Krafft har ju annars rätt bra foder, grunden tror jag nog egentligen räcker bra. Du kanske kan ge någon deciliter mer av det typ.

Gejsa är ju en fjordhäst och särs lätt i hullet kan man ju säga, hon blir snabbt tjock. Nu när vi satte hon i gong för alvar i höstas fick hon några deciliter Edel häst sedan jag har tillgong på det i stallet, bara för att ha lite mer "framåt" på ridbanan om du förstår.
Inget mer än det, samt hennes mineraler och några dl betfoder (betfiber).

Nu under vintern är hon riktig pigg och behöver inget kraftfoder för att bli framåt och vaken längre. :) Kan va hon behöver en näve eller så på våren igjen, men det får vi se på då. Men just NU får hon nån näve betfoder med sina mineraler och inget kraftfoder längre. Hon är tillräckligt pigg för två utan just nu.. :D

Som Alex här säger, får han det han behöver för livsuppehållet från grovfodret lär inte han behöva något mycket kraftfoder, så börja med en analys av grovfodret du har.

Det är rätt vanligt på våran bräddegrader att höet blir högt på energi men inte lika högt på smältbart råprotein, enligt min erfarenhet lär det oftast va behov för proteintilskott för våra hästar om det behövs något, och inte just på energifronten. Inte för att dom skal må bra och få det dom behöver. Men Gejsa behövde en liten knuff i sin inte-så-feta röv, vilket 2 dl av Edel häst gav hon.
Den kanske kan va ungefär samma som Kraft Grund skulle jag gissa?

Om du har tillgong på Kraft Grund och Kraft Energi i stallet du står kanske det kan va att fundera på att ge honom någon näve med kraft energi för att få en liten knuff i rumpan på honom, men jag tycker egentligen att man skal ge så lite kraft som man kan, och att kraften skal tillfoga en brist, inte bara ges för att man känner man kanske borde baserat på vad andra tycker. Har han ett ordentlig behov skal han självklart få :)

Men det är bara min åsikt! :)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

sus-sharon
0

vill du att hästen ska gå upp i vikt och hålla hull så skulle jag 1) se över grovfodergivan 2)ge proteinfodermedel ex lusern.

energifodermedel är inte det optimala om den tanke man har är att ta upp en häst i vikt, hull och muskulatur.

medarbetare på djurskydd.ifokus

halludu
0

#8 Jag vill absolut inte att han ska upp mer i vikt, men vill bara ha lite mer energi på honom..

WinterPrince
0

Enligt det gamla systemet att fodra (dvs innan man började räkna på kvoter hit och dit) så var det havre som man gav som energi.

När vi hade våra ponnys så minskade eller ökade vi mängden havre för att få en lagom pigg ponny.

Havre borde inte göra så mycket på hullet heller.

sus-sharon
0

#9 det var visst jag som läste inlägget bakfram; jag tolkade det som att du ville ha viktuppgång och ingen extra energi - men det var visst tvärtom.

alldeles för trött i huvet, alltså..

nåväl; gör då tvärtom vad jag skrev i #8 - köp ett energifodermedel. havre (hel eller krossad) kan vara ett bra alternativ.

halludu
0

Havre är inget jag vill använda mig av. - Dåliga erfarenheter!

sus-sharon
0

#12 men krafft grund (som jag uppfattar det som att du ger) innehåller ju till största del havre?

vad är det som gör att du backar från havre?

Alex
0

#10 Jo, energi i överskott går de upp i vikt av.

Gör han av med mer energi än han får, så det är därför han behöver mer? Eller är han bara inte piggare av naturen?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Gronstedt
0

Om han är under igångsättning så är han kanske inte pigg därför att han inte orkar. Vänta tills han är i full kondition innan du börjar fylla på mer "snabb energi" för att göra honom piggare!

halludu
0

Jag pratade med dem i foderbutiken och jag ska fortsätta på grund. Tack ändå för alla svar!