Varför inte rida när det är kallt?
Som rubriken lyder; varför inte rida när det är kallt? Är det skadligt för hästens ben/kropp/lungor? Här har vi över 20 minus..

Kyla i lungorna är inte bra för något djur - 18 är det väll för skid tävlingar.
Rida lugnt utan ansträngning det är OK men inte rida långa travpass, hästen kan dra på sig livslånga problem. Jag själv (jag är ingen häst tror jag men fråga min man får du ett annat svar) har råkat ut för en snöstorm i väldigt många minus och idag så har jag problem med lungorna när det blir riktigt kallt, det är klassat som astma och det är som om lungorna låser sig vid minsta ansträngning
Det är vad man även kan riskera hos en häst om man anstränger den vid för många minus.
Du kan ju tänka dig själv att springa långt om det är över -20 grader. Det är lite annorlunda för hästar, då luften hinner bli varmare innan den kommer till lungorna på hästarna.
Men det är fortfarande skadligt för lungorna, även fast
luften värms upp ?
Nu har jag "bara" ponnyer och de har ju lite kortare halsar, men nästan alla hostar till lite när de komemr ut från stallet till -20 grader, så det är nog precis som oss att man vänjer sig lite vid det även om vi får ner kall luft. Men deras långa halsar gör ju att de borde kunna klara lite mer än oss i.af :) Men jag tar inte i så jätte mycket om det är kallare än -15
Hakuna matata!
Nu till diskutionen om hästar har känsliga luftvägar eller ej :)
Vissa påstår ju att hästar inte alls har känsliga luftvägar, för att luften hinner värmas upp innan det kommer till lungorna. Men luftvägarna börjar ju redan vid hästens näsborrar, och iochmed det så blir det ju kallt en bra bit längs hästens luftvägar, och kallt i halsen kan väl inte vara jättebra? (menar inte att någon här som skrev det med lungorna och kalluft, utan i övrigt!! :))
Jag skrittar ut nu när det är kallt, mest efter vägen. Om det är lägre än ungefär -15 så skrittar jag bara. Men skritta ut gör jag även om det är kallt, för jag anser att hästen håller värmen bättre om den rör sig, än om den står stilla i hagen :) Sen beror det ju självklart på blåst osv :)
Att rida i kyla är inga problem. Frågan är bara hur.
För en promenadhäst kan det räcka gott och väl med lugn skritt ut med vägarna.
En elithäst klarar av att arbetas nästan som vanligt, bara man tänker på att värma upp hästen ordentligt innan arbetet och naturligtvis skritta av länge.
Sen måste man tänka på halkrisk och andra skaderisker.

Jag har frågat en vet. på ATG;
"Jag vet att man har gjort en studie på travhästar. Såvitt jag kan minnas sattes köldgränsen för när man ställer in tävlingar på grund av kyla vid -24 grader. Det berodde dock på kuskarnas komfort. Såvitt jag minns ansågs den kylan inte vara farlig för hästarna att ansträngas i utan det var av hänsyn till kuskarna.
Det man ska tänka på är förstås att det tar längre tid för hästen att bli varm så att det krävs längre uppvärmning. Sedan tror jag ingen ryttare vill rida någon längre stund i -30 grader."

Hur gör de i hästlandet Island ?
det har gjorts ett test med hästar och kor i samma hage det var -56 korna dog men hästarna klara sej eftersom dom har så lång väg ner till lungorna så den kalla luften hinner värmas upp innan den når lungorna, jag har kört mina hästar när det var mellan -15 till- 20 nånstans
Det har väl en del med hur vältränad hästen är att göra också? Travhästar t.ex är ju betydligt mer tränade än de flesta andra, även utomhus på vintrarna, och därför har väl kanske de lättare för att anstränga sig i kalla temperaturer utan att få skador?
För vissa hästar märker man ju att de reagerar, blir lättare andfådda och/eller kan hosta. Samma gäller ju människor, en otränad människa märker ju av kylan betydligt mer och får svårare med andningen i stark kyla, medan en vältränad kan ge sig ut på ett träningspass utan större problem…
#8 Det blir i stort sett aldrig så kallt på Island.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst