Hippo vs. Krafft
Ska köpa antingen Krafft Ponny eller HippoBas Basic åt min ponny, men ville bara höra lite åsikter först.. Återförsäljarn åt hippo sa att han rös bara han hörde ordet Krafft, nån som har en aning varför? Självklart för att dom är konkurrenter, men nån som har någon annan fundering?
När jag räknade med analysen på höet och så så vart det lite mkt energi (MJ) med HippoBas basic, spelar det nån roll??

för att de är konkurrenter? är min första tanke..
Jaa, tänkte det jag själv ;)

Självklart är det så. Dom kan ju inte stå och säga att krafft är bra när dom inte säljer det. *ler*

säkert som ovan säger.. men själv ryser jag lite också när jag tänker på Krafts foder.. väldigt missnöjd med det då jag alltid har fått säckar med mycket smul på botten.. säkert en 2-3 kg iaf.. har aldrig hänt med Hippo. Och eftersom hippo dessutom är billigare så betalar jag hellre mindre för "mer"eller vad man ska säga..

#4# Vad lustigt. Har använt mycket krafft foder av alla de sorter. Och det har inte varit smuligt. Kanske beror på hur dom hanterar det på Granngården osv.

Jag är jättenöjd med krafft =)

Men Krafft Ponny är ju rena skiten rent utsagt. Jag rekomenderar inte att använda det fodret…
#7 Varför?

Krafft Ponny-fodret har sänkt proteinen rejält. Bara för ponnyer har lättare för att få fång, ska inte proteinen tas bort, ponnyer behöver samma kvot protein som en stor häst. Har man riktigt bra hö fungerar ponny krafften, annars tycker jag bara det är ett dumt påhitt för att "lösa" fång-problemet…
#9 Jo men det beror ju på vilket hö man har. Som tex har man ett hö med jättemkt protein så kanske krafft Ponny är det bästa.
Jag väljer krafftfoder efter höet, inte tvärt om.

#10, jo som jag skrev, har man riktigt bra hö funkar ponny krafften. Annars är det inget att ha.

#11 Men det är ju bara bra om det finns ett färdigfoder även för hö/silage med mkt höga värden. Som #9 skrev - man väljer kraftfoder efter höet. Kan ju bli helt olika olika år…

#5 fast jag köper hippos foder på samma ställe som jag har köpt Krafts.. borde ju bli hanterat lika då..

#12, ja i dessa fall fungerar det bra. Men tanken bakom fodret är att det ska vara bra för fånghästar och de drar ner på proteinen, vilket är fel.

#14 Ah, sorry - det skrev du ju förut. Svarade bara på ditt "sågande" inlägg… Får lära mig läsa bättre *ler*