Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: sjukdomarskötselvård
Läst 7594 ggr
Alma-G
0

Vad används allt till?

Hej!
Jag äger ingen häst men ska hyra i framtiden :) Försöker läsa på så mycket som möjligt, men när jag kom fram till första hjälpen lådan är det en del saker jag undrar över. När jag letade efter bra saker att ha i den såg jag en lista från Agria med detta i:

• bomull ?
  • fetvadd ?
  • sax
  • brems
  • hovkrats
  • termometer
  • pincett
  • tejp
  • ögontvättmedel (vilket?
  • jodopax/ asollösning?/ koksaltlösning
  • mjukgörande sårsalva ?
  • zinkpasta ?
  • sårspray
  • gasbinda ?
  • kompresser ?
  • hästplåster?/ vanligt plåster
  • självhäftande lindor
  • stalllindor ?
  • kylande liniment/ kylkuddar (enagångs)?
  • värmande liniment ?
  • handdukar för omslag

Undrar när man ska använda vissa saker, satte ett frågetecken bakom dom, skulle vara snällt om någon ville svara Glad Vet vad det är, mer exakt vad man använder det till.
Skriv gärna om det är något mer man ska ha med!

halludu
0

Ska se om jag kan svara på några iaf.. Kan också ha fel men det finns många här inne som rättar om det blir fel : )

Bomull - Tvättredskap i sår exempelvis.. 
asollösning - uttorkande till vätskande sår.
kompresser - vid omläggning av ytlig skada
stalllindor - linda över omläggningar..?

Kanske ha helt fel, men jag har gett ett försök iaf..

Alma-G
0

#1 Tack tack :) Men lindar man då exempel stalllindor över kompresser? ;)

halludu
0

Ne då använder man först kompress sen gasbinda, sen ev. stalllinda..

Elshira
0

bomull ? - att ha under bandage då hästen skadat sig eller för att tvätta sår t.ex
fetvadd ? - Lite bättre än vanlig bommul att ha under bandagen, värmer bättre (tycker jag)
sax
brems
hovkrats
termometer
pincett
tejp
ögontvättmedel (vilket? Vad jag vet så är det så är det vanlig saltlösning som man använder till t.ex mäniskor…? Har aldrig använt det själv dock
jodopax/ asollösning?/ koksaltlösning Jodopax är ett deceficeringsmedel som man späder med vatten som sårtvätt och är dessutom bra vid vissa svampangrepp (ha alltid en flaska blandad), alsollösning/alsolsprit är också deceficerande (det brukar vi mäniskor oftast ha), väteperoxid brukar vi också ha hemma (finns på apoteket för 30 kr) vilket är decificerande, det bubblar när bakterierna dör och då kan man se när det börjar bli ordentligt rent (det slutar bubbla). Det brukar vi också ha om de har problem med hovarna.
mjukgörande sårsalva ? 
zinkpasta ? Är bra för att ta bort svullnader, använd dock inte det vid vanlig stukning eller liknande~
sårspray är deceficerande och lägger sig som ett genomskinligt plåster på såret, perfekt på sommaren om de har skavt upp ett mindre sår, och är dessutom jätte bra till oss människor med!
gasbinda ? Läggs utanpå kompressen t.ex Det är tynnre än vanligt bandage (ser ut om myggnät)
kompresser ? Läggs utanpå sår ungefär som ett jätte plåster tillsammans med gasbinda~
hästplåster?/ vanligt plåster
självhäftande lindor
stalllindor ? Köp ett par vanliga inte allt för elastiska bommulslindor och använd dem endast vid olycka så de är sterila
kylande liniment/ kylkuddar (enagångs)? Är bra vid benskador, läs på förpackningen för information
värmande liniment ? Samma som ovan
handdukar för omslag

En annan sak som kan vara bra att ha är "snögg" (finns på granngården och säkert på apoteket), är en linda som är självhäftande men ser ut att vara i skumgummi. De luftar väldigt bra och är perfekt att ha på sommaren för att sår ska kunna läka ut helt utan att flugorna kan äta på såret!

Hakuna matata!

Molla
0

Lite som jag vet

• bomull ? Använda småbitar till att hälla sårtvätt på och tätta sår, kan också användas som underlägg när man lägger om sår på benen.
  • fetvadd ?
  • sax
  • brems
  • hovkrats
  • termometer
  • pincett
  • tejp
  • ögontvättmedel (vilket? Jag skulle tvätta ögonen med vanlig natriumklorid(koksalt), småförpackade (10ml) så att de alltid är sterila. Finns att köpa på apoteket
  • jodopax/ asollösning? Sårtvätt / koksaltlösning
  • mjukgörande sårsalva ? Helosan kanske, är ju bakteriedödande också
  • zinkpasta ? Bra att smeta under ett sår som vätskar för att hålla huden hel där
  • sårspray
  • gasbinda ? Håller förband på plats
  • kompresser ? Är som hårt packade bommuls-fyrkanter, ofta med en yta som inte fastnar i såren. Sätts mot såret när man lindar om.
  • hästplåster?/ vanligt plåster
  • självhäftande lindor
  • stalllindor ? Vanliga lindor
  • kylande liniment/ kylkuddar (enagångs)? Mot överansträngda ben
  • värmande liniment ?
  • handdukar för omslag
Alma-G
0

#3 Okej, tack :)

#4 Tack för många och jättebra svar :) Ska lägga till snögg på listan, men om vad är det för skillnad på snögg och en gasbinda? Tänkte på om en gasbinda liknar ett myggnät så borde den också var luftig..

#5 Tack :)

halludu
0

Skillingarydssalvan är bra med!!

Alma-G
0

#7 Läste att det förebygger sprucken hud, när ska man använda den? ;)

Molla
0

#6 Gasbindan håller bara fast kompressen, man måste ha något över som håller fast och skyddar förbandet . Snögg/Coflex/självhäftande linda har man ytterst och den fäster ju i sig självt, så den sitter bra och behöver ingen tejp eller så. (obs går att linda för hårt. och jag tycker inte att man ska linda den så den går mot hästens hår, jag har alltid tex bomull under coflexen.)

halludu
0

Den har jag till lite alltiallo..

Så här står det på deras hemsida..

"En specialsalva för hästar. Fet mjukgörande salva som förebygger skav och friktion. Salvan är en perfekt hov- och karledsalva. Salvan fungerar som skydd mot rispor och dylikt. Smörj runt ögon och på juver när hästarna går på vall. Granskad av STC:s expertgrupp för doping. Karenstid är = 0 timmar."

Alma-G
0

#9 Okej, då vet jag hur jag ska linda, tack igen :)

#10 Aha, då fattar jag -den kommer också med på listan! Men när ska man ha den vid karleden och hoven? När den har mugg eller..?

halludu
0

Jag tror att den går och ha både vid mugg och förebyggande syfte.

Gronstedt
0

Vaselin att förebygga småsår och skav på känsliga hästar, till exempel i mungipor, och för att hålla skrubbsårsskorpor (främst på benen) mjuka, eftersom de annars kan "sträna" och göra att hästen haltar bara för att det gör ont i skinnet.

Alma-G
0

#12 Okej, bra och veta! Tack för supersvar Skrattande

#13 Går det lika bra med helosan eller är det något speciellt med vaselin? :)

Molla
0

#14 jag har hellre helosan i stallapoteket än vaselin. Helosanen är ju bakteriedödande, =sår läker fortare.

Men allra helst har jag aloevera salva, den tycker jag läker sår snabbt!

Gronstedt
0

Jag har vaselin hellre än helosan, just för att helosan är bakteriedödande. Sådant ska man bara ta till när det behövs, alltså när det redan finns en infektion, inte dessförinnan. Tycker jag, alltså.

Elshira
0

Vaselin (tycker jag) har en förmåga att bara täppa igen. Är det redan mjukt och fint så kan man ju ha på det men är det torrt så stänger det ute istället :S

Jag föredrar att använda helosan om det behövs, annars t.ex idomin eller aloe vera produkter.

Hakuna matata!

Molla
0

#16 Bakterier lär det alltid finnas i sår, om man inte steriltvättar flera gånger per dag. När det blivit infektion har det ju blivit för mycket bakterier och då är det ju lite sent.

Gronstedt
0

#18: Förvisso, men immunförsvaret bör motioneras, och användning av bakteriedödande medel "i onödan" kan skapa resistens. Men det är som sagt bara min uppfattning. Småsår behandlar jag inte alls om de ser rena och "torra" ut.

#17: Jag tycker tvärt om - att vaselin mjukar upp medan Idomin och liknande feta, kletiga salvor lägger sig utanpå. Mycket är nog vana, många olika saker kan göra samma nytta.

Molla
0

#19 Resistens ska man vara aktsam för!!! Inte använda antibiotika i onödan! Men jag tror inte lite salva på småsår frambringar resistenta bakterier.

Elshira
0

Det är när antibiotika används som de kan bli resistenta, bara allmänt bakteriedödande medel blir de inte resistenta mot =)

Hakuna matata!

Lorita
0

Jag saknar tamponger på listan Oskyldig mycket bättre än bommull, luddar inte, när man ska tvätta sår eller stoppa blödning och praktiskt enstycksförpackade Skrattande

Fetvadd är perfekt till våtvarmt omslag.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Alma-G
0

#22 Men dom är nju ganska små ;) Eller jag menar, det känns som att man måste ha dom ganska utspritt om det är ett stort sår?

Eftersom nu alla diskuterar vaselin och helosan så kan jag väl säga mig åsikt ^^

Tycker man ska ta efter känslan, vad man är van och lärd vid.
Där jag rider nu är helosan i centrum, till småsår och sånt. Jag tror inte sår blir resensenta av bakteriedödande? Snarare tvärt om! Det är väl bakterier som gör att såret finns kvar och förvärras?

Lorita
0

#23 när man baddar ren småsår och om man ska stoppa en blödning, ta en tampong och läggden i ett vattenglas ska du se vad som händer.

När det gäller vaselin helosan så använder jag vaselin för att lägga en vattenavvisande hinna helosan är mer mjuk görande.

Alma-G
0

#24 Jo vet att tamponger kan suga åt sig rätt mycket Cool
Så vaselin kan man använda om man vill skydda såret typ?

marinelady
0

Ska du ha stalllindor skaffa paddar, bra att utnyttja om du har en häst som får svullna ben över natten..

Alma-G
0

#26 Paddar står med på hästutröstningslistan ^^

marinelady
0

Alltid bra att ha två par ett för ridning ett för stallindorna :D

[Teddy]
0

Mitt råd är: Skaffa inte för mycket i början, köp till vartefter i stället.

Alma-G
0

#28 Okej :D

#29 Men stallapoteket är väl bra att ha från början? Ifall något händer.

CelsiusT
0

#30 Jag had einte ett stort stallapotek, inte så stort som din lista, när jag skaffade häst.

Jag hade ett paket bomull, jodopax, LHP-salva (desinfeserande sårsalva), tvättsvamp. Ja det var nog det jag hade när jag började, sen har man ju köpt till efter hand. Står man desutom uppstallad någonstans så finns oftast det mesta redan i stallet (och det är ju inte sådant som används varje dag så när det väl behövs så kan man oftast få låna och sedan köpa nytt till den man lånade av).

Det jag tycker är viktigast att ha i stallet:

KNIV (kan användas till det mesta och är superviktigt att det finns, gärna lite överallt och lättåtkommligt)

bomull

jodopax eller annat att tvätta med

någon form av mjuk salva

gasbinda + vetflex (sådan självhäftande linda)

söm och hammare (kan användas till det mesta)

--------------------------------

* bomull ? (sårtvätt och omslag)
* fetvadd ? (omslag)
* sax (bättre med kniv tycker jag, men även sax är bra att ha)
* brems (har jag aldrig behövt använda, tror inte jag har någon heller men kan vara bra om hästen har svår smärta/obehag)
* hovkrats (är inte det lika självklart som ryktborste? Det behöver man ju inte i stallapoteket då man har det, oftast flera, i ryktlådan)
* termometer (är bra att ha, tänk på att det ska gå att fästa ett snöre i bakendan på den, lätt hänt att den åker in i rumpan när hästen kniper mitt under temp-tagningen)
* pincett (tja, har jag ju aldrig använt i stallet, men visst)
* tejp (alltid bra att ha sådan som fäster på gaslindor etc)
* ögontvättmedel (vilket? (gå till apoteket så hjälper dom dig, annars funkar det med vanlig koksaltlösning)
* jodopax/ asollösning?/ koksaltlösning (Något av det bör man ha, bra till sårtvätt, just asolen är ju uttorkande och är bra till vätskande sår)
* mjukgörande sårsalva ? (bra både till sår och till andra mindre förändringar i huden)
* zinkpasta ? (känns lite overkill när man har sårsalva, men säkert bra)
* sårspray (ja det är ju bra att ha, lite overkill det med, men det fungerar faktiskt bra - jag har sådan spray, man sprayar på små sår för läkning och skydd)
* gasbinda ? (ja det är ju alltid bra att ha, man måt eju kunna lägga om ett ben eller så om hästen får allvarligare sår)
* kompresser ? (lägger man under gasbindan)
* hästplåster?/ vanligt plåster (Vanligt plåster är nog något många glömmer, finns mkt att skada sig på i stallet)
* självhäftande lindor (toppen!! när man lägger omo sår på ben etc)
* stalllindor ? (Bra att skydda bandage och omläggningar när häten går ute i hagen och/eller när den står inne, har man bara bandage är det lättare hänt att det går upp)
* kylande liniment/ kylkuddar (enagångs)? (Vid överansträgning, har inte det själv och tycker det är lite overkill)
* värmande liniment ? (jättebra att ha, både före och efter träning på ansträngda muskler, inget man behöver vid normal ridning, men ibland märker man av spända muskler på hästen och då kan man skaffa det och lägga på)
* handdukar för omslag (handdukar är alltid bra att ha i massor i stallet av flera olika anedningar, bara som en sådan sak som att torka av runt såret när man tvättat, eller torka hästens ben när man spolat dom)

Medarbetare på westernridning.ifokus

Alma-G
0

#31 Tog då listan från Agrias första hjälpen låda, just nu när man märker hur mycket det är och att inte alls så många har den mängden börjar det kännas lite mastigt med så mycket olika saker.

Vad är det för skillnad på gasbindor och stalllindor? Är de det att gasbindor har man ex. över kompresser för att hålla det kvar och stalllindor över gasbindan för att skydda den? Lite förvirrad Foten i munnen

Kniv ska med på listan också då, även om det nog finns i stallet, men som sagt var, ska vara lätt tillgängligt också.
Tack så supermycket för svaren :D

CelsiusT
0

#32 Gaslindor är sånna vanliga som man har till människa oxå, som bandage fast lite tunnare och bättre när man lägger om sår, ja man lägger dom utanpå kompress eller bomull. Stalllindor är vanliga benlindor som man har i stallet, typ fleecelindor. Anledningen till att stallindor står med på listan är för att man kan sätta en fleecelinda över ett omslag för att skydda omslaget + ev ge värme.

Medarbetare på westernridning.ifokus

Lorita
0

#32 gasbindan andas

Alma-G
0

Aha, då fattar jag Cool

Men när är det bra att värma benet?

Alma-G
0

Och ska man ev. ha padd under gasbindan? Eller går den att linda direkt på benet?

Ni är undebara, måste vara jättejobbig! Får nog ta upp det här med min ridinstruktör också..

Lorita
0

Om du använder gasbinda så har du ett litet sår med en kompress som du håller kvar med gasbindan. luft gör att såret torkar och läker fortare.

Elshira
0

Du ska ha kompresser under gasbindan =)

Hakuna matata!

Alma-G
0

Jaha, nu har jag fattat det tack tack Skrattande