tolka!
nu har jag fått hem en tolksele och är så ruskigt sugen på att tolka. :D
ponnyn är ju mycket körd, men ska man tänka på något speciellt?
ingen kan ju sitta på honom så hur styr man+ hur håller man sig kvar i pulkan? att stå på skidor är inte på tal om. =)
är det jättedumt att prova att tolka på en häst som inte haft vagn bakom sig eller provat på att dra något förut?
Nån får leda eller tömköra? :)
Lite dumt är det allt att tolka en häst som inte dragit något förut, men man kan ju testa. Gör inte som min kompis bara, hon knöt fast en åkmadrass bakom en bakskygg häst.. Slutade i sken.. Så knyt inte fast. :)

det finns ju de som tolkar efter ponnier själv, så något smart sätt finns ju att få allt på plats!
ooh nej det var ju ovanligt dumt. =)
ska se om det går, hon brukar visa tydligt om hon inte vågar något.
Vist kan man göra det själv, men som tidigare sa, knyt inte fast en pulka eller liknande, ta ett par skidor, köp ett par i plast (brukar finnas på vissa sport eller välsorterade leksaksaffärer) som är lite mindre så kan du ju åka skidor =) Och de första gångernas är det ju alltid bra att ha någon som hjälper en tills man ser att hästen inte bryr sig.
Hakuna matata!

Så här gjorde vi när vi tolka, dock är ponnyn körd sen innan och inte rädd för nått:)

#4 ja det är ju min ponny med, så att spänna så lär inte bli några problem. stora hästen får ju någon sitta på.
#3 vi ska nog inte utmana ödet för mycket och köpa miniskidor… har åkt skidor kanske 5 gg i mitt liv. =)
#5 Tänkte väll mest att du inte behöver spänna fast något då direkt :P
Hakuna matata!

jo det är ju sant, men jag hade åkt i backen hela tiden. =)

idag såg jag tre barn som tolkade efter en shettis. två av barnen satt i pulkan och det tredje red.
Jag tolkar på en sonwracer xD(så man kan styra lite) och så har jag tolkselen under den andra selen bara för tömmarnas skull ;) funkar bra här och så är det smidigt när man har orädda små skettisar ^^
Micro bara Älskar det ingen som går brevid och han får trava mkt :D jag brukar göra det på våran väg som är osandad och ogrusad och det åker typ inga bilar på den ;D sen är det ju plogat så han hoppar nog inte i diket det första han gör :O
Sen brukar det gå lättare med tolk för den är intelika tung som vagnen :P
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/