Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1216 ggr
LinneaG
0

smal/tjock?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har ingen bra bild, men tänkte bara höra vad ni tycker om Hades, om han ser ut att va i bra hull, eller om han ser smal/tjock ut.

LinneaG
0

en till

Snuttan
0

Jag tycker ärligt talat att det inte går att korrekt avgöra med vinterpäls på utan att känna på hästen.

Men han ser ut att vara lite FET, hjärtansrumpa, lite fläsk på bogarna och sakna det där riktigt fina hullet som man gärna vill ha, tittar på sidorna utav låren, manken.

Skulle alltså försöka justera foderstaten aningen, lite mindre fett, lite mer typ konditionsträning för förbränning och lite mer proteiner… 

Jag är inte särskilt bra på hästars förbränning ska tilläggas, utan ser mer utifrån fett, muskler osv synpunkten på vad som behövs… Och jag vet ju heller inte vad han står på idag :p Men för att förbränna det lilla extra fettfickorna han har nu så behöver han aningen mindre fett och lite mer motion och för att kunna lägga på riktigt fint hull och bygga muskler krävs ju proteiner… Så det är inte så svårt att räkna ut :p

LinneaG
0

Tack!

Han han gått ner en del sen han kom, men senaste veckan har han gått upp ett hål på sadelgjorden.
Just nu får han endast havre och mineraler, 3L havre om dagen men det är mest för att han ska bli piggare.

gejsa
0

Lite svårt att se på bild som snuttan säger. Men det ser ut som om han har bukfyllnad mest. Som man får om man äter för lite smpr som tex låga värden i höet och halm att äta. För lite proteiner alltså. Havre ger ju mest mj alltså fett och energi. Inte alls en bra foderstat med andra ord. Ger du fortfarande bara 4 kg hö om dagen? Har svårt att tro att han behöver 3 Liter havre om dagen. Rider du varje dag, hur mycket?

Scandi
0

vad tycker ni om mackan? den här är tagen nu..

LinneaG
0

#4 - Nu äter han mer hö, eftersom det är kallare. Vet inte riktigt hur mycket, runt 6 kg kanske. Han rids ca. 4-5 ggr i veckan.

Snuttan
0

Scandi, är svårt med sadel eftersom man inte kan se manke och rygg, vilket är bra delar för att se på det "bra hullet"…

Men han ser inte fet ut. Mkt lätt hö-bukig, jag upplever honom som lite tunn i hullet och lite ont om muskler, men det är lite svår vinkel för att säga och med sadeln på för den delen med så vågar jag inte ge någon vidare säker åsikt…

Snuttan
0

Håller med Gejsa om att Hades är lite höbukig.

Tycker fö han ser muskelfattig ut… Skulle absolut dra bort havren, ge klart mer hö och kanske någon sorts pellets med mkt proteiner i…

Scandi
0

hö bukig? jag har ingen annan ny bild från sidahär e en från i somras.. här tycker jag han ser smal ut

gejsa
0

#8# Oj, snuttan vi är överens. *ler* Hoppas du förstår mitt skämt nu.

Ja, hades behöver ev lusern strå eller kanske Groov 125. Om du ger 6 kg hö så kan du ge minst 1 kg strå om dagen. Eller ca halvt kg groov kanske räcker. Ta bort havren. Brallar han inte av havren? Mycket energi som du ger.

gejsa
0

Höbukig är proteinfattig kost för min del. Det är inte för mycket hö. Utan förmodligen ett hö som har för låga värden i och som inte kan bygga upp kroppen av det. Då får dom bukmagar. En del har ju mask men det tror jag inte det är i detta fallet.

NinaToy
0

"Men han ser ut att vara lite FET, hjärtansrumpa"
Snuttan menar du att han har kluvet kors eller? En del haflingrar och grövre raser har det…

Det är bara bra att hästen har lite att ta på när man ska börja bygga muskler. Havre förstår jag att du ger om han inte är särskilt pigg, jag hade fortsatt med det och lagt till något som Gejsa eller Snuttan säger fast inet Lucern eftersom de går upp av det.

Rätta mig gärna om jag har fel, har inte så JÄTTEMYCKET kunskap inom foder, detta jag skriver nu är bara erfarenheter.

gejsa
0

Lusern är bra att ge om hästen behöver proteiner. Dom blir absolut inte feta av det. Men däremot havren kan dom bli feta av. Mycket energi i det. Får man för lite protein i maten så kan dom inte bygga muskler. Då tar dom av det fett dom har och blir bukiga i stället.

Snuttan
0

När Gejsa och jag är överäns så måste det vara sant eller hur ;)

NinaToy, delat kors är ingen extriör sak, utan kuddarna består bara utav fett. Och är något raser som är lättgöda gärna lägger sig på. Det är inte något bra fett…

Hennes häst behöver ju bli av med FETTET och höbukigheten och lägga om hullet den har. Alltså bort med det onyttiga havret som lägger sig fel och bara går till huvudet och inte ger några muskler på denna? (frågetecken eftersom jag inte vet hur länge hon jobbat med den för att bygga muskler) och ge den proteiner för att sätta Bra hull och kunna bygga muskler. Muskler byggs INTE ifrån fett optimalt, för att kunna förbränna fettet krävs rätt mkt… Mkt bättre att banta bort fettet och ge proteiner som direkt kan gå till att bygga muskler.

gejsa
0

#14# Hi, hi ja där sa du ett sant ord Snuttan. Skrattande

LinneaG
0

Okie, ska se om ja förstått rätt nu =)
Ingen eller mindre havre? Han är väldigt slö, kan bli lite pigg om han står några dagar. Men ge lusern och havre?
Jag är inge bra alls på att se vad en häst behöver för att banta, bygga muskler eller så.

En bild på honom när han kom i somras. Där hade han mer hjärtrumpa.

LinneaG
0

I början av november

gejsa
0

Bilden från i somras såg han inte lika bukig ut. Och ändå har han troligvis gått på betet då. Så det är på tok för lite protein som du ger. Pröva att ta bort havren. Ge 1 kg lusern hack och strå (tar lite längre tid att äta än pelletsform). Pröva ett tag ca 1 månad och se om det blir bättre. Annars kan du ge ca halt kg nya groov 125 också. Det kan ju hända att han behöver mycket protein mer än vad man tror. Ditt hö tex kan ju vara jättelåga värden i. Du vet att jag har pratat om kvoter förut. En häst behöver minst 6 i kvot. ditt hö kanske bara har en kvot på 3 eller 4. Då förstår du att du måste ge mer protein?!

LinneaG
0

Okie, då ska ja köpa lusern nästa gång ja ska handla maten.

Snuttan
0

Jag vågar inte säga exakt vad du ska ge…

Men det Gejsa säger låter väldigt logiskt och korrekt enligt hur det ser ut (vad jag skrev ovan)…

gejsa
0

För att han är lite lat kan också bero på fel foderstat. Glömde skriva det förut. Ja, gör så det är bäst för hästen om inte annat.

NinaToy
0

Aha, har alltid trott att kluvet kors var exteriört eftersom jag sett det i en exteriörbok. :O Snuttan, Är det fett som bildas runtom eller hur blir det så kluvet? Vissa jättetjocka hästar har inte kluvet, har bara sett grövre raser som har det så, är det en tillfällighet eller samband?

Det med Lucern, jag frågade hon som hade haft Bino innan hur jag skulle göra för att få upp honom i vikt och då sa hon ge lucern, det ger de alla sina hästar som inte har så lätt att gå upp i vikt… och när hennes mamma säger saker så är det med största sannolikhet rätt…. :P

Snuttan
0

Det är en nedärvd sak, ungefär som kluven haka ;) Fastän det här är fett-reserver/fickor och det är ju mest kallblod (draghästar och ponnyer) som brukar lägga sig till med det eller fortfarande har kvar de anlagen…

Är alltså när de får rätt mkt fett i kroppen och bröjar spara som det sedan syns.

Det är alltså en extriör-sak, men påverkar inte på något vis, möjligtivis att ens häst är bättre än en utan det anlaget på att spara fett om den skulle hamna i en svält-situation :p

Ska se om jag kan hitta en bild jag har på någon dator på ett mkt välltränat fullblod som har så pass mkt muskler på rygg och bak så att de välver sig värkligen upp över ryggraden och får på så vis samma klyvna bak som feta kallblodshästar har :p Är lite äkligt mkt muskler på den…

NinaToy
0

#23# Okej, för nästanpå alla haflingrar har ju kluvet kors. ;P

Snuttan
0

Det är för att de oftast bär på den genen och är lite små-feta… :p
Vissa hästraser ska ju visas feta och har lättare för att lägga på hull, så som ponnyer och kallblod (jag kategoriserar ponnyer som kallblod om jag ngn gång skulle glömma att skriva ut ponnyer)…

gejsa
0

#22# Ang lusernet. Gå upp i vikt är för många att ger mer protein så dom kan bygga muskler eller behålla dom. Men du fördelar ju på vikten på hela hästen om du ger en bra foderstat med tex lusern. OM det nu krävs för att höet tex har för låga värden i. Om du tyckte tex att din häst var tunn överallt så var ju mer protein helt rätt. Man kan ju säga att man går upp i vikt. Men hästen blir inte fet. Den blir lagom.

NinaToy
0

Jo, det stämmer ju gejsa, min gick upp till lagom hull, nu är han lite klen igen, kanske för att han precis haft vila men vi har slutat med lucernet också för han äter mindre och mindre av det, han hatar det. :P

Snuttan
0

Finns ju lusern i flera former, du kan väll ge det både hackat, som strå och blött tror jag? Tror även jag hört någon säga att den ger pelletsarna som de är, men jag är rätt tveksam till det även om jag har minimal kunskap där…

Provat lite olika former och se om han kan tänka sig något annat?

sandi
0

om hästen är bukig beror det alltså oftast på protienbrist? jag kan tycka att mitt varmblod är aningen bukig (har tyvärr ingen bild) Han får 10 kg hö, 0.5 kg krafft grund + 20 ml b-vitamintillskott /dag (pga torra hovar). Rids ca 2-3 ggr/vecka i skogen. Bör jag öka kraftfodret för att få bort lite bukmage? =)

Snuttan
0

Vad jag vet om bukighet behöver det Inte bero på proteinbrist. 

Är väll egentligen restprodukter som inte används, vilket betyder att hästen bara får för mkt eller någonting den inte borde få/behöver och inte förbränns eller lägger sig på hullet, utan lägger sig som en höbuk…

= Man ska ta bort det som hästen inte behöver för att det inte bara ska lägga sig i buken.

För hästen kan ju i övrigt vara i bra hull och musklad - fastän med höbuk? - Någon mer kunnig om foder och hästars tarmsystem får nog gå in och rätta…

gejsa
0

#29# Ja, krafft grund är inte så mycket protein i. Tror det är 90 smrp. Köper du tex krafft nya Groov 125 så är det 125 smrp i. Så byt till det och kanske öka på till 1 kg per dag så kommer du nog att märkar skillnad isf.

sandi
0

#30 ja det lägger sig bara på buken, i övrigt är han i bra hull och fint musklad så det är lite tråkigt att han har den där magen.. =)

#31 Ok, tack! Ska prova med det.

Snuttan
0

Alltså vad lägger sig bara på bogen?

Han har bra hull och bra med muskelutveckling? Isåfall betyder det att du ger något mer än vad du borde utav någonting = något ska bort. Sedan är buken ofta svår enligt mina erfarenheter att få bort helt och hållet genom att bara ändra på foderstaten, man brukar behöva hjälpa till med motion för att få bort den ordentligt…

sandi
0

#33 det lägger sig på buken, inte bogen =) han är i bra hull, inte tjock och inte smal (man känner revbenen men de syns inte) Det är bara att han har en liten bukmage, i övrigt är han fin. Jag rider som sagt 2-3 ggr i veckan, allt mellan 30 min upp till 2 timmar. har inte möjlighet att rida 6 dagar/vecka. han är varken slö eller för pigg i ridningen. Vet inte riktigt vad det är som ska bort, det jag har funderat på är om han får i sig för lite protein och därför har svårt att hålla bukmusklerna. För att bygga och "underhålla" musklerna behövs väl protein eller har jag fattat fel där kanske? Oj nu blev det långt..

Snuttan
0

Bled lite fel ;p

Fast det är inte bukmusklerna som gör att magen hålls ihop… Man kan ha hö-buk och ha riktigt fina bukmuskler skulle jag nog säga… 

Kan även vara något din häst saknar i sin foderstat för att kunna ta till sig utav fodret ordentligt och det därför lägger sig på buken som restprodukter istället tror jag, hur är det med vitaminer, mineraler och allt sådant?

Är det HÖ du ger, inte hösilage eller någonting? Är det hö så låter det ju som rätt lite… Skulle nog egentligen behöva veta näringsinnehållet i allt han stoppar i sig och kunna räkna foderstater för att se vad han får i sig som han inte behöver eller vad han kan tänkas behöva skulle jag tro…

Kan ju vara som så att ditt hö innehålller för mkt restprodukter eller någonting som bara blir restprodukter i kroppen och lägger sig som höbuk är min tanke… Jag är inte världsbäst på foderstater bör jag nog upprepa igen…

gejsa
0

Börja med att öka på proteinet som jag skrev. Det är mitt förslag. Blir det värre så var det inte protein han behövde. Men jag gissar på det iaf. Förra årets hö blev lite konstiga värden på. En del fick jättehöga smpr och låga mj och tvärtom. förra året kunde man verkligen inte säga "att man brukar få si och så värden".

sandi
0

#35 Han har en mineralsten i boxen som han slickar på, inte en sån med bara salt alltså. Det är hö jag ger, inga värden på det tyvärr så det försvårar ju saken..

#36 Ja jag ska öka proteinet få se vad som händer. Man måste ju börja någonstans =)