Hjälp, hon dricker för lite!
Jag har nu länge försökt se hur mycket mitt russ dricker per dygn, och det är inte mycket alls! :( Hon dricker aldrig i hagen, och på natten syns det knappt i hinken att hon har druckit… Hon är likadan på sommaren, och då är det ju himla viktigt att hon får i sig vätska för då är det ju varmt… Så nu funderar jag om jag ska ge henne betfor, för det innehåller ju vatten, eller finns det andra alternativ, t ex andra "vatten-foder" ?
Har hon saltsten? Preics som oss så behöver de ju salt och även om många har det så är det långt ifån alal som saltar höet när de ska torkas (du kanske inte ens använder hö) och då får de ju i sig lite slat på det viset med =)
Men att ge betfor är väll kanske inte den bästa lösningen, men du kan ju alltid fodra med ensilage eller om du har hö så kan du ta en balja som du blötlägger höet i t.ex dagen innan och som du fodrar med så for dom ju i sig lite vätska till det i.af.
Hakuna matata!
#1 Hon har saltsten och mineralsten som hon använder. Vi saltar även höet när det skall torkas (har eget hö). Tyvärr så kan jag nog inte blötlägga höet, för vi har kallstall och jag vill ju inte att höet ska vara iskallt, eller, det kanske inte funkar så, det kanske inte är någon skillnad… Tänkte om det blöta höet fryser ihop, det borde det ju göra? Sen tänkte jag om vattnet var för kallt, men hon dricker ju inte på sommaren heller, och hinkarna är rena, så det är det ju inte heller. Aja, jag vet inte… Tycker så synd om min lilla älskling..
Men om hon alltid gjort så och mår bra kanske det inte är något problem?
#3 Jo, kanske det… Men t.o.m jag dricker ju mer vatten per dag… :(
Kanske överreagerar, men jag är orolig för lillpluttan…

har du kollat om hon är dehydrerad? det gör du genom att nypa tag i lite skinn på halsen, om det "går tillbaka" sakta eller inte alls är hästen uttorkad.
underhållsbehovet av vatten till hästar är ca 5l vatten / 100 kg kroppsvikt och dag.
hästarna får ju också i sig en del vatten via det foder de får; hästar på bete som äter 10 kg ts får i sig ca 30-55 l vatten, hästar som äter torrt foder ca 3,5 l per kg ts.
under vintern kan det mycket väl tänkas att din häst hellre äter snö än dricker vatten utomhus.
säg att din häst har en foderstat som innebär 8 kg ts foder per dag. då får hon i sig ca 8*3,5 = 28 liter vatten från fodret + det hon dricker ur sin hink (svårt att veta för mig, men säg 5 l). det gör alltså ca 33 l vatten per dag = underhållsbehovet för en häst på ca 6-700 kg.
alltså; jag tror inte att du behöver vara orolig för att din häst dricker för lite. betfor i sig innehåller inte särskilt mycket vatten, däremot drar det åt sig mycket, om det är så att du vill ge extra ändå.
medarbetare på djurskydd.ifokus
#5 Testade lite i somras, men det är ändå missvisande pga att hon är gammal så huden i sig är ju rätt stel… Då gick det tillbaka segt. Nu har hon så mycket päls så det är svårt att se…
Oj, vad rörigt det blev när du skrev foder och siffror osv :P Hon får 5 kg hö, 2dl kraftgrov (för att hålla vikt osv), 2 dl havrefri müsli, och 10 ml flytande b-vitamin per dag, så någon större mängd vätska innehåller väl inte det? Hon verkar ju må bra och sådär, men det är himla oroväckande att hon knappt dricker nå vatten…
säg att din häst har en foderstat som innebär 8 kg ts foder per dag. då får hon i sig ca 8*3,5 = 28 liter vatten från fodret
Jag måste ah förstått fel, eller menar du att om hon äter 8 kg hö om dagen så får hon i sig 28 liter vatten + det hon dricker…?
Hakuna matata!
#7 Antar att du inte menar att frågan var riktad till mig? :P

#6 det beror på vad det är för ts i fodermedlen. hö brukar väl ligga på ca 84% ts (för din häst = ca 1 liter vatten från grovfodret).
hur mkt som kommer från kraftfodret kan jag tyvärr inte säga eftersom jag inte vet ts på det. men varför ger du groov som är ett foder framtaget för avelsdjur? (missuppfatta mig inte nu, jag bara undrar).
hursomhelst, med det hon får i sig från sitt hö varje dag skulle hon för att täcka underhållsbehovet av vatten (russ = ponny kategori b = ca 200 kg) behöva dricka 9 liter.
äter hon snö ute kanske hon dricker lite mindre. under betessäsong får hon som sagt i sig väldigt mycket vatten via gräset (5 kg ts = ca 15-25 liter).
hon kanske hellre dricker varmt vatten än kallt? har du provat värma vattnet som du ger så det blir fingerljummet (ni hade väl kallstall?)?
eller hon kanske hellre skulle ha en vattenkopp med eller utan flottör?

#7 jag har ur en av mina utfodringsböcker hämtat siffran som säger att hästar på torrfoderstat (grovfoder + ev kraftfoder) får i sig på ett ungefär 3,5 l vatten per kg torrsubstans. om hästen alltså äter 8 kg torrsubstans om dagen får den isf i sig ca 28 liter vatten, ja.
#8 Ja Förstod inte riktigt för det kan ju omöjligt vara fler liter vatten än antal kg hö :P
Hakuna matata!

#11 hmm.. nu blir jag osäker? jag kanske läste för fort? jag måste leta reda på sidan igen.
#9 Nej med av kraftgrov finns det; Kraftgrov 60, Kraftgrov 90 och Kraftgrov 120. Kraftgrov 120 är för avel och hårdtränade samt stressade hästar, 90 är mer hobbyhäst-tävling, och 60 är mycket för att få upp hull på hästar samt hålla vikten. 60 Inehåller ingen energi alls :)
Har provat med lite varmare vatten, men tyvärr så hålls ju inte det en hel natt/dag, och på sommaren är det ju varmare, men då dricker hon ju inte heller..

#7 och TS: hahahah. ojoj. här gick det fel fort!
jag har läst för fort och för tokigt; så här stod det ju: hästar på torrfoderstat dricker ca 3,5 liter vatten per kg ts foder.
lessen för det.

#13 groov 60 innehåller 9,0MJ per kg, så jo, det innehåller en hel del energi. tanken med det är att öka på fiberhalten i foderstaten, ffa för proteinkänsliga hästar eller hästar som har ett proteinrikt grovfoder.
tillbaka till vatten:
eftersom vi inte hunnit installera vattenkoppar till shettisarna än så har de fortfarande varsin 10-liters vattenhink. när jag ger dem vatten kokar jag upp ca 1,2 liter vatten i tekokaren och blandar med en vattenkanna (nästan full 10-liters). då blir vattnet lite varmare, lite drickvänligare och det fryser inte under natten. åtminstone ser jag skillnad på mina två - de dricker mer sen jag började på detta vis än innan när jag bara hällde upp kallvatten i hinkarna.
jag läste också i en av böckerna att hästarna tenderar att dricka mindre om de har liten andel grovfoder i foderstaten. om du ökar högivan, dricker hon lite mer då?
Oj, nu blev det många som skrev på samma gång :P
det der er inte bra over lang tid nå som det er så kyla du får ta i varmt vatten och legge i eple biter så du får häaten til och drikka.
min drikker mycke mer når jag har i varmt vatten och biter av eple
#17 Varmvatten fryser ju i regel snabbare än kallt vatten? :)
Problemet när man börjar använda sötsaker (som betfor, eller endel har melass, och may-britt äpplen) är att de tyvärr kommer få hål i tänderna betydligt lättare.
Det är många, många fler hästar idag som har hål i tänderna än vad man kan tro och dessa hål går inte att laga, så jag skulle akta mig för att blanda i godsaker för att få dem att dricka…
Hakuna matata!
#19 Jo precis…
ja ha men kan man ta i lite eple saft da noe moste man jo gjöra for och få dem til och drikka.
jag har et kar med varme for mine så vattne fryser inte så det er inte helt kalt vatten heller.
men i 2008 når jag inte hadde varme på mitt kar tok jag i varm vatten och for och få min kolikk häst til och drikke nok la jag inn eple eller eple saft i vattne.
håplöst detta med vatten kar och frysi vatten.
hon åt int eplene men hon drakk vattne.
det er falig når det er kyla och de inte drikker nok
När de har kolik eller är tydligt uttorkade får måste man ju självklart "fuska" lite, själv har vi en dunk melass när sådant händer.
Hakuna matata!

#19. myt. hästens saliv innehåller inga enzymer = det finns inget som kan fräta på tandemaljen. därför är fodermedel som innehåller socker inte lika stor risk för häst som för t.ex. människa.
om det däremot finns skador på hästens tänder (från t.ex. dåligt tillpassat bett) kan det ske angrepp som orsakar hål.
däremot kan pelleterat foder innebära en risk eftersom det ökar risken för sprickbildning i tänderna = högre risk för karies.
ok da vet vi det.
jag moste ha vattenkar som holder vattnet bra hvor det inte fryser.
men jag er bekymrad så fort jag ser at de inte drikker mycke i går drakk de lite men i dag så fort jag hadde tatt i nytt vatten så drakk de jätte mycke
moste si jag lengtar etter sommar och varme
#23 Tja då måste väll en hel tandläkargrupp ha fel, men det är i.af vad som sades på Sveriges Lantbruksuniversitet när jag hade turen att min ena häst fick vara med som visningsobjekt där och då hade 2 hål i tänderna, båda satt långt bak i munnen.
Det nämndes att problemet var precis som du säger ökade mängder av kraftfoder (däribland till stor del pelleterat) samt diverse godis som äpplen (som dessutom har fruktsyra som fräter) samt hästgoidis med socker i.
Hakuna matata!
om vattnet är iskallt och fryser? hon kankse inte tycker om kallat vatten, våra dricker inte vattnet om det är för kallt.
#26 Hon sa ju att det är likadant året om tyvärr ;(
Hakuna matata!
#26 Hon dricker inte det som är på sommaren heller, varken när det är nytt friskt och kallt, eller när det har hunnit bli lite mer ljummet… Men samtidigt vet jag inte vad jag ska göra åt att vattnet är kallt nu, för vattnet fryser ju. Det funkar ju inte att slå i varmvatten, eftersom varmt vatten fryser fortare än kallare vatten…
Så hur i helsike gör man för att vattnet inte ska frysa!?! 
fyll bara en halv hink när du tar in henne och när du ger kvällsmat/hö fyller du på den och sen på morgonen om hon får mat kan du fylla på den igen.
konstigt att hon inte dricker oavsett….har du provat att ha i socker, våra brukar få det på sommaren när dom ska dricka mer 1-2 dl på 20 liter vatten, prova det annars
#29 okej, ska testa…

#25 fast det är veterinärmedicinska studier som påvisat detta, se denna länk.
hästtandläkare är väl f.ö inget legitimerat yrke med särskild utbildning, varför jag tar den yrkesgruppen med en liten nypa salt - det finns de som är bra och det finns många som inte är det.

har itne orkat läsa alla inlägg.
har ni snö ute nu så äter hon säker av det.
#32 Mjo, vi har en hel det snö faktiskt (norrland!), och hon verkar ju må bra osv… Det är nog bara det att jag är extremt orolig :)
#18: Hur kan varmt vatten frysa snabbare än kallt?

#34 Internet skrock /skröna 
#35: Misstänkte det, det är ju fysikaliskt omöjligt …
Så länge hon inte verkar påverkad av att inte dricka, d v s trött och hängig, tendens till yrsel (du vet själv hur det är när man fått för lite att dricka en varm sommardag) så tycker jag inte du ska oroa dig. Då har hon säkert täckt sitt behov på ett sätt eller annat.
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
så er det inte med häster som inte drikker nokk om vinteren de ser inte trött och så ut de får kolikk och det går fort.
min så inte trött eller sjuk ut 5 min etter la hästen seg ned i boksen och reste seg inte jag sa konstig hon pleier inte gjöre det der 10 etter fattet jag at noe er galt och ringte vett fikk henne opp på bena och begynnte och gå jag fikk ta med spöet och jage på henne ute vär gang hon prova och legge seg ned.
så det går jätte fort når de inte drikker på grunn av kylan.
jag vill ha gitt varmt vatten med eple biter i och i en hink i boksen och holt coll på at hon fikk i seg noko vatten
men det er jo och så at er det snö ute eter de snö med så kansje hon får i seg nok vatten
#34-36 Tror det är att varmt vatten kyls ner på en gång eftersom det är "varmt som hamnar i kallt" liksom… Det varma vattnet frös faktiskt snabbare än det vanliga när jag testade. :)
#38 Det är ju inte bara på vintern som hon dricker dåligt, så det är ju inte på grund av kylan som hon inte dricker…
nei kansje hon bare er en så dan häst som inte drikker mycke.
gir du salt i hennes mat?
#40 Hon har saltsten och vi har eget hö som saltas på sommaren när det torkas..
#30, brukar ha 1-2 tsk salt i oxå
ok