material i stall?
för att inte kidnappa en annan tråd totalt:
vad har ni för material i era stall?
just nu har jag bara plankväggar, men har tänkt att byta ut dem. är inte säker på vad för några dock. antingen råspont eller osbskivor. dock gillar jag inte utseendet på osbskivorna utan hade isf fått måla dem.
jag tror vi har granplank? är inte säker men
Osb är ju jättefint!!!

jag tycker det blir för mycket. allra helst i ett litet stall. =) men man kanske ångrar sig när det sitter uppe.
har ni behandlat träet molla?
Jag tycker plankväggar är det bästa, hållbart och säkert!
Hade nämligen en bekant som hade råspont (ordentligt tjock skiva) men ena hästen hade lyckats sparka igenom en skiva och fastnade med benet då bitarna inte rammlade loss utan satt fast och knep åt runt kotan när hästen försökte dra loss vilket resulterade i att hästen satt helt fast tills dom lyckligtvis hittade henne och kunde hjälpa henne.
Den hästen stod helt lugnt och bara "väntade" på hjälp även om det självklart blivit upprispat vid kotan, dock är det nog inte alla hästar som står så snällt i väntan på att få komma loss!
Kan tänka mig att detta skulle kunna hända med osb även om det är längre bitar i den och borde hålla lite bättre tycker jag (så jag skulle föredragit det, och är dessutom snyggare), men efter att ha hört om denna olycka så kommer jag med all säkerhet aldrig ha något annat än plankor!
Hakuna matata!
I nuvarande stallet har vi släthyvlade furuplankor, 5 cm tjocka. Är i dagläget snygga och lätta att hålla rena. Dock tycker jag att träplankor ofta blir repiga och därmed svåra att hålla riktigt rena.
Förra stallet hade plastplank. Dessa var extremt lätta att rengöra.

Men Lisette… varför inte klä med samma sorts skivor som du andvänt till släpet??? det biter dom iaf inte isönder.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#6 Sånna skivor är jättedyra. Det var dom iaf till vårat släp.. Jag hade ju inte valt dem i första hand..

#8 snyggt och proffsigt!

1 skiva 120x240- 200kr är inte dyrt.

#4 råspont är ju en plankvägg. eller du menar inte spontade plankor?
det blir ganska mycket billigare med osbskivor nämligen, därför jag funderade på att använda dem.
#7 beror på vad man har för kontakter. ;)
En hel vägg endast i tjock råspont, en enda stor "enhet"
Hakuna matata!

jaha. ja nej det är ju inte snack om det för mig isf. utan råspontade plankor.

Suck min dröm är tegelväggar i stallet med inmurade krubbor.. dyrt och klumpigt säkert men så vackert och hållbart.. ville bara påpeka att målade plattor i stall blir fula på kanske 6 månader.. hästar är ganska duktiga på att repa dem och märka dem. Osb är ju inte heller det mest hållbara materialet, skulle jag sätta in det så skulle jag sätta det över plankorna för att garantera att dem inte sparkar igenom dem.

OSB-skivor sparakar hästarna igenom och kan skada sig riktigt illa om det vill sig.
Jag skulle ha målat plankväggen, det är ju ett bra material och mycket billigare och enklare än att bytta allt.

#15 jag räknade faktiskt på det och det blir billigare med osbskivor.

Har man en hel plankvägg som osbskivan ligger tätt emot så bör dom inte kunna sparka itu den eftersom den inte kan svikta.

#16 men du skulle ju måla osbskivan 

#18 ja men det får jag ju göra med ett plank med. eller hur? kostnaden för färgen kommer man inte undan ändå.
råspont kostar 84:-/kvadratmeter. (går åt11,36 meter på en kvm. en löpmeter kostar 7.40)
en osbskiva är 2.88 kvadratmeter och kostar 117:-
samma yta med råspont kostar 241,92:-
då är ju inte färgen inräknad alls där.

#19 jag menar att du ska ha kvar det gamla

jaha. nej det är inte på tal om det. det är så gammalt och behövs bytas ut.. därför försöker jag hitta ett vettigt sätt som ändå är bra och billigt.
#17 nackdelen om man tar de där plyfaskivorna som jag har till släpet så blir det nog inga snygga skarvar. de är ju inte jämna i ena kanten och är det sen olika färger så blir det nog svårt.