Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 7018 ggr
TtypFlikka
0

Klippa manen?

Asså min häst har kortklippt man, men när den blir för lång, hur ska jag enklast göra för att klippa den, så den blir jämn? Glad för svar (a) =)

halludu
0

Jag har ingen annig, undrar samma sak. Vilket sätt som är bäst för att få manen jämn och fin.

Cilla89a
0

rycka tycker jag är finast, finns bara ett fåtal typer utav hästar som jag tycker passar i klippt man.

Medarbetare på Dressyr.ifokus

änglaflickan
0

Om manen har vuxit sig väldigt lång brukar jag klippa av det värsta och sedan rycka. Annars rycka, för att underhålla längden och tjockleken =)

[Zkold]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag klipper manen på min, ryckte i början men jag tyckte han såg ovårdad ut i det. Endel hästar passar bättre i klippt man och endel ser bättre ut i ryckt… här är en bild på hur min pålle såg ut i nyklippt frilla. Dock rycker jag pannluggan för att undvika pottfrisyren.

TtypFlikka
0

#4, de e jättefint, hur får du till manen så jämn när du klipper den? :o =)

Repoort
0

klipp med urtunningssax för att få "ryckt resultat" och slippa saxmärken.

Loa-bg
0

Urtunningssax är som sagt suveränt, men om hästen börjar få för tjock så ryck då även den.

[Zkold]
0

#5 det tar sin lilla tid. Jag är noggran med. Lättast är att göra det på sommaren då man kan blöta ner hela manen. Använda en mankam och en fin sax, liknande som frisörer använder.