rengöra krubbor...
jag har länge svurit över krubborna, att det är så svårt att rengöra dem. man kan inte hälla i för mycket vatten för då blir det ju riktigt svårt att få ut vattnet.
har gått och funderat på om man inte kan ha någon form av propp i botten på krubban så man lätt kan tömma ut vattnet när man tvättat krubban.
idag var jag på eko och hittade vad jag letade efter! 12:-/st kostade de, så man överlever ju verkligen det!
ville bara tipsa, för det är kanske fler än jag som svär varje gång man ska rengöra krubban!? =)
Sådanna pluggar brukar gå att hitta lite varstans till sådanna krubbor. Men har för mig att man får borra hålet själv…? I sådana fall kan du ju lika bra köpa en i metall på vilken järn/bygg affär som helst =)
Borra ett vanligt hål i din krubba och sätt ner en mutter med platt/lite rundat huvud och en nyckel (som den i plast) under krubban^^
Hakuna matata!

en vagnsbult i metall rostar ju, om man inte tar rostfria. inte så roligt att behöva skära upp den med vinkelslipen sen.
jag köpte två sådana så jag ska fixa hålen imorgon. =)

kokande vatten löser det mesta via ångan - då behöver man inte ha i särskilt mycket vatten i krubban =)
men upp ska det ju, så det kan ju vara smart med bottenpropp. om den passar ordentligt i hålet och inte läcker ut vattnet i förtid..
medarbetare på djurskydd.ifokus

Va smart ! Ivans krubba är fast och jag svär också över den dagligen.
jag har då inga problem med att rengöra min krubba till ponnyn :D och hon är en riktig gris när hon äter ;)

Använder också varmt vatten när jag tvättar ur krubborna , fast jag fyller på rejält med vatten . Gnor runt med en diskborste sen . Och när vattnet ska ur tar jag en liten plastbunke och öser ur vattnet , och när inte det går längre så tar jag en svamp som suger upp det som är kvar :)
Smart! Och att den bara kostade 12:-

Jag tömmer krubban med en lingonburk, sen suger jag upp resten med en badsvamp, hur enkelt som helst.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Gör som en del andra och lägger i en svamp som suger upp vattnet. Väldigt smidigt och enkelt.
Smidigt. Själv kör jag på lösa krubbor dock, tycker det är enklast på alla sätt. 
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Jag borstar ut vattnet med diskborsten, är det mycket kan man ta en liten hink och ösa ur. :)
Men det skulle helt klart vara smidigt med en propp i krubban… ;)

Litar inte på att det blir 100% tätt om man sätter i en propp.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
#12 Behöver det verkligen vara 100% tätt då? Man brukar väll inte ge hästarna simmlektioner i krubban? (A)
Skämt och sido, jag har aldrig haft något problem med att tvätta ur den och de få gångerna jag gör det (typ när dom lyckats skita i krubban -.-) så tar jag också en bunke och en svamp =)
Hakuna matata!

jag har med tagit en svamp och jag har verkligen inte tålamod till det.. =) blev jätteglad när jag hittade dessa proppar.
och hästarna här hemma får då inte speciellt blött foder. =)