Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 1697 ggr
lisette
0

rengöra krubbor...

jag har länge svurit över krubborna, att det är så svårt att rengöra dem. man kan inte hälla i för mycket vatten för då blir det ju riktigt svårt att få ut vattnet.

har gått och funderat på om man inte kan ha någon form av propp i botten på krubban så man lätt kan tömma ut vattnet när man tvättat krubban.

idag var jag på eko och hittade vad jag letade efter! 12:-/st kostade de, så man överlever ju verkligen det!

ville bara tipsa, för det är kanske fler än jag som svär varje gång man ska rengöra krubban!? =)

Elshira
0

Sådanna pluggar brukar gå att hitta lite varstans till sådanna krubbor. Men har för mig att man får borra hålet själv…? I sådana fall kan du ju lika bra köpa en i metall på vilken järn/bygg affär som helst =)

Borra ett vanligt hål i din krubba och sätt ner en mutter med platt/lite rundat huvud och en nyckel (som den i plast) under krubban^^

Hakuna matata!

lisette
0

en vagnsbult i metall rostar ju, om man inte tar rostfria. inte så roligt att behöva skära upp den med vinkelslipen sen.

jag köpte två sådana så jag ska fixa hålen imorgon. =)

sus-sharon
0

kokande vatten löser det mesta via ångan - då behöver man inte ha i särskilt mycket vatten i krubban =)

men upp ska det ju, så det kan ju vara smart med bottenpropp. om den passar ordentligt i hålet och inte läcker ut vattnet i förtid..

medarbetare på djurskydd.ifokus

linasvovvar
0

Va smart ! Ivans krubba är fast och jag svär också över den dagligen.

thilda-
0

jag har då inga problem med att rengöra min krubba till ponnyn :D och hon är en riktig gris när hon äter ;)

BeatriceHolmberg
0

Använder också varmt vatten när jag tvättar ur krubborna , fast jag fyller på rejält med vatten . Gnor runt med en diskborste sen . Och när vattnet ska ur tar jag en liten plastbunke och öser ur vattnet , och när inte det går längre så tar jag en svamp som suger upp det som är kvar :)

Molla
0

Smart! Och att den bara kostade 12:-

bebbe
0

Jag tömmer krubban med en lingonburk, sen suger jag upp resten med en badsvamp, hur enkelt som helst.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Kimpa
0

Gör som en del andra och lägger i en svamp som suger upp vattnet. Väldigt smidigt och enkelt.

Alex
0

Smidigt. Själv kör jag på lösa krubbor dock, tycker det är enklast på alla sätt. Flört

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lennartsdotter
0

Jag borstar ut vattnet med diskborsten, är det mycket kan man ta en liten hink och ösa ur. :)

Men det skulle helt klart vara smidigt med en propp i krubban… ;)

bebbe
0

Litar inte på att det blir 100% tätt om man sätter i en propp.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Elshira
0

#12 Behöver det verkligen vara 100% tätt då? Man brukar väll inte ge hästarna simmlektioner i krubban? (A)

Skämt och sido, jag har aldrig haft något problem med att tvätta ur den och de få gångerna jag gör det (typ när dom lyckats skita i krubban -.-) så tar jag också en bunke och en svamp =)

Hakuna matata!

lisette
0

jag har med tagit en svamp och jag har verkligen inte tålamod till det.. =) blev jätteglad när jag hittade dessa proppar.

och hästarna här hemma får då inte speciellt blött foder. =)