Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 1717 ggr
halludu
0

Läsa efter gymnasiet?

Jag undrar vad det finns för olika skolor med olika inriktiningar man kan gå efter man avslutat gymnasiet. Jag har gått barn och fritid nu. Men är sugen på att läsa vidare inom häst. Jag bor i Värnamo. Vilket gör att jag helst vill läsa runtom häst (jönköpingslän). Har ni lust att komma med tips och idéer till mig, gärna hjälpa mig och söka på google och ge mig länkar till olika skolor.

Kan vara andra län också men helst i närheten av jönköpingslän.

Cilla89a
0

Vad inom häst vill du bli?

Medarbetare på Dressyr.ifokus

halludu
0

Vet faktist inte, det är därför jag vill ha tips om så många olika hästskolor som möjligt. Men har varit mycket inne på hästentrepernör. Men vet inte riktigt vad det är..

Cilla89a
0

#2 entreprenör läser man till om man vill starta egen hästverksamhet av något slag, eller jobba i stall på kontor och sköta deras företag.

vet att det finns hästentreprenör utbildning i Vaggeryd, det ligger väl i dina trakter?

Annars finns det ju hippologen i Flyinge eller Strömsholm? Eller stallchef i Flyinge?

halludu
0

Den i vaggeryd är väl den jag är mest intresserad av då  jag i framtiden helst skulle vilja ha eget företag på gården. Men undrar om det finns något annat som liknar den som är bättre eller om det är den man ska satsa på.

halludu
0

Men det står att man måste ha dokumenterad erfarenhet av hästvana. Måste man då ha gått hästgymnasie eller liknade innan?

Cilla89a
0

#4 ska jag vara ärlig så hade jag läst vidare till något annat och enbart haft hästarna som hobby.
överlag så är det väldigt svårt att ha företag med häst och tjäna något, om man ens får verksamheten godkänd som ett företag av skatteverket.
det är väldigt få som lyckas och tjänar en vettig lön.

halludu
0

Det står på hemsidan att det är 9/10 som får jobb efter utbildningen..

Alex
0

Ja jobb är väl inga problem att få, de flesta startar väl eget så… Flört Dock krävs det i de flesta fall någon annan inkomst också (egen eller från nån man bor med) för i alla fall alla jag känner med hästverksamheter får inkomsten att leva på från annat håll. Själva hästverksamheten går back eller, i bästa fall, betalar för sig själv.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

halludu
0

Vad ska man läsa då..?

sus-sharon
0

både SLU och BYS har häst- och/eller djurrelaterade utbildningar i Skara.

www.bys.nu:

*företagande med häst (landsbygd, hälsa/friskvård, hovslagare, ridinstruktör)

www.slu.se:

*djursjuksköterska
*etologi och djurskyddsprogrammet

medarbetare på djurskydd.ifokus