Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettridtravare
Läst 3089 ggr
[vamir]
0

Stå still?

Hej!
Jag har en ridtravare som har oerhört svårt att stå still! Speciellt när man ska hoppa upp i sadeln. Han dansar alltid runt som en tok, har försökt lugna ner honom, och då jag sedan flyttar efter pallen och ställer mig på den, så går han alltid framåt eller bakåt, blir nästan gråtfärdig när jag står där :( Det slutar alltid med att jag får ringa ut min pappa så han kommer ut och håller i honom. Det känns bara så hopplöst, visst det kanske bara är en liten sak, men ändå, det gör mycket…! :(

Någon som har det lika/har haft, som har några bra tips?

lisette
0

har du försökt ställa honom mot något så han inte KAN vända rundor. tex mot ett staket?

[vamir]
0

#1 Antingen backar han, eller går framåt, så att ställa honom mot någonting skulle nog inte fungera, för det finns ju alltid en väg därifrån, om man säger så… Men annars var det ju en idé…

lisette
0

går framåt kan han ju inte eftersom hans väg framåt är spärrad. =)

jag vet att lorita har haft ett bra tips innan, vi får väl se om hon dyker upp och kan berätta!

sus-sharon
0

träna, träna, träna. sådär var Sharon i början också.

det enda som hjälpte för våran del var att träna upp- och avsittningar. i och med att hon började röra på sig - då började vi om. ner ur stigbygeln, flytta tillbaka hästen - börja om. då blev det jobbigt att inte göra på mitt sätt till slut.

en del dagar hade vi bara upp och avsittning, ca 10 min. tillbaka in i stallet, av med sakerna när det gick bra. tränade också att stanna, hoppa av och på under ridpasset (både på "bana" och ute i skogen).

tog 2-3 veckor innan jag hade "lärt om" henne, men nu har vi inga problem längre.

med vår gamle ridtravare var det skitsvårt - honom hade de ställt mot ett hörn och gett hö för att han skulle stå still = riktigt dålig ovana.
undvik att gena, träna på att hästen ska stå still oberoende av var ni är nånstans - man kan ju behöva hoppa av och på ute i skogen, på ridbanan eller någon annanstans också.

ge inte upp - plocka fram ditt allra envisaste jag och ge dig sjutton på att det ska funka.

medarbetare på djurskydd.ifokus

sus-sharon
0

många gamla travare har ju den här ovanan iom att de oftast är i rörelse när kusk hoppar av och på och därför inte "behöver lära sig" stå stilla..

medarbetare på djurskydd.ifokus

[vamir]
0

#3 Nej, men isånnafall så backar han ju? :)

#4-5 Okej, ska prova det… Jo det är ju precis som du säger, han är ju inte van att stå still alls när man hoppar upp.. :)

thilda-
0

hoppa på inne i stallet då??

[vamir]
0

#7 Så gör dom ofta i travstall, och då är det full fart ut. Igenting som jag vill testa faktiskt :) Sen är det lågt i tak så jag är osäker på om det går.

Molla
0

Nä inte i stallet, sitter sen barnsben att det är förbjudet =skaderisk.

Tycker också att det är bra att bara öva på det några pass. Ställ kusen och börja som vanligt, så fort han rör sig ställer du tillbaka honom och börjar om. Tanken är att du ska komma längre och längre fram mot upphoppningen utan att han rör sig.

En annan metod är ju att korta innertygeln så han går runt dig när du hoppar upp. Det tycker jag funkar för enstaka tillfällen, men inget jag skulle vilja göra varje uppsittning.

Annars tycker jag att man kan öva ledarskap och faktiskt öva in kommandot stå. Det underlättar uppsittningen!

Lycka till! Var envis!! =)

[vamir]
0

#9 Precis, det känns inte säkert. Det funkar inte med att korta innertygeln, när jag måste använda pall för att ta mig upp, det är ju också ett problem, för då kan man inte "hoppa och skutta" lika mycket, om man säger så ;)

BeatriceHolmberg
0

Min ridtravare var också sån i början , gick bara runt hela tiden .
Så jag tog mamma till hjälp . Hon fick stå och hålla i honom i tyglarna på hans högra sida samtidigt som hon motade honom när han ville gå åt sidan . Efter ca en månad så stod han helt stilla när jag skulle hoppa upp .
Han fick också en liten godisbit av mig i form av en Krafftpellets när jag precis hade kommit upp , på så vis började han med att "vänta" på den där godisbiten och genom att han gjorde det så stod han samtidigt stilla :)
Tipset om godisbiten fick jag av min hovslagare som även rider in hästar.

[vamir]
0

#11 Min pappa brukar hjälpa mig, så han håller honom. Men då står han och trippar och tar småsteg åt olika håll hela tiden… Ska prova det du sa, med att vänta på godisbit :)

WinterPrince
0

Jag tycker du ska börja från marken och se till att hästen kan stå still. Dvs den ska stanna på kommando och sedan stå tills du ger kommando att gå igen. Det är jättetradigt i början och tar lång tid. Men det gäller att vara konsekvent och flytta tillbaka till där han ska stå.

Efter mycket jobb så bör han kunna stå själv medan du t ex går och hämtar något.

[vamir]
0

#13 Han står stilla lös på stallgången medans jag fixar och donar innan ridning och efter ridning, så då kan han ju stå still :/

Salish
0

Har du kollat så att han inte blir irriterad på något? Ibland kan det hända att man råkar peta till med foten i sidan när man sitter upp så att hästen tror att det ska röra sig. Eller irriterad på något annat?

[vamir]
0

#15 Vet inte riktigt vad han skulle vara irriterad på… Pallen då isåfall, för han börjar ju innan jag fått i foten i stigbygeln, så det är ju inte det att jag petar till honom… Rider med westernsadel (han var såhär redan innan jag började rida honom med westernsadel), och dens stigbyglar är ju liksom mer "stabila" om man säger så…