Repgrimma i hagen?
Finns säkert en sån här tråd sedan tidigare, men det gick inte att söka.
Jo, jag undrar om man kan ha repgrimma i hagen? Säkert en dum fråga, men jag blev lite osäker :)
Jag har grimma i hagen pga säkerhetsskäl, så utan grimma går dom inte :)

Absolut ingen repgrimma i hagen. Om hästen fasnar någonstans kommer den inte loss. Hästen går sönder före grimman, där av anledningen att man aldrig ska binda upp en häst i repgrimma häller.
Själva går våra hästar altid utan grimma av säkerhets skäl. (kan inte fasna om de inte har grimma och skulle dom rymma är dom väldigt lätt fångade^^ )
skulle inte ha repgrimma i hagen av samma anledning som #1.
Välj istället en lädergrimma som går sönder om hästen skulle fastna i ngt.
#1-2 Har ingenstans som hästen kan fastna i hagen. Har inget träd eller liknande, inget vindskydd heller. Jag har alltid grimma i hagen pga att det ska vara lätt för någon obehörig att fånga dem om dom skulle rymma, eftersom jag bor 3km från e4, och när hästarna rymmer är det ditåt dom springer, alltid. Havet ligger åt andra hållet, så det är nog därför.

#3 hästen kan fasna i staketet eller (nu pratar vi maximal otur) fasna själva. Om den ska klia sig och är skodd eller om den busar med en annan häst eller vad som. Kan även skada sig om den skrittar med hvudet i marken och kliver på "öglorna" under hakan. Vid denna årstid kanske de är broddade och fasnar. Och om hästen rymmer kan den ju fasna och skada sig om den inte har en grimma som går sönder.
#4 Ah, okej. tack så mkt :)
Här har vi inte grimma i hagen överhuvudtaget, dels för att hästarna kan fastna med hovarna om dom rullar sig, skavsår av grimman bla. Men är jag tvungen att ha grimma så skulle jag ha en med kardborreband som löser ut om hästarna fastnar någonstans. Repgrimma i hagen=nej.

Man ska aldrig lämna en häst i repgrimma, den går inte sönder om hästen drar och kan orsaka väldig skada.
#6 jag har grimma på två och två utan grimma och det är för att andra än jag om dom skulle komma lösa ska kunna fånga dom två med grimma, lilla kahlúa är nog mogen ganska snart att gå utan grimma hon också men klumpen Ametist vill jag ha grimma på, det är bäst så.
Okej okej, i get it! :)
Jag har ena utan grimma nu, rymmer dom så gör dom det tillsammans och får man tag i en så följer den andra med.