Chokhöjning på passpriser
I dag fick jag 2 nya pass ett på en shettiskorsning 1075, har tidigare kostat 425 + att jag har betalat 500 för chippmärkning och 200 för åldersintyg. Pass på stor korsningshäst kostade 900 + samma avgifter som ovan.
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Vilken förening är det som höjt priserna så mycket? Och vad har det kostat innan?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Svehast, och jag skrev de tidigare priserna i mitt inlägg
Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst
Jaha okej, det missade jag.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Otroligt!!
För bara ett år sedan var t.ex. Russavelsföreningens pass helt gratis. Idag tor jag de kostar 200 kr. Undrar varför vissa rasavelsföreningar tar sådana överpriser. Det kan ju inte vara dyrare eller billigare administration beroende på vilken ras man handhar.
Själva tillverkningen borde ju vara detsamma.
#4 Men det kan ju ha med resurser att göra. En förening som får in 100 passansökningar/år kan ju ha ett betydligt billigare pris än en förening som har 2000 ansökningar/år t.ex. Just för arbetet, det blir ju himla mycket att göra.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Det förstår jag också men varje pass kostar ju lika mycket att göra per styck och tar lika lånng tid att administrera. Tidsfaktorn och totala inkomsterna följs ju åt.
#6 Jojo, självklart. Men man kanske inte har lust att vänta ett år på sitt pass, så då krävs det ju fler som jobbar med passen för att det ska gå snabbare och hästägaren ska få ut det så snabbt som möjligt.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#4 Russens pass var INTE gratis för ett år sen
#8 Okej! Förlåt om jag tog fel på när de införde pris på passen men jag vet att det inte var särskillt länge sedan det gjordes. Alla pass vi har fick vi i alla fall gratis.
#9 Ingen fara och det spelar ingen roll då det bara är att gilla läget, men det var nog bra så länge sen då inget är eller har varit gratis eller ingått mej veterligen. Mvh

Men då har du väll skaffat pass till hästar äldre hästar eller hur? Och eftersom det har varit pass lag sedan 2005 så är det väl inte så konstigt att det är lite dyrare avgifter på dom…
Med härstamning: 400:- för föl, övriga 900:-
Alla utan härstamning 900:-
Med Godkänt eu pass 300:-
Med Icke godkänt eu-pass 900:-
Länk: Svehast pass
Tja, och vad betalar jag…
Drygt 800:- för id-kontroll ( då är inte chippning medräknat) och sedan runt 2000:- för inskrivning i passet.
INTE KUL…

#12 Vilken ras?

Jo men har man korsningponnyer/hästar får man räkna med en högre kostnad så är det ju bara…
#10 och #11 Jo det var visserligen pass till några äldre men då vårt föl skulle registreras och få pass 2005 (hon är född då) så kostade inte hennes något alls heller.

#15. 300:- tar russen för föl. Har bara hittat shetland som tar 200:- för fölpass, om de kommer in i tid. Så russen är rätt så billiga ändå 

#15 ingår inte passet i stoavgiften 

#17 nej stoavgiv´ften är något annat. Kanske ått det går till det men först betalar man stoavgift (även om det inte blir något föl) sen passet

#17 & 18 Stoavgift är en avgift som hingsthållaren betalar till SH ibland via sin rasförening. Den betalas utifrån antalet betäckta ston. SH tar 250:- per sto.

Ja precis men på russ betalar man 230 till SH och 70 till svenska russavelsföreningen
#16 Nu kostar de 300 :- men då vi reggade vårt russföl var det gratis.
#13 Jag hör inte till de "vanliga"
. Det är när PRE fölen ska skrivas in. Vet inte om det är 2 stycken eller om det finns någon mer, som har behörighet att göra det. Sen sköts ju allt i Spanien varifrån vi får vårt pass.

#22 Nackdelen med att avla "exklusiva raser".
Fast ett PRE föl har väl ett högre ekonomiskt värde än vissa andra raser 
Korsar man hej vilt i sin avel kan man gått betala lite extra för det, tycker det är bra att "buskavlare" får en liten extra "straffavgift".
Tolka inlägget hur Ni vill, men det är min åsikt.

#24 jag håller med till 100%