Skygg mula
Jag har en mula (en korsning mellan häst och åsna) och tänkte fråga lite ang. henne, och eftersom hästar och mular är ungefär lika så tänkte jag att ni kanske kunde hjälpa mig.
Vi köpte henne i somras då hon skulle avlivas om ingen köpte henne. Hon var redan då skygg och rädd för äldre människor, men flickan i familjen kunde lätt ta i henne. När vi kom dit på en åsneträff så kunde vi komma fram och hälsa i hagen utan problem så vi beslöt oss för att ta hem henne. Vi har tränat endel med henne, men hon har blivit mer skygg för oss efter chippmannen skulle ta chipp och skulle ta rotprov på henne.
Men hon är väldigt nyfiken utav sig och man ser på henne att hon verkligen vill komma fram och hälsa men vågar sig inte riktigt fram. Vi har tidigare bara försökt ta tag i grimman såfort vi kan och sedan inte släppt men det funkar ju inte i längden. Nu har vi börjat sätta oss så nära vi kan komma henne och locka fram henne med godis, och då tar hon den och springer därifrån och vi upprepar samma saker 3/4ggr och sedan låter vi henne vara så hon förknippar oss med något bra.
Är det bra eller har ni någon metod som ni tycker fungerar bättre?
Sedan till en annan sak. Jag har suttit på henne tre gånger och det har faktiskt gått riktigt bra. Hon är bara 95 cm men mulor är mycket mer viktbärande än hästar och om vi bara skrittar så borde det gå, men vi hade tänkt rida in henne, några tips på hur vi kan göra på bästa sätt?
Hoppas någon har svar på frågorna! :)
Jag tar hand om en Dvärgåsna, som jag sen ska rida in ;) Kul att det finns nån annan med halvåsna iaf! :D Man rider in på samma sätt som på en vanlig häst. Fast jag kommer köra henne mycket innan jag börjar sitta på henne :)
Haha jo, i stallet så finns två mulor och fyra åsnor. En utav åsnorna, den minsta är uppfödd i stallet, och hon har vi faktiskt kört med släde för första gången idag! Sedan finns ett sto som är normal stor, ganska lat. Sedan finns den yngst utav dom, hon har varit framåt hela tiden vi haft henne och nu börjas även hon ridas in. Sedan har vi den största utav dom alla, den enda valacken och han är D-ponny och lär växa lite till. Han är snäll som jag vet inte vad och hel gosig!
Vi har varit ute och ridit lite jag och min kompis idag på den yngsta och den största. Jag galopperade tillochmed på den största idag. haha!
Är ni med i svenska åsne föreningen?
Tänkte om vi sets på någon åsneträff?:)
Oj, slänga in en bild på alla? :) Den jag tar hand om är skäck! Med både svart och brunt =) Otroligt söt. O sen har hon det matchande namnet Skrållan :P Jag vet inte om vi är med..Ska kolla med ägaren. Jag har aldrig varit på nån träff med Skrållan, men har varit med utan henne. Det var ju en träff på Lindberga i Stöde..
vart bor du nånstans? Skulle vara roligt att träffas med åsnorna och så ;)
Men gud! Vi var ju där också :'o Var du där hela tiden? Ja är hon som hade en liten brun åsna på utställningen som stegrade typ hela tiden:)
Vi hade med oss alla utom min mula och den stora åsnan för vi hade dom inte då. Det var ju åsneträff i Sala under sommaren och då hade vi med mulan Iris som min kompis Ellen hade under tävlingen i stöde. Det var där vi fick med oss min mula Ia hem.
Jag bor i Fränsta, alltså inte så långt ifrån Sundsvall. Dock är det inte mina åsnor utan jag rider bara min häst där. Och hjälper till att rida och greja om det behvös. Emma Höglund heter hon som äger dom! :D
På denna bild är det i Stöde under Stöde träffen :)
Jag såg dig x) Blev kär i den lilla bråkstaken ;) Men mulan är din? Jag äger ju inte heller Skrållan, utan tar bara han dom den och så =) Ska försöka hitta en bild på henne så kan du ju se om du känner igen henne ;)
Jag och en till har henne tillsammans :) Men som sagt väldigt skygg :(
Shit vilket sammanträffande egentligen, att båda var där utan att ens veta om varandra. :)
Jo hon är verkligen charmig. Och det roliga är att hon inte ens är så i vanliga fall, haha! Hon har aldrig gjort något sånt tidigare, men då brakade hon lös, haha! Det var hon vi provade att köra släde idag med och det gick super bra!
hm. kan inte riktigt komma ihåg dig.. hm. var du där med någon? :D
jag känner inte igen henne, kanske för att hon inte varit med på stöde eller sala. Hon var verkligen söt!
Var någonstans i Sundsvall?:)
Jag var där med en kompis som hade sin ponny där. Medans hon var ute o red så kollade jag på åsnorna ;) Skrållan är ett riktigt charmtroll som betér sig som en hund. Man släpper lös henne och hon håller sig till en. Springer med hästen och kommer när man ropar =) Skrållan står i Bunsta, Njurunda :)
Jasså :D vadå för häst? :) Jag har ju en ponny också, och mulan och hon är bästisar! Så det är super bra då man kan ha med mulan ut när man rider som handhäst då.
Har du hållt på med åsnor länge, eller är det första åsnan? :)
Jag tycker åsnor är riktigt charmiga, och mulor också för den delen. Vi hade ju med oss iris, som min kompis tävlade med där på stöde. Hon red i hoppningen, och visade upp ett dressyrprogram! :)
En 4 årig Nordsvensk :) Första åsnan som jag tar hand om. Jag ska ju köra in henne och sånt :D http://jaycut.com/mix/107566/preview?context=user_110761
Ett filmlipp på Skrållan :) Sen ser du bredvid att det finns ett videoklipp på hästen., Tindra ;)
Har du mycket erfarenhet av åsnor? :)
Nja inte erfarenhet kan man väll säga. Jag hade aldrig ens sett en åsna innan jag började rida i stallet där jag rider nu. Men nu har vi ju fått hjälpt till med att ta hand om åsnorna och mulorna nästan lika mycket som hästarna. Så lite kan jag väll iallafall. Har ju också ridit endel på dom nu, men förutom dom två stora, Daisy och Jack så är dom andra lite lata och vill inte riktigt gå framåt, dessa två är faktiskt framåt och Emma har lite planer för dom :)
Skrållan är jätte framå toch taktar alltid bredvid mig, även om jag står stilla
Men eftersom hon är en Dvärgåsna är jag lite orolig för att hon inte ska orka bära mig :/ Så det blir väl körning för min o Skrållans del
Hur lång är du och hur mycket väger du?
Mulor är ju som sagt viktbärande och orkar enhel del, men jag tycker att hon är väldigt liten och därför vill jag bara skritta med henne. Själv är jag 1.63cm och väger runt 55kg.
Med mulor så kör man oftast coonjumping. Det är när mulan först står stilla och sedan hoppar man över ett hinder från stillastående. Vi gjorde detta i Sala på träffen och i ''finalen'' var det bara Iris och Ia kvar, som kom delad etta tror jag, på 85 cm. Här hemma har vi provat lite då Ia hoppade 90 cm! :) (man har ingen ryttare på! :D) Det är rolig sport att kolla på, men där var det bara dom som ägde Ia som hade provat på det. Vi var ju hos dom. Det skulle vara kul att kolla på när riktigt stora mulor hoppar, fast det finns bara utomlands, så långt jag vet:/
jag är 1.60 o väger 36kg, blir det för tungt för henne? Annars kör jag henne bara :)
36 kg!? Jag tror absolut inte att det är för tungt! Med tanke på att jag har suttit och skrittat på mulan och väger 55kg så lär det inte alls vara några problem! Har du bra balans, för isf måste du nog balansera upp henne eftersom du är så pass lång :)
haha, jag är väldigt tunn i kroppen ;) Har superbra balans, har stått på hästar i voltige o massa sånt :D
Fast vi får väl se om man vågar sig upp på den lilla galningen x) det är fullfräs framåt, non stop och bockningar och stegringar hit o dit :) Hon blir lite galen när hon är pigg ;)
Haha, det låter som en riktig vilding, men jag tycker om sånt:) Jag tror inte du beöver oroa dig över din kropp iallafall, eftersom du verkar ha väldigt bra balans (till skillnad från mig, haha! :D)
Hur står dom då? Alltså, åsnorna i stallet går på fritillgång till hö under vintern, och får hö i omgångar på dagen under sommaren. På vintern då det är väldigt kallt står dom inne, och när det är lagomt att vara ute men fortfarande lite kallt så får dom ha täcke på, eftersom åsnorna inte tål kyla lika bra som hästarna:) Hur gör ni?:)
Dom får inte hö i fri tillgång, men däremot får dom otroliga mängder ;) Åsnan proppar nog i sig 5kg extra :P Dom ser ut som 2 tunnor båda 2 x) Dom går in på kvällarna. Båda står dör det mesta utan täcken, men nu när det blir så jäkla kallt ute har dom täcke. Visserligen bara fleece men annars har dom blivit svettiga sen när man tar in dom. Skrållan har 1 dm lång päls på vintern elr mer, och hästen ser också ut som en isbjörn :)
haha! :) ja på dagarna är det ju inte så jätte kallt nu, :D hästarna har aldrig täcken på sig, eftersom dom har så pass tjock päls, och ingen av dom är rakad :)
Näe, Tindra är lite frusen av sig medans Skrållan fortfarande far runt som en dåre i 20 minus ute! Hon fryser inte ens när det är så kallt
Haha, vilken knäppis! :) Åsnorna i stallet är väldigt frusna, och vill in såfort det blir lite kallt :)
Har du någon msn?:)
haha, det är ju jag som tar hand om henne så ;) Skrållan vill hellre ut och skutta i snödriverna om det är kallt ute ;)
aa, du kan få den via PM ;)
haha hon verkar som en rolig prick!:D
haha, att hon är ;)
Här finns ett tips som kan hjälpa:
Något som kan funka och som är lättast att göra i hagen är den här ''infångar metoden'' som belönar rätt beteende och gör fel beteende påfrestande.
Går mot hästen tills den tittar på mig. Väntar en liten stund eller tills den tittar bort eller äter. Går fram helt lugnt igen tills den tittar upp på mig. Stannar. osv. Leken går ut på att så länge hästen tittar på mig så är jag snäll och står stilla. Är han riktigt fokuserad kanske jag till och med backar ett steg. Så fort uppmärksamheten sviker (eller han låtsas att inte se mig, eller går) så går jag mot honom igen. Så fort jag får uppmärksamhet stannar jag och ev. backar. Följer han efter eller vänder sig mot mig så backar jag igen. Om han springer fortsätter jag gå. Ja, det kan ta timmar men till slut kommer man fram.
Skulle tiden ta slut så går jag efter tills jag får den där uppmärksamheten, sen vänder jag helt sonika och går hem - och har ändå ''vunnit''.
Det går ut på att du lägger et psykiskt tryck på hästen genom att helt enkelt följa efter den. Varje gång den ger dig uppmärksamhet lättar du trycket, och går den mot dig lättar du det ännu mer. Så även om du går ''för tidigt'' så belönar du bara rätt beteende extra mycket genom att du lättar det psykiska trycket när hästen står kvar med uppmärksamhet på dig.
Men det är väldigt viktigt att läsa hästen och stanna eller backa (eller bara vända sig bort lite) så fort den gör ''rätt'' (tittar på dig). Det är det som lär hästen att komma fram, inte att du tröttar ut den.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Det ska jag faktiskt prova, men jag vill ju ha lite tid på mig,:) Det kan nog ta väldigt länge, men hjälper det så är det ju super!
Med barn går hon jätte bra, dom kan gå fram till henne och hon kommer till och med fram till dom om dom står i hagen. Med oss lite äldre, så är hon bara skygg. Hon är också bakrädd och får panik om någon går för nära bak eller klappar henne på rumpan.
#28 Det kommer hjälpa om du gör rätt :) Eftersom det är en metod som tydligt belönar rätt beteende men ger press vid fel. Låt det ta den tid du behöver :)
Har bl.a. använt den på en misshandlad, kygg korsningshingst, 3 år gammal.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
okej :) ska prova! :D
får jag bara fråga en sak? jag kan absolut ingenting om åsnor och så men om man har en mula och en åsna brevid varandra ser man vilken som är "vanlig ocg vilken som är korsad med häst?
Ja. En mula ser mer ut som en häst än en åsna. Dom har längre svans, och jag tror dom flesta ser skillnad.
Japp. man skulle se en väldigt stor skillnad ;)
aa precis :)