Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1661 ggr
[Zkold]
0

Håravfall?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min häst har sjukt tjock man, det är som en nordsvenks man på ett varmblod lixom.
För någon månad sen i samband med att jag slängde på ett halstäcke på honom så har han börjat tappa manen, men bara på ett visst ställe.

Det kommer lite hår varje dag därifrån. Jag trodde att det berodde på att han inte tyckte om halstäcket för jag såg att han kliade sig mot en stolpe med den. Så jag tog av det och bytte till ett annat täcke nu.

Men det blir inte bättre och det är bara just på ett ställe. själva mankammen på honom är kanske två-två halv cm bred om ni fattar och just där det fattas hår ser man skinnet.

Vad kan detta vara och hur ska jag få bort det? Tvättade med tvål och vatten där idag ifall det är irriterat.

Kan han ha blivit biten av någon av hästarna i hagen just där eller vad tror ni? (han fick nya hagkompisar i samband när detta hände också)

Slänger in en dålig bild på detta… man ser inte så jättebra:/ men det är mer än halva manen som fattas just där…

may-britt
0

den nye som kom inn hadde inte lus eller lopper eller ringorm?

[Zkold]
0

ingen aning :S kanske borde ringa veterinären för råd?

may-britt
0

viss du  har et lys som er blått  kan du  slå  av all lys i  stallen och  lysa med den ned i  manen for och  se om du  kan se noe små  dyr eller grå  egg eller kvite egg

men det er inte normalt så  kansje du  skal la din vet kolla up  det

may-britt
0

er det iriterad och  rödt  hadde jag hatt vet til och  kolla

[Zkold]
0

Det är inte irriterat vad jag kunde se, jag har börjat fundera över ifall det var halstäcket han var irriterad på och att det faller lite undan för undan det som redan är bortkliat så att säga… men jag vet inte:(

Hade det varit ohyra hade det väl varit över hela manen nu är det just bara på ett ställe av manen.

Ska ta en bättre bild i morgon så får ni se:P

sus-sharon
0

det ser ut som Novas man gjorde på slutet av betessäsongen. troligen kliade hon bort pga insekter o dyl som irriterade.

klippte ner hennes man rätt ordentligt, såg till att vitamin och mineralbehoven var täckta och så undvek jag att borsta och pilla så mycket (kanske onödigt, men ändå). nu har manen redan börjat växa till och det ser lovande ut=)

om du inte kan se något "fel" så är det nog troligt att han skavt av den och då är det ju bara vänta ut den igen.

medarbetare på djurskydd.ifokus

kaka1234567
0

Kan de va ringorm men då brukar ju pälsen också gå av.

_Mvh kaka
_

Medarbetare på Arabiska fullblod,Burfåglar,undulater,Irish Cob och NH ifokus

may-britt
0

ja men det starter jo  et sted så  kan väre at det er en begynelse

may-britt
0

ja men det starter jo  et sted så  kan väre at det er en begynelse