Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 791 ggr
Alexandra
0

mager,tror jag =(

frågade hovis idag vad han tyckte…om att Pachen är lite tunn och han tyckte ochså att är lite tunn faktiskt.

Jag kan ju inte pressa in höt i mun på honom,vad ska man göra alltså.

Under all päls så är det bara revben….rattatta när man drarFundersam

vad skulle ni ha gjort me han,letar för fullt efter en stall plats så jag kan plocka in honom och "sköta"mat intaget(den som har hängt med vet vad jag menar)

Hittar ingen bra plats att ställa honom på,bara att leta,suck

Nu har jag iaf köpt analyserat hö(45 i protein????)medelvärde tror jag eller,bättre än det vi har nu(det verkar ju fan bara va luft)ursäkta sovord,tycker det är så jobbigt när hästskrutten är tunn  Ledsen

reddie
0

Usch, det låter inte kul. Ja, det tar väl på krafterna att vara ute. Synd att du inte bor häromkring för vi har tre lediga boxar i stallet och där kan jag lova att ingen är magerGlad.

Nu vet jag inte vad du ger honom men korn ska väl vara bra om man vill få upp hullet på hästar.

Alexandra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

han får lusern 2 kg /dag samt ett full foder (racing) 1 kg /dag

och så hö så mycket han orkar(hoppas jag)han  SKA iaf ha fri tillgång

syns dåligt på bilden,ska försöka ta bättre bild så ni ser själva stuket på han,häng mage och lite svank liksom??!!

Alexandra

Kiara
0

Den bilden räcker för mig, hur är det med avmaskning?

Lustigt har han som små prickar vid nosen?

Alexandra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag maskade honom när han kom hem i okt,då ska jag väl inte behöva igen eller?

Tanken for förbi när jag åkte hem från stallet ikväll faktiskt,att han ev kanske behöver en kur till.

Den bilden togs när han precis hade klivit ur transporten och då var han trött kan jag säga så han ser ju inte så kul ut men själva "stuket" på han är kvar,magen och så kanske inte fullt så kulig om magen(han var uppblåst förmodligen pga av lite stress)men om man jämför denna bild på honom så…ja du ser ju

Alexandra

gejsa
0

Ja, han ser verkligen bukig ut. Men avmaska bara för det är dumt. Eftersom nu maskarna "sover". Man kan förstöra mer än att göra nytta. Om man tror att det är mask är det bättre att ta träckprov. Magen kan ta väldigt mycket stryk annars.

Ja, som sagt synd att du inte bodde i närheten. Flört Det blir väl en 2 mil till mig från dig eller 3 kanske.

Fullfoder racing vet jag inte någont om vad det är för värden i. Men lusern är ju jättebra. Äter han verkligen 2 kg om dagen?

Vad är höets värden i mer än 45 i smrp. Vad är mj:n?

Det är väl fortfarande så att den andra hästen tar av din även lucern. Tror du inte det?

Wanilj
0

Rådfråga en veterinär..Glad då vet du att det förhoppningsvis blir rätt! Det är svårt med småhingstarna..vår åt 18 kg, fri tillång men vi räknade ut kg åtgången, hö per dag samt kraftfoder. Det finns en sida.. freefarm kan du söka på, där kan du göra en ungefärlig foderstat. Om ditt tidigare hö varit av sämre kvalitet så kan proteinet varit för lågt. Bukighet är inte helt ovanligt vid parasiter men även vid för lite protein.. Lycka till!

Wanilj
0

om jag inte missminner mig så brukar man maska unghästarna i februari?? Tidigare var det så men alla nya rön gör mig osäker. Ta gärna ett träckprov och se hur mkt parasiter han har.. Alla pållar har parasiter men småttingarna klarar inte detta på samma sätt som de stora. Ta gärna reda på hur de maskat tidigare och med vilka preparat.

Alexandra
0

nu går dom ju helt plötsligt tre hästar på driften ochså,ett stort hbl sto.

jag vet att proteinet är 40 el45 nånting?? och så energin låg på 8,9 eller nått mer vet jag inte men nu har jag hört att 45 i protein är inte så speciellt högt(vilken jungel alltså)

Ska ta o ringa o höra om jag ska ta och maska honom igen.

Han hade förästen röta i bärranden och det fixades igår,så nu ska han verkas om 5 veckor igen.

Kan ju  va nått sånt ochså som "tar" energi??jag vet inte!!???  =(

Wanilj
0

men de har fri tillgång till hö??? man rekom. som avelshö 60 gram smältbartråprotein, för dräktiga/digivande samt unghästar. Inte alltid lätt att hitta hö med rätt värde.. Frågan är dsock om han har fri tillgång samt om han får äta så länge som han behöver för de andra hästarna.. Vet du åldern på de andra?

Kiara
0

#8 Jag fick inte ihop min proteinkvot till min hingst utan han får förutom lusern och ensilage även 1hg soja = protein. När hästarna växer behöver dom massor med protein. Köp "Hästens utfodring" av Christina Planck och försök att räkna själv, räkan först ur mycket hö han måste äta för att få Mj att räcka och komplettera sen med lusern och eventuell soja-> då drar du av lika mycket hö/ensilage som du lägger till i lusern och soja. Får du inte ihop det så hjälper vi dig men försök själv först det är bäst för att få förståelse för fodringen.

Eve
0

Nu vet inte jag vad de andra har skrivit. men jag skriver vad jag tror att det kanske kan vara. Vad jag förstår har de fri tillgång till hö. Kan det vara så att din häst  inte tål damm, men i en så liten skala än så länge att den bara inte vill äta höet för att det är dammigt? Om du har möjlighet så tycker jag att du ska testa med Hösilage/Inplastat gräs. Det är blötlagt och konserverat så där finns inte damm, men döremot måste man vara väldigt noga med att se till att det inte finns mögel. Mögel kan ge blandannat clostridios och botulism. Finns vaccinsprutor mot botulism som ges i tre olika stadier, har jag för mig.. Men, serverar man Hösilage så måste man ha kompletteringsfoder efetrsom att hösilaget saknar A- och E-vitamin. Detta gäller även Ensilage. Detta vet du säkert redan, men jag skriver det ändå.

Sedan vet inte jag riktigt hur mycket man kan lita på "Basiblock" men när jag läste om det, verkade det som en superprodukt. Det tror jag kan bidra till välbehag hos hästen, då kan din häst lägga på sig lite mer.

Eve - Sajtvärd för Weight pull iFokus

Alexandra
0

#9 den ena hästen är tre år,den andra är 11 (tror jag)

så inte bästa samansättningen men man kan ju inte styra allt med hästarna,ibland finns det inga småttingar att tillgå och jag har letat och satt in annonser om föl sökes  eller om nån vill "låna " mins osm sällskap till sitt föl men har tyvär ej fått napp.

Har inte riktigt råd heller att ställa honom på drift(en ordnad sådan)för dom tar 15oo+moms och jag har inte den plånkan.

Alt sälja honom och börja odla blommor =) för att han ska få det bra

Nu har jag ifs en kompis som har stall och en 2 åring där Pach får stå.

Sit. är så jädra kompliserad (mellan den kompisen och den kompisen där Pach står nu)och jag som då aldrig vill nån illa står som vanlligt mitt emellan.Och så är jag så less på folk som hellre tjaffsar än ägnar sig årt det fina intresset vi faktiskt har allihopa,suckGråter

Skulle jag skriva om det skulle jag ta ut hela forumetHemlis

Kortfattat….den ena har vart med den andres karl och dom tål inte varandra varken damerna eller herren i fråga(så ni hajjar hur det är att va polare med alla tre)

Alexandra

Kiara
0

#12 det är som mellan mina grannar då Hemlis man får tassa lite snyggt på tå.

Annars är det mycket små gnabb i hästvärden så välkommenGenerad

Det finns ingen bonde med tom ladugård som du kan hyra (många har ju gjort sig av med sina kossor) och så köper du en liten kompis till din unghäst. Oftast är det enklas att vara själv åk runt och knacka på vid några gårdar som ser djur tomma ut, du kan ju få nappSkrattande

Faxlin
0

Låter inte som om du har det speciellt bra där du har din häst nu. Och det låter inte som om din häst har det bra heller.

Försök att göra som Kira sa, åk runt och knacka dörr.

Hoppas att allt löser sig för er.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

eleonor
0

Jag tycker du har fått bra fodertips, men jag kan rekommendera rapsolja eller vetegroddsolja. Det är bra med fett om han är för tunn anser jag. Om jag fattade rätt går han på lösdrift och nu när det är kallt kan det vara svårt att få upp hullet, lite hull=svårt att hålla värmen=mkt energi behövs.

mvh

Faxlin
0

Är rapsoljan bättre än majsoljan?

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Linda
0

Samma % fett har ingen betydelse.

Faxlin
0

okej, undrar varför jag då springer och köper majsolja som är mycket dyrare. Hmm, är inte hästeriet dyrt ändå.Glad

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Kiara
0

Det är bättre fett i rapsoljaGlad

Faxlin
0

SkrattandeGissa vad jag ska köpa nästa gång?

hihi, usch ,vad dum man känner sig ibland. Men är ännu gladare att ni finns. Fick lära mig något nytt igen.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Om vi säger att höets värde är 45 i och mj 8 så blir det bara en kvot på 5,6. En häst som är vuxen och inte rids behöver 6. Sedan lägger man till om det är unghästar och ev rids osv.

Var inte din häst bara 6 månader? Isf behöver han ca 69 mj x 9,5 smrp är 655 smrp.

Om du har ditt hö med dessa värden och du ger vi säger 10 kg så blir det 450 smrp och 80 mj. Men iaf en kvot på du tar 450 delat med 80 är 5.63. Alltså behöver du lägga till något som är mycket smrp i. Helst inte så mycket mj. Om du säger vad du vill ge så kan jag räkna ut det åt dig? Men soja är bra väldigt mycket smrp om hästen inte orkar äta så mycket annat. Han är ju så liten. Fast soja gav jag själv till min som ung. Inbillar mig att magen tog stryk av det. Det finns ju tex Nya krafft groov som är bra. Men har inte lika höga värden i som soja. Men bättre än ingenting.

Tror att din häst har mage pga för lite protein. Hästar kan ju få "Biaframage" av det. Avmaska nu är dumt.

Matolja är bra att ge hästarna. Dom får fin päls och bra i magen blir dom också, linfrön är också bra.

Jag köper en 5 L dunk på willys. Kostar ca 46 kr.

Faxlin
0

Haha. jag köper majsolja för 20:- litern. Dyrt.

Men är matoljan lika bra som rapsoljan då? Eftersom rapsoljan var bättre än majsoljan.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

gejsa
0

Kommer inte ihåg vad för sorts olja det är som jag köper. Dunken står i stallet. Ska kolla i kväll så får du svar.

Faxlin
0

Vad bra, ser fram emot att få höra.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars